Extra‑Orofacial Physiological Characteristics of Speech Sound Disorders: The Example of Retained ATNR, STNR and TLR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.05

Keywords:

speech‑language therapy, primitive reflexes, retained primitive reflexes, speech sound disorders

Abstract

Several aspects are subject to assessment in the logopedic diagnosis of speech sound disorders, inlcuding the phonetic features of each speech sound, perceptual conditions, and the anatomical‑functional aspects of the orofacial complex of the individual under examination. The article aims to present the results of studies where this framework was expanded to include an assessment of three extra‑orofacial primitive reflexes, namely asymmetrical tonic neck reflex (ATNR) symmetrical tonic neck reflex (STNR), and tonic labyrinthine reflex (TNR). These three reflexes are referred to as ‘extra‑orofacial’ as they manifest themselves outside the orofacial complex but may impact its functioning. The research was conducted among 110 children aged 5–7, utilising an analytical‑phonetic method along with a sensory‑visual‑tactile‑experimental strategy. Additionally, the research uses an assessment of phonemic hearing and three extra‑orofacial primitive reflexes. The results helped determine the frequency of occurrence of consonantal phoneme realisation disorders and persistent extra‑orofacial primitive reflexes in individuals presenting various perceptual and anatomical‑functional conditions as well as identifying the level of co‑occurrence of these variables. These analyses may contribute to a better understanding of the ontogenesis of the phonetic-‑phonemic system’s development, broaden speech language therapists’ knowledge regarding persistent extra‑orofacial primitive reflexes, and potentially encourage a shift beyond local perceptions of dysfunctions in logopedics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bilbilaj S., Gjipali A., Shkurti F., 2017, Measuring Primitive Reflexes in Children with Learning Disorders, „European Journal of Multidisciplinary Studies”, Vol. 2(5), s. 176–189.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26417/ejms.v5i1.p285-298

Borkowska‑Gaertig D., 1976, Metody orientacyjnego badania słuchu u małych dzieci, [w:] G. Lindner (red.), Podstawy audiologii pedagogicznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 379–384.
Google Scholar

Czochańska J., 1995, Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków, Lublin: Wydawnictwo Folium.
Google Scholar

Gieysztor E.Z., Choińska A.M., Paprocka‑Borowicz M., 2017, Stopień integracji odruchów prymitywnych jako narzędzie diagnostyczne do oceny dojrzałości neurologicznej zdrowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, nr 26(1), s. 5–11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17219/pzp/69471

Goddard Blythe S., 2005, Releasing educational potential through movement: A summary of individual studies carried out using the INPP test battery and developmental exercise programme for use in schools with children with special needs, „Child Care in Practice”, Vol. 11(4), s. 415–432.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13575270500340234

Goddard Blythe S., 2011, Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja, Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
Google Scholar

Goddard Blythe S., 2014, Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Goddard Blythe S., 2015, Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Grzywniak C., 2008, Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych, [w:] M. Bogdanowicz, M. Lipowska (red.), Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 181–190.
Google Scholar

Grzywniak C., 2016, Role of early‑childhood reflexes in the psychomotor development of a child, and in learning, „Acta Neuropsychologica”, Vol. 14(2), s. 113–129.
Google Scholar

Konopska L., 2002, Jakość wymowy osób z wadą zgryzu, „Logopedia”, t. 31, s. 157–198.
Google Scholar

Konopska L., 2006, Wymowa osób z wadą zgryzu, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Krasowicz‑Kupis G., 2004, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Krzeszewska P., 2023, Zaburzenia realizacji fonemów spółgłoskowych języka polskiego a wybrane przetrwałe odruchy pierwotne u dzieci wieku 5–7 lat, praca doktorska, promotor: prof. dr hab. D. Pluta‑Wojciechowska, Katowice: Uniwersytet Śląski.
Google Scholar

Krzeszewska P., Mikołajewska E., 2018, Stan badań nad współwystępowaniem przetrwałych odruchów pierwotnych i zaburzeń rozwoju mowy u dzieci, „Logopedia”, t. 47, s. 39–52.
Google Scholar

Masgutova S., Regner A., 2009, Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Google Scholar

Matuszkiewicz M., Gałkowski T., 2021, Developmental Language Disorder and Uninhibited Primitive Reflexes in Young Children, „Journal of Speech Language and Hearing”, Vol. 64(3), s. 935–948.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00423

Maurer A., 2007, Świadomość fonologiczna jako predyktor postępów w nauce czytani i pisania, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, t. 2, nr 41, s. 119–141.
Google Scholar

McPhillips M., Jordan‑Black J.A., 2007a, The effect of social disadvantage on motor development in young children: a comparative study, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, Vol. 48(12), s. 1214–1222.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01814.x

McPhillips M., Jordan‑Black J.A., 2007b, Primary reflex persistence in children with reading difficulties (dyslexia): a cross‑sectional study, „Neuropsychologia”, Vol. 45, s. 748–754.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2006.08.005

McPhillips M., Hepper P.G., Mulher G., 2000, Effects of replicating primary‑reflex movements on specific reading difficulties in children: a randomised, double‑blind, controlled trial, „The Lancet”, Vol. 355, s. 537–541.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(99)02179-0

Mikołajewska E., 2017, Odruchy pierwotne. Terapia w podejściu medycznym, Bydgoszcz: FEM.
Google Scholar

Motyka M., 2020, Kompetencja językowa a odruchy pierwotne u dziecka w wieku przedszkolnym, „Forum Oświatowe”, t. 32(2), s. 165–179.
Google Scholar

Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego: propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. 10, s. 117–136.
Google Scholar

Ostapiuk B., 2013, Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Pecuch A., Kołcz‑Trzęsicka A., Żurowska A., Paprocka‑Borowicz M., 2018, Ocena zaburzeń psychomotorycznych u dzieci w wieku 4–6 lat za pomocą testów Sally Goddard Blythe, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, t. 8, s. 11–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17219/pzp/75487

Pluta‑Wojciechowska D., 2010, Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje, Bytom: Wydawnictwo Ergo‑Sum.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2013, Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów. Motywacje i główne założenia, „Logopedia”, t. 42, s. 35–67.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D., 2015, Analityczno‑fonetyczna ocena realizacji fonemów w logopedii, [w]: M. Kurowska, E. Wolańska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Warszawa: Elipsa Dom Wydawniczy i Handlowy, s. 64–78.
Google Scholar

Rządzka M., 2020, Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Sambor B., 2021, Wymowa młodych aktorów. Analiza wyników badań realizacji fonemów spółgłoskowych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Szeląg E., Szymaszek A., 2006, Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Published

2024-12-23

How to Cite

Czarnecka, P. (2024). Extra‑Orofacial Physiological Characteristics of Speech Sound Disorders: The Example of Retained ATNR, STNR and TLR. Logopaedica Lodziensia, (10), 69–84. https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.05