Diagnosis and Voice Therapy: A Holistic Approach. Methodological Guidelines and a Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.12Keywords:
logopaedic diagnosis, voice, holistics in speech therapy, speech therapy, voice disordersAbstract
Voice is the subject of interest of several scientific and practical disciplines, including speech therapy, phoniatrics, vocal studies, choral conducting, acoustics. This study presents a speech therapy approach of the voice, emphasising the importance of the holistic approach. The author will introduce it as a methodologist and voice therapist – practitioner, conducting various types of classes in the field of voice: prevention, diagnosis and therapy. Methodological considerations were supported by a thematic case study.
Downloads
References
Banaszkiewicz A., Walencik‑Topiłko A., 2014, Model współpracy logopedy z otoczeniem pacjenta – założenia teoretyczne i rozwiązania praktyczne, [w:] D. Baczała, J.J. Błeszyński (red.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 85–96.
Google Scholar
Binkuńska E., 2012, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Błachnio K., 2001, Vademecum logopedyczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Błeszyński J.J., 2015, Postępowanie diagnostyczno‑terapeutyczne w logopedii, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 228–237.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2003, Podstawowe problemy logopedii, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, t. 1, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301–389.
Google Scholar
Kowalewska E., Walencik‑Topiłko A., 2014, Zaburzenia głosu u osób z wadą słuchu – diagnoza i terapia, [w:] D. Baczała, J.J. Błeszyński (red.), Muzyka w logopedii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 165–177.
Google Scholar
Kowalewska E., Walencik‑Topiłko A., 2015, Metodyka diagnozy i terapii głosu, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 270–286.
Google Scholar
Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2005, Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 303–328.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2009, Głos jako narzędzie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2016, Dobór materiału lingwistycznego oraz zasady prowadzenia ćwiczeń w terapii głosu, [w:] B. Tarasiewicz (red.), Kształcenie wokalne, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, s. 367–379.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2018a, Profilaktyka, diagnoza i terapia głosu: zadanie i wyzwanie dla logopedy, „Forum Logopedy”, nr 27, s. 4–9.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2018b, Rehabilitacja logopedyczna w otolaryngologii, [w:] J. Kuczkowski (red.), Metody badań i rehabilitacji w otorynolaryngologii, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 321–330.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.