Diagnosis and Voice Therapy: A Holistic Approach. Methodological Guidelines and a Case Study

Authors

  • Anna Walencik-Topiłko Uniwersytet Gdański, Instytut Logopedii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.12

Keywords:

logopaedic diagnosis, voice, holistics in speech therapy, speech therapy, voice disorders

Abstract

Voice is the subject of interest of several scientific and practical disciplines, including speech therapy, phoniatrics, vocal studies, choral conducting, acoustics. This study presents a speech therapy approach of the voice, emphasising the importance of the holistic approach. The author will introduce it as a methodologist and voice therapist – practitioner, conducting various types of classes in the field of voice: prevention, diagnosis and therapy. Methodological considerations were supported by a thematic case study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banaszkiewicz A., Walencik‑Topiłko A., 2014, Model współpracy logopedy z otoczeniem pacjenta – założenia teoretyczne i rozwiązania praktyczne, [w:] D. Baczała, J.J. Błeszyński (red.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 85–96.
Google Scholar

Binkuńska E., 2012, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar

Błachnio K., 2001, Vademecum logopedyczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Błeszyński J.J., 2015, Postępowanie diagnostyczno‑terapeutyczne w logopedii, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 228–237.
Google Scholar

Jastrzębowska G., 2003, Podstawowe problemy logopedii, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, t. 1, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301–389.
Google Scholar

Kowalewska E., Walencik‑Topiłko A., 2014, Zaburzenia głosu u osób z wadą słuchu – diagnoza i terapia, [w:] D. Baczała, J.J. Błeszyński (red.), Muzyka w logopedii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 165–177.
Google Scholar

Kowalewska E., Walencik‑Topiłko A., 2015, Metodyka diagnozy i terapii głosu, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 270–286.
Google Scholar

Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar

Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A., 2005, Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 303–328.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A., 2009, Głos jako narzędzie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A., 2016, Dobór materiału lingwistycznego oraz zasady prowadzenia ćwiczeń w terapii głosu, [w:] B. Tarasiewicz (red.), Kształcenie wokalne, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, s. 367–379.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A., 2018a, Profilaktyka, diagnoza i terapia głosu: zadanie i wyzwanie dla logopedy, „Forum Logopedy”, nr 27, s. 4–9.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A., 2018b, Rehabilitacja logopedyczna w otolaryngologii, [w:] J. Kuczkowski (red.), Metody badań i rehabilitacji w otorynolaryngologii, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 321–330.
Google Scholar

Published

2023-12-13

How to Cite

Walencik-Topiłko, A. (2023). Diagnosis and Voice Therapy: A Holistic Approach. Methodological Guidelines and a Case Study. Logopaedica Lodziensia, (8), 161–171. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.12