Basic Aspects of the Diagnosis of a Child with Language Disorders

Authors

  • Anna Paluch Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi, ul. św. Gertrudy 2, 31-046 Kraków
  • Elżbieta Drewniak- Wołosz Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci z Afazją Zgromadzenia Sióstr Felicjanek, ul. Stanisława Millana 15, 30-610 Kraków

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.13

Keywords:

speech deficiency of the type of aphasia, developmental language disorder (DLD), nominal diagnosis, functional diagnosis, diagnosis as a process, specific and non‑specific symptoms, delay or disorder of speech development

Abstract

It takes time to diagnose a child with DLD, is an interdisciplinary process. This especially refers to the differentiation between speech delay and impaired language development. Due to the multiplicity of diagnostic terms a functional diagnosis is important. Nominal (classi­fying) diagnosis should provide grounds for covering the child with formal therapeutic and educational care. From the point of view of diagnostic practice, it is important to develop the principles of cooperation of specialists involved in the diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bishop D.V.M., Snowling M.J., Thompson P.A., Greenhalgh T., CATALISE–2 consortium, 2017, Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology, „The Journal of Child Psychology and Psychiatry”, Vol. 58(10), s. 1068–1080, http://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.12721 (dostęp: 10.05.2021).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12721

Drewniak‑Wołosz E., Paluch A., 2009, Niedokształcenie mowy o typie afazji – rozważania nad kryteriami diagnozy, „Logopeda”, nr 1(7), s. 90–99, http://logopeda.org.pl/resources/pliki/83_logopeda_nr_7_.pdf (dostęp: 10.05.2021).
Google Scholar

Kordyl Z., 1966, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kurcz I., 2005, Przyswajanie języka przez małe dziecko, [w:] tejże, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 80–97.
Google Scholar

Leonard L., 2016, SLI. Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Paluch A., Drewniak‑Wołosz E., Mikosza L., 2012, Afa‑Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Schaffer R., 2018, Posługiwanie się językiem, [w:] tegoż, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 293–331.
Google Scholar

Smoczyńska M., Krajewski G., 2015, Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji KIRMIK, http://produkty.ibe.edu.pl/pracowniatestow/index.php?d=narzedzia&id=11 (dostęp: 14.08.2021).
Google Scholar

Stasiak J., 2016, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 293–264.
Google Scholar

Published

2022-12-30

How to Cite

Paluch, A., & Drewniak- Wołosz, E. (2022). Basic Aspects of the Diagnosis of a Child with Language Disorders. Logopaedica Lodziensia, (6), 201–208. https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.13