Problemy dysleksji, czyli specyficznych trudności w czytaniu – refleksje na kanwie lektury serii książek Anny Radwańskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.13Słowa kluczowe:
dysleksja, zaburzenia czytania i pisania, terapia pedagogiczna, glottodydaktykaAbstrakt
Celem artykułu jest dokonanie przeglądu wybranej literatury dotyczącej dysleksji, opublikowanej w Polsce. Opis ukazuje perspektywę historyczną badań, a jego kulminacyjnym fragmentem jest recenzja serii opublikowanej w Wydawnictwie Difin przez Annę Radwańską w latach 2017–2019 pt. Jak pomóc dziecku z dysleksją. Rozważania podsumowuje wskazanie dwóch perspektyw badawczych problematyki zaburzeń czytania i pisania, jakie rozwijane są obecnie w Polsce.
Pobrania
Bibliografia
Bogdanowicz M., 2009, Fakty, mity i kontrowersje wokół diagnozy dysleksji, [w:] G. Krasowicz‑Kupis (red.), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 16–39.
Google Scholar
Bogdanowicz M. (red.), 2005, Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Bogdanowicz M. (red.), 2016, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Davis R. D., Braun E. M., 2001, Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
Google Scholar
Drath A., 1959, Dysleksja, „Szkoła Specjalna”, nr 4–5, s. 194–201.
Google Scholar
Drath A., 1986, Jak postępować z dzieckiem nerwicowym, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Google Scholar
Harmacińska‑Kowalewska M., 2018, Pamięć dziecka a syntetyzowanie wyrazów z fonemów na etapie przygotowania do nauki czytania i pisania, niepublikowana rozprawa doktorska, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, promotor: M. Rocławska‑Daniluk.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24131/3724.180402
Linksman R., 2005, W jaki sposób szybko się uczyć, Warszawa: Świat Książki.
Google Scholar
Radwańska A., 2017, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Radwańska A., 2019a, Jak pomóc dziecku z dysleksją: ćwiczenia dla uczniów klas 4–6. Część 2, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Radwańska A., 2019b, Jak pomóc dziecku z dysleksją: poradnik dla rodziców i nauczycieli: ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7–8 klas szkoły podstawowej. Część 3, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Robertson J., 2001, Dyslexia and Reading. A Neuropsychological Approach, London–Philadelphia: Whurr Publishers.
Google Scholar
Rocławska‑Daniluk M., 2007, Rozwój sprawności syntetyzowania wyrazów z fonemów w grupie dzieci 6‑letnich, Gdańsk: Glottispol.
Google Scholar
Rocławska‑Daniluk M., 2018, Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno‑wyrównawczych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Rocławski B., 2005, Badanie tempa i techniki czytania, Gdańsk: Glottispol.
Google Scholar
Sovak M., 1978, Logopedie, Praha: Státni pedagogické nakladatelství.
Google Scholar
Spionek H., 1963, Rozwój i wychowanie małego dziecka, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Spionek H., 1965, Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Uzdańska R., 1937, Trudności w nauce czytania i pisania, http://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=12405 (dostęp: 20.07.2019).
Google Scholar
Walsh K., Darby D., 2008, Neuropsychologia kliniczna Walsha, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Zakrzewska B., 1999, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.