Uwagi do procedury i sposobu oceniania zadań sprawdzających fluencję fonemiczną w języku polskim
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.12Słowa kluczowe:
fluencja werbalna, fluencja fonemiczna, metodologiaAbstrakt
Artykuł prezentuje wnioski z przeglądu procedur badania i zasad oceny zadania fluencji werbalnej fonemicznej opisanych w opublikowanych badaniach prowadzonych w języku polskim. Dodatkowo omawiane są trudności w ocenie odpowiedzi respondentów w badaniach z udziałem osób w wieku 19–28 lat. Na podstawie analizy opisów części metodologicznej badań ustalono m.in., jakimi kryteriami kierują się polscy badacze przy ocenie odpowiedzi respondentów, jakie kwestie wymagają doprecyzowania oraz jakie kroki powinny być poczynione, by można było w przyszłości porównywać wyniki badań różnych autorów.
Pobrania
Bibliografia
Biechowska D., Kaczmarek I., Witkowska M., Steinborn B., 2012, Przydatność prób fluencji słownej w diagnozie różnicowej zaburzeń neurologicznych u dzieci i młodzieży, „Neurologia Dziecięca”, nr 42(21), s. 45–51.
Google Scholar
Budkowska M., 2021, Fluencja słowna w ocenie logopedycznej. Badania porównawcze w grupie osób młodych i osób w wieku senioralnym, „Logopaedica Lodziensia”, nr 5, s. 9–23.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.01
Daniluk B., Szepietowska E.M., Bukowska M., 2009, Fluencja słowna u osób z depresją w przebiegu zaburzeń afektywnych dwubiegunowych, „Neuropsychiatria i Neuropsychologia”, nr 4, s. 126–136.
Google Scholar
Gawda B., Szepietowska E.M., 2011, Ścieżkami fluencji werbalnej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Gawda B., Szepietowska E.M., 2021, Test Fluencji Słownej, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Google Scholar
Gierus J., Mosiołek A., Koweszko T., Kozyra O., Wnukiewicz P., Łoza B., Szulc A., 2015, Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA 7.2 – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością, „Psychiatria Polska”, nr 49(1), s. 171–179.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12740/PP/24748
Gliwa R., 2019, Fluencja słowna w zakresie wybranych kategorii nazw własnych i pospolitych w przebiegu otępienia w chorobie Alzheimera, „Polonica”, nr 39(1), s. 45–70, https://doi.org/10.17651/POLON.39.3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17651/POLON.39.3
Gliwa R., 2021, Test fluencji słownej semantycznej w logopedycznej diagnozie otępienia alzheimerowskiego – wybrane aspekty, „Logopaedica Lodziensia”, nr 5, s. 35–57.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.03
Laskowska I., Rolinska P., Gorzelańczyk E.J., Andryszak P., Kisicki R., Stachowiak A., 2007, Ocena fluencji literalnej i kategorialnej u osób z chorobą Parkinsona po przebytym zabiegu ablacyjnym gałki bladej, „Polskie Forum Psychologiczne”, nr 12(1), s. 63–79.
Google Scholar
Lehtinen N., Luotonen I., Kautto A., 2023, Systematic administration and analysis of verbal fluency tasks: Preliminary evidence for reliable exploration of processes underlying task performance, „Applied Neuropsychology: Adult”, Vol. 30(6), s. 727–739.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/23279095.2021.1973471
Łojek E., Rodiek T., 2021, Funkcje poznawcze osób zakażonych HIV przed wprowadzeniem terapii HAART i po jej wprowadzeniu, [w:] E. Sitek (red.), Funkcje neuropsychologiczne oraz stan mózgu osób zakażonych HIV w dobie wysoce skutecznej terapii antyretrowirusowej. Doniesienia z badań projektu Harmonia, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 21–34.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550709.pp.21-34
Piskunowicz M., Bieliński M., Zgliński A., Borkowska A., 2013, Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej, „Psychiatria Polska”, nr 47(3), s. 475–485.
Google Scholar
Ponichtera‑Kasprzykowska M., Sobów T., 2014, Adaptacja i wykorzystanie testu fluencji słownej na świecie, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, nr 14(3), s. 178–187.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15557/PiPK.2014.0026
Potocka‑Pirosz K., 2019, Zaburzenia mowy we wczesnej fazie choroby Alzheimera. Studium przypadków, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323540694
Rutkiewicz‑Hanczewska M., 2016, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Sitek E.J., Barczak A., Senderecka M., 2017, Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE‑III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych, „Aktualności Neurologiczne”, nr 17(1), s. 34–41.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15557/AN.2017.0004
Sitek E.J., Konkel A., Międzobrodzka E., Sołtan W., Barczak A., Sławek J., 2014, Kliniczne zastosowanie prób fluencji słownej w chorobie Huntingtona, „Hygeia Public Health”, nr 49(2), s. 215–221.
Google Scholar
Szepietowska E.M., Gawda B., 2013, Gramatyczne, semantyczne i afektywne cechy fluencji słownej: jakie czynniki determinują ich wykonanie? Badania 302‑osobowej grupy Polaków, „Psychologia – Etologia – Genetyka”, nr 28, s. 47–66.
Google Scholar
Szepietowska E.M., Hasiec T., Jańczyk‑Mikoś A., 2012, Fluencja słowna i niewerbalna w różnych stadiach i formach choroby Parkinsona. Verbal and nonverbal fluency in different stages and forms of Parkinson’s disease, „Psychogeriatria Polska”, nr 9(4), s. 137–148.
Google Scholar
Talarowska M., Zboralski K., Bachurska A., Gałecki P., 2011, Wykonanie testu fluencji słownej przez chorych z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi, „Current Problems of Psychiatry”, nr 12(4), s. 397–403.
Google Scholar
Waszkiewicz J., Wciórka J., Anczewska M., Chrostek A., Świtaj P., 2012, Zaburzenia językowe a inne wybrane funkcje poznawcze u osób chorujących na zaburzenia schizofreniczne, „Psychiatria Polska”, nr 46(4), s. 553–570.
Google Scholar
Zając E., 2022, Semantyczna płynność słowna dzieci czteroletnich – kategoria imiona, „Studia Językoznawcze”, nr 13, s. 418–426.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.28
Żulewska J., 2015, Ocena przydatności testu do oceny fluencji słownej w diagnostyce zaburzeń funkcji językowych u pacjentów z uszkodzeniem prawej półkuli mózgowej, [w:] M. Kurowska, E. Wolańska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, seria „Z Prac Towarzystwa Kultury Języka”, t. XII, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 109–124.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.