Diagnoza i terapia głosu – ujęcie holistyczne. Wskazówki metodyczne oraz studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.12Słowa kluczowe:
diagnoza logopedyczna, głos, holistyka w logopedii, terapia logopedyczna, zaburzenia głosuAbstrakt
Głos jest przedmiotem zainteresowania kilku dziedzin naukowych i specjalizacji praktycznych – m.in. logopedii, foniatrii, wokalistyki, dyrygentury chóralnej, akustyki. W niniejszym opracowaniu zostanie przedstawione ujęcie logopedyczne głosu z podkreśleniem wagi ujęcia holistycznego. Autorka przybliży je jako metodyk i terapeuta głosowy – praktyk, prowadzący różnego rodzaju zajęcia z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii głosu. Rozważania metodyczne poparto tematycznym studium przypadku.
Pobrania
Bibliografia
Banaszkiewicz A., Walencik‑Topiłko A., 2014, Model współpracy logopedy z otoczeniem pacjenta – założenia teoretyczne i rozwiązania praktyczne, [w:] D. Baczała, J.J. Błeszyński (red.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 85–96.
Google Scholar
Binkuńska E., 2012, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Błachnio K., 2001, Vademecum logopedyczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Błeszyński J.J., 2015, Postępowanie diagnostyczno‑terapeutyczne w logopedii, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 228–237.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2003, Podstawowe problemy logopedii, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, t. 1, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301–389.
Google Scholar
Kowalewska E., Walencik‑Topiłko A., 2014, Zaburzenia głosu u osób z wadą słuchu – diagnoza i terapia, [w:] D. Baczała, J.J. Błeszyński (red.), Muzyka w logopedii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 165–177.
Google Scholar
Kowalewska E., Walencik‑Topiłko A., 2015, Metodyka diagnozy i terapii głosu, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 270–286.
Google Scholar
Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2005, Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 303–328.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2009, Głos jako narzędzie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2016, Dobór materiału lingwistycznego oraz zasady prowadzenia ćwiczeń w terapii głosu, [w:] B. Tarasiewicz (red.), Kształcenie wokalne, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, s. 367–379.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2018a, Profilaktyka, diagnoza i terapia głosu: zadanie i wyzwanie dla logopedy, „Forum Logopedy”, nr 27, s. 4–9.
Google Scholar
Walencik‑Topiłko A., 2018b, Rehabilitacja logopedyczna w otolaryngologii, [w:] J. Kuczkowski (red.), Metody badań i rehabilitacji w otorynolaryngologii, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 321–330.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.