Głos w muzyce klasycznej i rozrywkowej. Zastosowania modelu „Estill Voice Training” w praktyce trenera głosu – studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.16

Słowa kluczowe:

głos, Estill Voice Training, trening wokalny, śpiew klasyczny, muzyka rozrywkowa, pedagogika wokalna

Abstrakt

Wokaliści wykonujący muzykę klasyczną i rozrywkową prezentują odmienny model brzmienia głosu. W ostatnich dekadach nauka o głosie poczyniła ogromne postępy. Bazowanie na anatomii, fizjologii, akustyce i świadomości pracy mięśni pomaga w zaplanowaniu treningu oraz ułatwia zmianę strategii brzmieniowej i stylu wokalnego. W artykule scharakteryzowano model Estill Voice Training oraz przedstawiono autorską propozycję wykorzystania go w pracy z osobą kształconą w śpiewie klasycznym, która dąży do uzyskania brzmienia charakterystycznego dla muzyki rozrywkowej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aura M., Geneid A., Bjørkøy K., Rantanen M., Laukkanen A., 2019, The Nasal Musculature as a Control Panel for Singing – Why Classical Singers Use a Special Facial Expression?, „Journal of Voice”, Vol. 33, s. 510–515.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2017.12.016

Davids J., LaTour S., 2021, Vocal Technique: A Guide to Classical and Contemporary Styles for Conductors, Teachers and Singers, Long Grove: Waveland Press Inc.
Google Scholar

Estill J., McDonald Klimek M., Obert K., Steinhauer K., 2005a, Estill voice training level one: figures for voice control, Pittsburgh: Estill Voice Training Systems International.
Google Scholar

Estill J., McDonald Klimek M., Obert K., Steinhauer K., 2005b, Estill voice training level two: figures combination for six voice qualities, Pittsburgh: Estill Voice Training Systems International.
Google Scholar

Fantini M., Fussi F., Crosetti E., Succo G., 2016, Estill Voice Training and voice quality control in contemporary commercial singing: an exploratory study, „Logopedics Phoniatrics Vocology”, Vol. 42(4), s. 146–152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14015439.2016.1237543

Kayes G., 2004, Singing and the actor, London: Bloomsbury Publishing Plc.
Google Scholar

LoVetri J., 2008, Contemporary Commercial Music, „Journal of Voice”, Vol. 22, s. 260–262.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.11.002

Sundberg J., 2001, Level and center frequency of the singer’s formant, „Journal of Voice”, Vol. 15, s. 176–186.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0892-1997(01)00019-4

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13

Jak cytować

Zwierzychowska-Wydra, M. (2023). Głos w muzyce klasycznej i rozrywkowej. Zastosowania modelu „Estill Voice Training” w praktyce trenera głosu – studium przypadku. Logopaedica Lodziensia, (8), 213–221. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.16