Głos w muzyce klasycznej i rozrywkowej. Zastosowania modelu „Estill Voice Training” w praktyce trenera głosu – studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.16Słowa kluczowe:
głos, Estill Voice Training, trening wokalny, śpiew klasyczny, muzyka rozrywkowa, pedagogika wokalnaAbstrakt
Wokaliści wykonujący muzykę klasyczną i rozrywkową prezentują odmienny model brzmienia głosu. W ostatnich dekadach nauka o głosie poczyniła ogromne postępy. Bazowanie na anatomii, fizjologii, akustyce i świadomości pracy mięśni pomaga w zaplanowaniu treningu oraz ułatwia zmianę strategii brzmieniowej i stylu wokalnego. W artykule scharakteryzowano model Estill Voice Training oraz przedstawiono autorską propozycję wykorzystania go w pracy z osobą kształconą w śpiewie klasycznym, która dąży do uzyskania brzmienia charakterystycznego dla muzyki rozrywkowej.
Pobrania
Bibliografia
Aura M., Geneid A., Bjørkøy K., Rantanen M., Laukkanen A., 2019, The Nasal Musculature as a Control Panel for Singing – Why Classical Singers Use a Special Facial Expression?, „Journal of Voice”, Vol. 33, s. 510–515.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2017.12.016
Davids J., LaTour S., 2021, Vocal Technique: A Guide to Classical and Contemporary Styles for Conductors, Teachers and Singers, Long Grove: Waveland Press Inc.
Google Scholar
Estill J., McDonald Klimek M., Obert K., Steinhauer K., 2005a, Estill voice training level one: figures for voice control, Pittsburgh: Estill Voice Training Systems International.
Google Scholar
Estill J., McDonald Klimek M., Obert K., Steinhauer K., 2005b, Estill voice training level two: figures combination for six voice qualities, Pittsburgh: Estill Voice Training Systems International.
Google Scholar
Fantini M., Fussi F., Crosetti E., Succo G., 2016, Estill Voice Training and voice quality control in contemporary commercial singing: an exploratory study, „Logopedics Phoniatrics Vocology”, Vol. 42(4), s. 146–152.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14015439.2016.1237543
Kayes G., 2004, Singing and the actor, London: Bloomsbury Publishing Plc.
Google Scholar
LoVetri J., 2008, Contemporary Commercial Music, „Journal of Voice”, Vol. 22, s. 260–262.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.11.002
Sundberg J., 2001, Level and center frequency of the singer’s formant, „Journal of Voice”, Vol. 15, s. 176–186.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0892-1997(01)00019-4
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.