Przeszkody i wyzwania w pracy zawodowej logopedy podczas pandemii Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.06Słowa kluczowe:
terapia logopedyczna, COVID-19, pandemia, logopedaAbstrakt
Pandemia COVID-19 to czas, który zmienił funkcjonowanie większości zawodów. Logopedzi to jedna z grup, których praca została w szczególnym stopniu utrudniona. Podczas pracy logopeda powinien mieć widoczne usta – wymóg ten jest związany z koniecznością prezentowania pacjentom prawidłowego układu warg i języka, co jest niemożliwe z maseczką ochronną. Natomiast brak maseczki sprawia, że gwałtownie wzrasta ryzyko zarażenia. W trakcie terapii powinny być widoczne również usta pacjenta, by umożliwić logopedzie korektę nieprawidłowej artykulacji. Założeniem omawianego w tekście badania było sprawdzenie, czy logopedzi podejmowali pracę bezpośrednią podczas izolacji, a jeżeli tak, to w jaki sposób zabezpieczali się przed zagrożeniem. Pytano również o to, jakie zmiany zauważyli u siebie (np. spadek motywacji, złe samopoczucie), a jakie u swoich pacjentów (postępy w terapii, kondycja psychiczna, motywacja do ćwiczeń). Zastanawiano się również nad tym, czy podejmowali się pracy online i jak ją oceniali, pamiętając, że elementem terapii logopedycznej jest również manualne wywoływanie głosek (np. za pomocą szpatułki bądź wibratora logopedycznego), masaż, ale też budowanie relacji z pacjentem, na przykład podczas gier i zabaw logopedycznych. Zawód logopedy charakteryzuje się bliską relacją z uczestnikiem terapii, zarówno dzieckiem, jak i z dorosłym, co może jednak zwiększać ryzyko zarażenia się i wpływać na komfort pracy.
Pobrania
Bibliografia
Aggarwal K., Patel R., Ravi R., 2020, Uptake of telepractice among speech-language therapists following COVID-19 pandemic in India. Speech, „Language and Hearing”, https://doi.org/10.1080/2050571X.2020.1812034
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/2050571X.2020.1812034
Cieszyńska-Rożek J., Korendo M., 2015, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od narodzin do 6. roku życia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Emanuel E. J., Persad G., Upshur R., Thome B., Parker M., Glickman A., Zhang C., Boyle C., Smith M., Phillips J. P., 2020, Fair Allocation of Scarce Medical Resources in the Time of COVID-19, „The New England Journal of Medicine”, no. 382, s. 2049-2055, https://doi.org/10.1056/nejmsb2005114
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1056/NEJMsb2005114
Fong R., Fung Tsai C., Yan Yiu O., 2021, The Implementation of Telepractice in Speech Language Pathology in Hong Kong During the COVID-19 Pandemic, „Telemedicine and e-Health”, vol. 21, no. 1, s. 30–38.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1089/tmj.2020.0223
Grabias S., 2010, Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, „Logopedia”, nr 39/40, s. 9–34.
Google Scholar
Jatkowska J., 2020, Nowe technologie w terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami mowy, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 73–84.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.05
Kaczorowska-Bray K., Zielińska-Burek M., 2012, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego wpływające na rozwój mowy i języka dziecka, [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Studia z logopedii i neurologopedii, Kraków: Wojskowa Akademia Medyczna, s. 55–94.
Google Scholar
Kaptur E., 2016, Logoped(i)a online, czyli o internetowym rynku usług logopedycznych, [w:] A. Momot (red.), Media XXI wieku – studia interdyscyplinarne, Wrocław: Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, s. 110–122.
Google Scholar
Kapusta P., 2020, Pandemia – raport z frontu, Kraków: Wydawnictwo Insignis Media.
Google Scholar
Koronawirus ma związek z przypadkami bruksizmu?, 2020, https://dentonet.pl/koronawirus-ma-zwiazek-z-bruksizmem/#gref (dostęp: 2.11.2020).
Google Scholar
Kozinets R. V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Landsverk G., 2020, Face shields did not protect people from the coronavirus in an outbreak in Switzerland, but masks did, health officials say, https://www.insider.com/face-shields-did-not-protect-people-from-coronavirus-swiss-outbreak-2020-7 (dostęp: 2.11.2020).
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2020, Logopedia jako nauka interdyscyplinarna w oczach logopedów. Wstępne wyniki badań, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 141–155.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.10
Sambor B., 2015, Zaburzone wzorce połykania i pozycji spoczynkowej języka a budowa artykulacyjna głoskowych realizacji fonemów u osób dorosłych, „Logopedia”, nr 43/44, s. 149–188.
Google Scholar
Vecerkova E., 2020, Logopedické terapie online, Hradec Králové: Bakalářská prace, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové.
Google Scholar
Verma S., Dhanak M., Frankenfield J., 2020, Visualizing droplet dispersal for face shields and masks with exhalation valves, „Physics of Fluids” vol. 32(9), https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0022968 (dostęp: 2.11.2020).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1063/5.0022968
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.