Motyw spełnienia marzeń w reklamach samochodów w kontekście metafor głębokich

Autor

  • Jolanta Jóźwiak Uniwersytet Kazimierza Wielkiego

DOI:

https://doi.org/10.18778/1731-8025.14.09

Słowa kluczowe:

motyw spełnienia marzeń, metafory głębokie, komunikacja marketingowa, teksty reklamowe

Abstrakt

W niniejszym artykule podjęto próbę przedstawienia realizacji motywu spełnienia marzeń w reklamach samochodów osobowych na podstawie przykładowych tekstów, pochodzących z kampanii reklamowych dealerów różnych marek. Porównanie polskich i rosyjskich tekstów reklamowych pozwoliło wskazać na pewne podobieństwa i różnice. Wykorzystywanie określonych elementów językowych w komunikacji marketingowej zostało przeanalizowane w kontekście metafor głębokich Zaltmana, szczególnie metafory podróży i metafory transformacji.

Bibliografia

Antos G., Opiłowski R. (2015), W drodze do lingwistyki obrazu. Kierunki rozwoju nowej subdyscypliny lingwistycznej z perspektywy polsko-niemieckiej, [w:] Tekst i dyskurs, z. 8, Warszawa−Rzeszów, s. 11−36.
Google Scholar

Awdziej M. (2011), Hedonizm i motywy hedonistyczne w reklamie, [w:] Z. Waśkowski (red.), Komunikacja rynkowa. Kultura. Perswazja. Technologia, Zeszyty naukowe 209, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 498−507.
Google Scholar

Langacker R. (2009), Gramatyka kognitywna, tłum. E. Tabakowska, M. Buchta, H. Kardela i in., Kraków.
Google Scholar

Lewicki A. M. (1998), Obraz samochodu w sloganach reklamowych (reklama prasowa), [w:] J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a kultura, t. 12, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław, s. 206−223.
Google Scholar

Taylor J. R. (2001), Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków.
Google Scholar

Zaltman G., Zaltman L. (2010), Metafora w marketingu. Jak przeniknąć umysły klientów dzięki metaforom głębokim, przeł. J. Środa, Poznań.
Google Scholar

Zimny R. (2008), Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Jóźwiak, J. (2017). Motyw spełnienia marzeń w reklamach samochodów w kontekście metafor głębokich. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica, (14), 81–89. https://doi.org/10.18778/1731-8025.14.09