Metafory synestezyjne w utworach Vladimira Nabokova
DOI:
https://doi.org/10.18778/1731-8025.12.06Słowa kluczowe:
Vladimir Nabokov, synestezja, metafora synestezyjnaAbstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony jest metaforom synestezyjnym w twórczości Nabokova. Uwaga skierowana jest głównie na metafory, w których zarówno domena źródłowa, jak i docelowa dotyczą wrażeń zmysłowych. Wiele przedstawionych podczas analizy konstrukcji dowodzi, że choć w pewnych przypadkach rodzaj modalności wydaje się określony w sposób oczywisty, to obrazowanie językowo odnosi się do jednej lub dwóch odmiennych modalności percepcyjnych.
Nabokovowskie konstrukcje metaforyczne zostały omówione w dwóch grupach: międzymodalne metafory z kolorem jako domeną źródłową oraz metafory z domeną źródłową związaną z percepcją dotykową. Konstrukcje te niewątpliwie przypominają synestezję, choć w przeciwieństwie do synestezji uwarunkowanej neuropsychologicznie, znaczenie metafor synestezyjnych powstaje w rezultacie procesów semantycznych. Interpretacja metafor międzyzmysłowych jest uwarunkowana kontekstualnie.
Bibliografia
Ginter A. (2015), Vladimir Nabokov i jego synestezyjny świat, Łódź.
Google Scholar
Marks L. E. (1975), On Colored-Hearing Synesthesia: Cross-Modal Translations of Sensory Dimensions, „Psychological Bulletin”, May 1975, vol. 82, No 3, s. 303–331.
Google Scholar
Martino G., Marks L. E. (2001), Synesthesia: Strong and Weak, „Current Directions in Psychological Science”, kwiecień 2001, vol. 10, No 2, s. 61–65, http://www.cogsci.ucsd.edu/~creel/COGS160/COGS160_files/MartinoMarks01.pdf (dostęp: 21.01.2015).
Google Scholar
Nikolić D. (2011), Is synaesthesia actually ideaesthesia? An inquiry into the nature of the phenomenon, Proceedings of the Third International Congress on Synaesthesia, Science & Art, Granada, Spain, April 26–29, 2009; http://www.dankonikolic.com/wp-content/uploads/2011/09/Synesthesia2009-Nikolic-Ideaesthesia.pdf (dostęp: 8.02.2015).
Google Scholar
Rader Ch., Tellegen A. (1981), A Comparison of Synesthetes and Nonsynesthetes, [w:] red. E. Klinger, Imagery, t. II, Concepts, Results and Applications, Plenum Press, New York, s. 153–163.
Google Scholar
Rogowska A. (2002), Związki synestezji z muzyką, „Muzyka”, nr 1, s. 85–95.
Google Scholar
Rogowska A. (2004), Czy synestetycy są wśród nas?, „Modelowe Nauczanie”, nr 7, s. 29–49.
Google Scholar
Simner J. (2012), Defining synaesthesia, „British Journal of Psychology”, vol. 103, s. 1–15, http://www.daysyn.com/Simner2012.pdf (dostęp: 8.07.2013).
Google Scholar
Werning M., Fleischhauer J., Beseoglu H. (2006), The Cognitive Accessibility of Synaesthetic Metaphors, [w:] red. R. Sun, N. Miyake, Proceedings of the Twenty Eighth Annual Conference of the Cognitive Science Society, London, s. 2365–70.
Google Scholar
Nabokov V. (1969), Ada or Ardor: A Family Chronicle, McGraw-Hill Book Company, New York–Toronto.
Google Scholar
Nabokov V. (1995), Lolita, Penguin Books, London.
Google Scholar
Набоков В. В. (2000), Волшебник, Изд. Сипмозиум, http://royallib.com/book/nabokov_vladimir/volshebnik.html (dostęp 10.12.2014).
Google Scholar
Набоков В. В. (1990а), Дар, [в:] ред. В. В. Ерофеев, Владимир Набоков. Собрание сочинений в четырех томах, т. 3, Издательство «Правда», Москва, c. 3–330.
Google Scholar
Набоков В. В. (1990б), Машенька, [в:] ред. В. В. Ерофеев, Владимир Набоков. Собрание сочинений в четырех томах, т. 1, Издательство «Правда», Москва, c. 33–112.
Google Scholar
Набоков В. В. (1990в), Подвиг, [в:] ред. В. В. Ерофеев, Владимир Набоков. Собрание сочинений в четырех томах, т. 2, Издательство «Правда», Москва, c. 155–296.
Google Scholar
Набоков В. В. (1990г), Приглашение на казнь, [в:] ред. В. В. Ерофеев, Владимир Набоков. Собрание сочинений в четырех томах, т. 4, Издательство «Правда», Москва, c. 3–130.
Google Scholar
Набоков В. В. (2013), Полное собрание рассказов, составление текста и примечания – А. Бабиков, Изд. «Азбука-Аттикус», Санкт-Петербург.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.