Sposoby zdobywania i przetwarzania informacji w ujęciu neurobiologicznym i kulturowym. Przykład studentów chińskich uczących się języka polskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.10Słowa kluczowe:
nauczanie języka polskiego jako obcego, strategie prawopółkulowe, styl poznawczy, język chińskiAbstrakt
Niniejszy artykuł podejmuje kwestie wpływu uwarunkowań neurobiologicznych oraz czynników kulturowych na sposoby zdobywania i przetwarzania informacji, co z kolei determinuje wybór sposobów uczenia się. W artykule omówiona została kwestia preferencji półkulowych w kontekście edukacyjnym. Podstawą wywodu oraz przyczynkiem do podjęcia badań sondażowych jest hipoteza, że osoby wychowane w kulturze chińskiej i posługujące się językiem mandaryńskim jako ojczystym częściej stosują strategie prawopółkulowe niż przedstawiciele kultury Zachodu, których język ojczysty różni się znacząco od mandaryńskiego w zakresie systemu fonetyczno-fonologicznego, leksyki, pisma oraz gramatyki.
W części badawczej zaprezentowano wyniki obserwacji i badań sondażowych przeprowadzonych wśród słuchaczy studiów polonistycznych pochodzących z Chin. Podstawowy cel obserwacji stanowiła identyfikacja stosowanych przez nich metod i technik uczenia się. Wnioski płynące z badań zostały zinterpretowane w oparciu o czynniki kulturowe (język ojczysty i praktyki społeczne), które w sposób szczególny mogą wpływać na wybór strategii prawopółkulowych w procesie uczenia się języka obcego.
Bibliografia
Afek J., Gut A., 2017, O chińskim modelu wczesnej edukacji dziecięcej w kontekście międzykulturowych badań psychologicznych, „Roczniki Humanistyczne”, nr 65(9), s. 5–28. DOI 10.18290/rh.2017.65.9-1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2017.65.9-1
Berko Gleason J., Bernstein Ratner N., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.
Google Scholar
Boski P., 2010, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa.
Google Scholar
Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule – jeden mózg, Warszawa.
Google Scholar
Cao F., Vu M., Chan D.H.L., Lawrence J.M., Harris L.N., Guan Q., Xu Y., Perfetti C.A., 2013, Writing affects the brain network of reading in Chinese: A functional magnetic resonance imaging study. „Human Brain Mapping”, 34 (7), s. 1670–1684. DOI: 10.1002/hbm.22017
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/hbm.22017
Cieszyńska-Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków.
Google Scholar
Durham W., 1991, Coevolution – genes, culture, and human diversity, Stanford.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781503621534
Gazzaniga M.S., 2011, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi, Sopot.
Google Scholar
Grabowska A., 2012, Lateralizacja funkcji psychicznych w mózgu człowieka, w: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa, s. 443–488.
Google Scholar
Hall E., 1976/2001, Poza kulturą, Warszawa.
Google Scholar
Jacoby M., 2016, Chiny bez makijażu, Warszawa.
Google Scholar
Jianquiao G., Gang P., Bingjiang L., Yi W., Yan Z., Zhendong N. i in., 2015, Cross-language differences in the brain network subserving intelligible speech, Proceedings National Academy of Sciences of the USA, t. 112:10, s. 2972–2977. DOI: 10.1073/pnas.1416000112
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1416000112
Kohn L., 2012, Taoizm. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar
Markus H., Kitayama S., 1993, Kultura i ja. Implikacje dla celów poznawczych, emocji i motywacji, „Nowiny Psychologiczne, nr 3, s. 5–70.
Google Scholar
Matsumoto D., Juang l., 2007, Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.
Google Scholar
Nisbett R.E., 2010, Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ, Sopot.
Google Scholar
Nisbett R.E., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot.
Google Scholar
Nisbett R.E., Peng K., Choi I., Norenzayan A., 2001, Culture and systems of thought: Holistic versus analytic cognition, ,,Psychological Review”, nr 108, s. 291–310. DOI: 10.1037/0033-295x.108.2.291
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.2.291
Norenzayan A., Smith E., Kim B.J, Nisbett R.E., 2002, Cultural preferences for formal versus intuitive reasoning, „Cognitive Science”, nr 26, s. 653–684. DOI 10.1016/S0364-0213(02)00082-4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog2605_4
Panasiuk J., 2017, Neurobiologiczne podstawy mowy, w: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk, s. 359–409.
Google Scholar
Stanulewicz D., 2018, Język a kultura i środowisko, w: E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk, s. 26–39.
Google Scholar
Szeląg E., 2012, Mózgowe mechanizmy mowy, w: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa, s. 489–524.
Google Scholar
Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.