Oral Communication Strategies Used by an English Individual Learning Polish as a Foreign Language. A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.18Keywords:
communication strategies, Polish as a foreign language, spoken language, case studyAbstract
In this article, the author presents and discusses a few compensatory and interactive communication strategies. The language material comes from five classes at the A2 level. These classes were recorded and the transcripts were analyzed. The researched English student demonstrates a positive approach to the use of different strategic actions. These actions can be observed in his interactions. The author shows that using compensatory and interactive communication strategies may have positive influence to the process of communication.
References
Błasiak M., 2011, Dwujęzyczność i ponglish, Zjawiska językowo-kulturowe polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii, Kraków.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie i ocenianie, 2003, Rada Europy, Warszawa.
Google Scholar
Jefferson G., 1984, On Stepwise Transition from Talk about a Trouble to Inappropriately Next-positioned Matters, w: J. M. Atkinson, J. Heritage (red.), Structures of Social Action, Cambridge, s. 191–222.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511665868.014
Konarzewski K., 2000, Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa.
Google Scholar
Pędrak A., 2017, Język polskich zbiorowości emigracyjnych w Wielkiej Brytanii i Irlandii — procesy adaptacji i derywacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, nr 51 (1), s. 77–91. https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.06
Piotrowski S., 2016, Strategie komunikacyjne, czyli jak uczący się radzą sobie z deficytami leksykalnymi w klasie języka obcego, „Języki Obce”, nr 1, s. 26–31.
Google Scholar
Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
Google Scholar
Rancew-Sikora D., 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa.
Google Scholar
Sękowska E., 1994, Język zbiorowości polonijnych w krajach anglojęzycznych: zagadnienia leksykalno-słowotwórcze, Warszawa.
Google Scholar
Sękowska E., 2010, Język emigracji polskiej w świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Warszawa.
Google Scholar
Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 343–370.
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar
Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków.
Google Scholar
Narodowy Korpus Języka Polskiego, http://nkjp.pl/ [16.05.2021].
Google Scholar
Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/ [16.05.2021].
Google Scholar
Wielki słownik języka polskiego, https://www.wsjp.pl/ [16.05.2021].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.