Oral Communication Strategies Used by an English Individual Learning Polish as a Foreign Language. A Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.18

Keywords:

communication strategies, Polish as a foreign language, spoken language, case study

Abstract

In this article, the author presents and discusses a few compensatory and interactive communication strategies. The language material comes from five classes at the A2 level. These classes were recorded and the transcripts were analyzed. The researched English student demonstrates a positive approach to the use of different strategic actions. These actions can be observed in his interactions. The author shows that using compensatory and interactive communication strategies may have positive influence to the process of communication.

References

Błasiak M., 2011, Dwujęzyczność i ponglish, Zjawiska językowo-kulturowe polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii, Kraków.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie i ocenianie, 2003, Rada Europy, Warszawa.
Google Scholar

Jefferson G., 1984, On Stepwise Transition from Talk about a Trouble to Inappropriately Next-positioned Matters, w: J. M. Atkinson, J. Heritage (red.), Structures of Social Action, Cambridge, s. 191–222.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511665868.014

Konarzewski K., 2000, Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa.
Google Scholar

Pędrak A., 2017, Język polskich zbiorowości emigracyjnych w Wielkiej Brytanii i Irlandii — procesy adaptacji i derywacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, nr 51 (1), s. 77–91. https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.06

Piotrowski S., 2016, Strategie komunikacyjne, czyli jak uczący się radzą sobie z deficytami leksykalnymi w klasie języka obcego, „Języki Obce”, nr 1, s. 26–31.
Google Scholar

Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
Google Scholar

Rancew-Sikora D., 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa.
Google Scholar

Sękowska E., 1994, Język zbiorowości polonijnych w krajach anglojęzycznych: zagadnienia leksykalno-słowotwórcze, Warszawa.
Google Scholar

Sękowska E., 2010, Język emigracji polskiej w świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Warszawa.
Google Scholar

Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 343–370.
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar

Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków.
Google Scholar

Narodowy Korpus Języka Polskiego, http://nkjp.pl/ [16.05.2021].
Google Scholar

Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/ [16.05.2021].
Google Scholar

Wielki słownik języka polskiego, https://www.wsjp.pl/ [16.05.2021].
Google Scholar

Published

2022-12-29

How to Cite

Wojtczak, E. (2022). Oral Communication Strategies Used by an English Individual Learning Polish as a Foreign Language. A Case Study. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 279–291. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.18