Communications strategies as a means to effective communication despite language deficiencies

Authors

  • Edyta Wojtczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-0550-342X

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.05

Keywords:

communication strategies, Polish as a foreign language, spoken language

Abstract

The author discussed the concept of communication strategies and the two most popular research approaches: interactive and sociolinguistic. She presented strategic activities of students learning Polish as a second language, which appeared during the classes held at the Polish Language Center for Foreigners at the University of Lodz, both during the observation of the lesson and during the classes conducted by the author. These strategies included: achievement strategies (paraphrase, comparison, simplification, use of synonyms, neologisms, and language code switching), help request, non-verbal means, and avoidance strategies. The author also discussed examples of negotiating meanings and the use of modern technologies as a helpful tool in applying communication strategies.

References

Bialystok E., 1990, Communication Startegies: A Psychological Analysis of Second Language Use, Oxford.
Google Scholar

Canale M., Swain M., 1980, Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing, „Applied Linguistics”, nr 1, s. 1–47.
Google Scholar

Dorneyi Z., 1995, On the Teachability of Communication Strategies, „TESOL Quartely”, nr 29, s. 55–84.
Google Scholar

Dornyei Z., Scott M. L., 1997, Review Article: Communication strategies in a second language: Definitions and taxonomies, „Language Learning”, t. 47, nr 1, s. 173–210.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, tłum. W. Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar

Faerch C., Kasper G., 1983, Plans and strategies in interlanguage communication, w: Fearch C., Kasper G. (red.), Strategies in interlanguage communication, London, s. 20–60.
Google Scholar

Janowska I., 2010, Strategie językowe i działania komunikacyjne w podejściu zadaniowym, w: R. Nycz, W. Miodunka, T. Kuntz (red.), Polonistyka bez granic. Tom 2: Glottodydaktyka polonistyczna – współczesny język polski – językowy obraz świata, Kraków, s. 81–92.
Google Scholar

Kellerman E., 1991, Compensatory Strategies in Second Language Research: a Critique, a Revision and Some (Non-)Implications for the Classroom, w: R. Phillipson, E. Kellerman, L. Selikner, M. Sharwood Smith, M. Swain (red.), Foreign/Second Language Pedagogy Research: A Commemorative Volume for Claus Faerch, Clevedon, s. 142–161.
Google Scholar

Kellerman E., Ammerlaan T., Bongaerts T., Poulisse N., 1990, System and hierarchy in L2 compensatory strategies, w: R. Scarcella , E. Andersen, S. Krashen (red.), Developing communicative competence in a second language, New York, s. 163–178.
Google Scholar

Kubacka K., 2014, Komunikacja werbalna lektora na lekcji języka polskiego jako obcego: wprowadzanie nowych treści a strategie negocjacyjne lektora, „Acta Universitatis Lodziensis.
Google Scholar

Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 85–97.
Google Scholar

Pawlak M., 2006. Kompetencja strategiczna i strategie komunikacyjne na lekcjach języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 35–45.
Google Scholar

Piotrowski S., 2016, Strategie komunikacyjne, czyli jak uczący radzą sobie z deficytami leksykalnymi w klasie języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 26–31.
Google Scholar

Poulisse N., 1990, The Use of Compensatory Strategies by Dutch Learners of English, Dordrecht.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Sękowska E., 2010, Język emigracji polskiej w świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Warszawa.
Google Scholar

Wojtczak E., 2017, Strategie komunikacyjne stosowane przez cudzoziemców na lekcjach języka polskiego jako obcego na poziomach A1 i A1, w: R. Maćkowiak i E. Wojczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, Łódź, s. 71–79.
Google Scholar

Yule G., Tarone E., 1997, Investigating communication strategies in L2 reference: Pros and cons, w: G. Kasper, E. Kellerman (red.), Communication Strategies: Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives, New York, s.17–30.
Google Scholar

Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków.
Google Scholar

Published

2019-12-19

How to Cite

Wojtczak, E. (2019). Communications strategies as a means to effective communication despite language deficiencies. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 81–96. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.05