The introduction of new teaching content and the negotiation strategies of the polish as a foreign language teacher

Authors

  • Kamila Kubacka Katedra Lingwistyki Stosowanej iKulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.08

Keywords:

communication in teaching, verbal communication, the negotiation of meaning

Abstract

The topic of the article is the verbal communication in the Polish as a foreign language classroom, including the teacher’s role the teaching/learning discourse. The analysis of the transcription of 13 lessons taught in the School of Polish for Foreigners at the University of Lodz was the basis for a list of various recurring negotiation strategies used in the process of content introduction. Among them there were: the negotiation of meaning with the use of a third language, questions, discussion, confirmation or negation. These strategies were mostly meant to establish the semantic and cultural meaning of vocabulary items and correct grammatical forms, but also to encourage the students to actively participate in the lesson.

References

Koć-Seniuch G., 1997, Nauczyciel w perspektywie dyskursywnej – kilka refleksji o edukacji nauczycielskiej [w:] Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej , red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, Warszawa.
Google Scholar

Komorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Komorowska H., 2011, Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, Warszawa.
Google Scholar

Rancew-Sikora D., 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa.
Google Scholar

Szymankiewicz K., 2007, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, http://frantice.interklasa.pl/frantice/index/dokumenty/languages/2002_04_2.pdf?page=info&action=showdoc&oid=3458 [08.05.2013].
Google Scholar

Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar

Wysocka M., 2003, Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice.
Google Scholar

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Kubacka, K. (2014). The introduction of new teaching content and the negotiation strategies of the polish as a foreign language teacher. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 85–97. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.08