Teacher (im)perfect. Teacher utterance and disruption in Polish language lessons as a foreign language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.14

Keywords:

communication, communication disruption, language fault, Polish as a foreign language, student, teacher

Abstract

The article raises the issue of disruption which may arise in communication between students and teacher of Polish as a foreign language. In the text are presented and discussed examples of linguistic and non-linguistic defects in the utterance of teachers that have influenced the lack of understanding by learning of content, and consequently influenced the effectiveness of the teaching process.

References

Gębal P. E., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, w: Lingwistyka Stosowana, (10), s. 37–49.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Ogólne zagadnienia lapsologii, w: F. Grucza (red.), Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa.
Google Scholar

Grucza F. (red.), 1979, Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar

Kaleta R, 2009, Dyskusja nad błędem językowym w wybranych polskich pracach językoznawczych wydanych w latach 1978–2008 (przegląd), w: Lingwistyka Stosowana. Przegląd (t. 1).
Google Scholar

Komorowska H., 1980, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Audiolingwalizm, kognitywizm, interferencja, Warszawa.
Google Scholar

Komorowska H., 2002, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., 2006, Nauczyciele języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języków obcych, Kraków.
Google Scholar

Putkiewicz E., 2002, Proces komunikowania się na lekcji, Warszawa.
Google Scholar

Skarżyńska K., 2005, Bariery komunikacji: indywidualne, grupowe, społeczne, w: Bariery w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin.
Google Scholar

Turek W., 2006, Czy uczymy cudzoziemców tego samego języka, którym mówią na co dzień Polacy?, w: Sprawności przede wszystkim, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków.
Google Scholar

Wielki Słownik Poprawnej polszczyzny PWN, 2008, pod red. A. Markowskiego, Warszawa.
Google Scholar

Wojtczuk K., 1996, Zachowania językowe nauczycieli w sytuacji lekcji szkolnej, Siedlce.
Google Scholar

G. Zarzycka, 2014, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako obcego, w: Teksty, podteksty i konteksty w współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Bożenie Ostromęckiej-Frączak, red. B. Grochala, E. Pałuszyńska, Łask, s.163–182.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Karasek, M., & Kubacka, K. (2015). Teacher (im)perfect. Teacher utterance and disruption in Polish language lessons as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 211–222. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.14