Ecological issues in selected textbooks for teaching Polish as a foreign language

Authors

  • Maria Magdalena Nowakowska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logo image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.19

Keywords:

ecology, jpjo textbooks, Polish as a foreign language, eco(glotto)didactics, glottodidactics, didactics of Polish as a foreign language

Abstract

The article attempts to shed light on the extent to which ecological issues have been incorporated into selected general textbooks for learning Polish as a foreign language at levels A1–B2. In this regard, a review of these textbooks, published both before and after the introduction of the Polish as a foreign language certification system, is conducted, and the potential ways in which ecological topics, in the broad sense of the term, may be presented in them are discussed. The analysis carried out suggests that ecological topics are more broadly discussed in the teaching materials studied after 2003, which coincides with the introduction of the Examination Requirements Standards, developed by the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language and issued by the Ministry of National Education and Sport in 2003. It appears that whole separate lessons are devoted to this topic, which provides an opportunity to choose a stance towards pro-environmental activities. It is also worth noting that there is a growing tendency for attitudes towards these activities to be imposed from above.

References

Burkat A., Jasińska A., 2002, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków.
Google Scholar

Dixon A., Jasińska A., 2020, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków.
Google Scholar

Hajduk-Gawron W., 2021, Treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie podręczników i badań ankietowych, w: R. Cudak, J. Tambor i in. (red.), Postscriptum Polonistyczne, 2(28), s. 1–24. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.04
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kwiatkowska K., Rumińska M., Maćkowicz M., 2020, Język polski bez granic. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla szkół ukraińskich, klasa VIII, Lublin.
Google Scholar

Lewiński P., 2001, Oto polska mowa, Wrocław.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E.G., 1997, Kiedyś wrócisz tu, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E.G., 2017, Kiedyś wrócisz tu, cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E.G., 2017, Kiedyś wrócisz tu, cz. II: By szukać swoich dróg i gwiazd, Kraków.
Google Scholar

Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2002, Hurra!!! Po polsku 1, Wydawnictwo Prolog.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2020, Hurra!!! Po polsku 1, Wydawnictwo Prolog.
Google Scholar

Miodunka W., 1993, Cześć, jak się masz?, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Spotkajmy się w Polsce, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Spotkajmy się w Europie, Kraków.
Google Scholar

Olchowa G., 2021, Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego dla poziomu A2, w: R. Cudak, J. Tambor i in. (red.), Postscriptum Polonistyczne, 2(28), s. 1–12. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.03
Google Scholar

Pančíková M., Stefańczyk W., 2003, Po drugiej stronie Tatr, Kraków.
Google Scholar

Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego. Standardy wymagań egzaminacyjnych, 2003, MENiS.
Google Scholar

Postscriptum Polonistyczne, 2023, nr 1(31).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, 2016, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000405/O/D20160405.pdf [16.04.2023].
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl [16.04.2023].
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., 2013, Polski, krok po kroku 2, Kraków.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2012, Polski, krok po kroku 1, Kraków.
Google Scholar

Wielki słownik języka polskiego, http://wsjp.pl/ [16.04.2023].
Google Scholar

Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekologia, hasło: ekologia [16.04.2023].
Google Scholar

Published

2024-09-06 — Updated on 2024-10-04

Versions

How to Cite

Nowakowska, M. M. (2024). Ecological issues in selected textbooks for teaching Polish as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 315–324. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.19 (Original work published September 6, 2024)