Medical Polish in selected didactic materials of the last quarter century
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.17Keywords:
language for specific purposes, teaching medical register, Polish as a foreign language (PFL) publications, Polish for specific purposes (PSP) publicationsAbstract
The objective of this article is to analyze the medical component of the chosen textbooks and glottodidactic materials from the years 1991–2016 used in teaching PLF and PSP. The first part of the paper analyses general textbooks and focuses on thematic lexical content of the specialist register, the review of structures used in communicative situations within medical context followed by an outline of introductory tasks and vocabulary consolidation activities. The second section comprises multi-faced analysis of selected publications used in teaching medical Polish. At the same time, authors attempt to select the most useful exercises and optimal ways to introduce elements of specialist register from the earliest stages of teaching PFL.
References
Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, w: B. Ostromęcka-Frączak (red.) „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, Łódź, s. 69–80.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., 2014, Recenzja serii materiałów do nauczania jpjo „Polski, krok po kroku”, w: E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 21, Łódź, s. 413–415.
Google Scholar
Dudzik A., 2014, Co to dziś znaczy nauczać języka medycznego?, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 73–76.
Google Scholar
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Komorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Ostromęcka-Frączak B., 2013, Rola leksyki w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej cudzoziemców (na materiale języka polskiego i słoweńskiego), w: I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 20, Łódź, s. 69–80.
Google Scholar
Pasieka M., Dąbrowska A., 2009, O czym ma milczeć cudzoziemiec: tematy i słownictwo nieobecne w podręcznikach języka polskiego jako obcego, [w:] A. Dąbrowska [red.], Tabu w języku i kulturze, [Język a Kultura 21], Wrocław, s. 241–257.
Google Scholar
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, 2011, Janowska i in. (red.), Kraków.
Google Scholar
Romańska A., Kalinowski K., 2010, Skrypt do nauczania języka polskiego jako obcego w zakresie chemii w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego (rys historyczny), w: G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 17, Łódź, s. 475–483.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Strzelecka A., 2014, W jaki sposób i z jakiej okazji świętują podręcznikowi i prawdziwi Polacy? Negocjowanie ważności świąt, w: E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 21, Łódź, s. 163–176.
Google Scholar
Wielkiewicz-Jałmużna D., 2008, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1952–2002, w: D. Wielkiewicz-Jałmużna (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 15, Łódź, s. 1–125.
Google Scholar
Bartnicka B., Jekiel W., Jurkowski M., Wasilewska D., Wrocławski K., 2015, Uczymy się języka polskiego. Podręcznik języka polskiego dla cudzoziemców, wyd. X, Warszawa.
Google Scholar
Burkat A., Jasińska A., 2006, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków.
Google Scholar
Dąbrowska A., Łobodzińska R., 1998, Polski dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Drwal-Straszakowa K., Martyniuk W., 2006, Powiedz to po polsku. Say it the Polish Way, Kraków.
Google Scholar
Gałyga D., 2001, Ach, Ten język polski! Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących, Kraków.
Google Scholar
Gębal P. E., 2009, Od słowa do słowa toczy się rozmowa, Kraków.
Google Scholar
Janowska A., Pastuchowa M., 2005, Dzień dobry. Podręczniki do nauki języka polskiego dla początkujących, Katowice.
Google Scholar
Kowalska M., 2003, Polish in 4 weeks. Język polski w 4 tygodnie z płytą CD, Warszawa.
Google Scholar
Krztoń J., 2011, Słownictwo 1, Kraków.
Google Scholar
Krztoń J., 2011, Słownictwo 2, Kraków.
Google Scholar
Kucharczyk J., 1992, Zaczynam mówić po polsku, Łódź
Google Scholar
Lechowicz J., Podsiadły J., 2001, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1. Zeszyt ćwiczeń, Kraków.
Google Scholar
Mędak S., 2011, Polski raz a dobrze. Polish for foreigners, Warszawa.
Google Scholar
Miodunka W., 2005, Cześć, jak się masz? Cz. II – Spotkajmy się w Europie, Kraków.
Google Scholar
Pelc T., 1997, Teraz polski, Łódź.
Google Scholar
Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool, Lublin.
Google Scholar
Rudzka B., Goczołowa Z., 1992, Wśród Polaków. Podręcznik dla cudzoziemców, Część I, Lublin.
Google Scholar
Serafin B., Achtelik A., 2005, Miło mi panią poznać. Język polski w sytuacjach komunikacyjnych, Katowice.
Google Scholar
Seretny A., 2008, A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Kraków.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2010, Polski krok po kroku, Poziom A1, Kraków.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2010, Polski krok po kroku, Poziom A1, Zeszyt ćwiczeń, Kraków.
Google Scholar
Szelc-Mays M., 1999, Nowe słowa, stare rzeczy. Podręcznik do nauczania słownictwa języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar
Bilicka B., 2016, Witaj w Polsce! Podręcznik do nauki języka polskiego dla studentów medycyny, Szczecin.
Google Scholar
Janowska M., Sikorska Ś., 2007, Ja też chcę mówić po polsku, Warszawa.
Google Scholar
Janowska M., Sikorska Ś., 2007, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część I i II, Warszawa.
Google Scholar
Janowska M., Sikorska Ś., 2015, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część III, Warszawa.
Google Scholar
Jurek T., 2007, Proszę mi powiedzieć, co się stało?, Poznań.
Google Scholar
Ławnicka-Borońska M., 2013, Język polski w medycynie. A Guide to Polish in Medical Practice, Warszawa.
Google Scholar