Painting a women in the poem "The Feminine" by Julian Tuwim
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.06Keywords:
wrażliwość wizualna, estetyka migotliwości, czytanie obrazuAbstract
The poetic visual sensibility of Julian Tuwim shows the reality between the visible and the invisible. Transformation of different images in the poem The Feminine depends not only on the physical sight or direction of gaze, but also on reading the intentions of the artist in the visual experience of the potential recipient. It is impossible to escape image. Apart from external images, there are also internal ones – as defined by Maria Poprzęcka – seen through the closed eyes. Internal or external image is always a form of expression of artistic activities. Seeing images is a double encounter: with the poetic phrase painted with a word, and the poet painting those poetic impressions. In the poem The Feminine, there are different images of women shown with the theme of water bath in many paintings in the history of art, namely The Birth of Venus by Sandro Botticelli, Venus with a Mirror, Diego Velázquez, The Bathing Woman by Jean August Dominique Ingres, Bathers by Paul Cézanne, Woman in the Bath by Edgar Degas, Models by Georges Seurat and Woman Leaning on Her Elbow by Pierre Bonnard. The image of a woman in Tuwim’s poem is still subject to change and transformation, it is an image unfinished and inscrutable as feminine nature.
Downloads
References
D. Arasse, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, przeł. A. Arno, Kraków 2012.
Google Scholar
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł., J. Mach, Gdańsk 2004.
Google Scholar
Ch. Baudelaire, Rozmaitości estetyczne, przeł. J. Guze, Gdańsk 2000.
Google Scholar
J. Baudrillard, De la séduction, Paris 1998.
Google Scholar
J. Berger, O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.
Google Scholar
G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzezicka, Gdańsk 2011.
Google Scholar
E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
Google Scholar
P. Kowalski, Leksykon znaki świata. Omen, przesąd i znaczenie, Wrocław 1998.
Google Scholar
M. Merleau-Ponty, Oko i umysł, przeł. S. Cichowicz, [w:] tenże, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, oprac. S. Cichowicz, Gdańsk 1996.
Google Scholar
Cz. Miłosz, Traktat teologiczny, [w:] tenże, Druga przestrzeń, Kraków 2002.
Google Scholar
W.J.T. Mitchell, Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago 1994.
Google Scholar
J. Pacześniak, W ciemności słowa, Rzeszów 2011.
Google Scholar
M. Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa. Gdańsk 2008.
Google Scholar
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983.
Google Scholar
T. Sławek, Byt bez twarzy?, „Punkt po punkcie” 2000, nr 1.
Google Scholar
W. Stróżewski, Claritas. uwarunkowania historyczne i treść estetyczna pojęcia, „Estetyka”, Rocznik drugi, Warszawa 1961.
Google Scholar
P. Sztompka, Wyobraźnia wizualna i socjologia, [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Boguni-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012.
Google Scholar
K.W. Tatarowski, J. Lebenstein, Dorzucić coś od siebie, „Rzeczpospolita” 2000, 27–28 maja.
Google Scholar
J. Zinker, Proces twórczy w terapii gestalt, przeł. R. Grażyński, Warszawa 1991.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Ewa Szkudlarek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

