Zdekonstruować króla pikowego. Recenzja książki: Emilia Kledzik, Perspektywa poety. Cyganologia Jerzego Ficowskiego, Poznań 2023
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.13.19Słowa kluczowe:
Jerzy Ficowski, cyganologia, Romowie, polska poezja współczesnaAbstrakt
Autorka recenzuje książkę Emilii Kledzik Perspektywa poety. Cyganologia Jerzego Ficowskiego z perspektywy „ficologicznej”, tzn. jako pozycję poświęconą osobie poety, na tle dotychczasowej recepcji jego twórczości. Interesujący jest już wybór jako tematu monografii niekomentowanej wcześniej części dorobku Ficowskiego, który obejmuje też w niemałym stopniu teksty przynajmniej z założenia nieliterackie. Autorka recenzji zwraca uwagę na rozległość kwerend badaczki i przywoływanych przez nią kontekstów, chłodny język rozprawy, drobiazgowe udokumentowanie i interdyscyplinarny charakter, a także na antydyskryminacyjne założenia jej książki (również wobec antydyskryminacyjnych założeń projektu i działań samego Ficowskiego). Przy użyciu narzędzi imagologii i krytyki postkolonialnej badaczka wykrywa w procygańskich pismach autora Pod berłem króla pikowego jego własny „konstrukt cygańskości”. Spostrzeżenie to, podobnie jak wykazywanie historycznego charakteru cyganologii poprzez analizę uwarunkowań, w jakich pisma te powstawały, ma na celu odnowę polskiego stanu badań romologicznych. Autorka recenzji odnosi się także do ambiwalencji, jaką wywołuje zderzenie postawy twórcy afirmującego bogactwo różnych kultur i stającego po stronie prześladowanych mniejszości z wynikami analizy jego tekstów, w których nowe teorie pozwalają zobaczyć efekty zbytniego przywiązania do własnego konstruktu. Zasygnalizowana zostaje także kwestia konsekwencji transferu tych i innych zarzutów do szerszego obiegu. Odczytania Emilii Kledzik sprzyjają dyskusji i w nieoczywisty sposób ożywiają recepcję autora Cyganów na polskich drogach.
Pobrania
Bibliografia
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2016, t. 16.
Google Scholar
Antonik D., Sława literacka albo nowe reguły sztuki. Studia z socjologii i ekonomii literatury, Kraków 2024.
Google Scholar
Baron M., Grzebanie grzebania. Archeolog i grabarz w poezji Jerzego Ficowskiego, Katowice 2014.
Google Scholar
Ekier J., Posłowie, [w:] J. Ficowski, Gorączka rzeczy, Warszawa 2002.
Google Scholar
Ficowski J., Cyganie polscy. Szkice historyczno-obyczajowe, Warszawa 1953.
Google Scholar
Ficowski J., Cyganie na polskich drogach, Kraków 1965.
Google Scholar
Ficowski J., Cyganie w Polsce. Dzieje i obyczaje, Warszawa 1988.
Google Scholar
Ficowski J., Demony cudzego strachu. Wspominki cygańskie, Warszawa 1986.
Google Scholar
Ficowski J., Lodorosty i bluszczary. Wiersze dla dzieci, wybrał i oprac. J. Borowiec, il. G. Herba, Lusowo 2017.
Google Scholar
Ficowski J., Odczytanie popiołów, posł. P. Paziński, Warszawa 2022.
Google Scholar
Ficowski J., Pod berłem króla pikowego. Sekrety cygańskich wróżb, Warszawa 1990.
Google Scholar
Ficowski J., Wszystko to czego nie wiem, wybór i posł. P. Sommer, Sejny 1999.
Google Scholar
Gontarek A., Królowie cygańscy w II Rzeczpospolitej. Wokół dorobku Jerzego Ficowskiego na temat sprawy cygańskiej w okresie międzywojennym, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 2016, nr 16. https://doi.org/10.24917/20811853.16.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20811853.16.11
Jarzębski J., Prowincja Centrum. Przypisy do Schulza, Kraków 2005.
Google Scholar
Jarzyna A., Zwierzętopismo Jerzego Ficowskiego i Tadeusza Nowaka: gatunki zjadane; Ornitomancja, ornitologia. Sokołowski i (inne) ptaki Jerzego Ficowskiego [w:] A. Jarzyna, Post-koine. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Łódź 2019. https://doi.org/10.18778/8142-426-4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-426-4
Kandziora J., Jerzy Ficowski. Bibliografia za lata 1947–2009, Sejny 2010.
Google Scholar
Kandziora J., Poeta w labiryncie historii. Studia o pisarskich rolach Jerzego Ficowskiego, Gdańsk 2016.
Google Scholar
Kledzik E., Biedni Polacy patrzą na Papuszę, „Czas Kultury” 2013, nr 5.
Google Scholar
Kledzik E., Perspektywa poety. Cyganologia Jerzego Ficowskiego, Poznań 2023.
Google Scholar
Kobielska M., Nastrajanie pamięci. Artykulacja doświadczenia w poezji Jerzego Ficowskiego, Kraków 2010.
Google Scholar
Kowalski P., O jednorożcu, Wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Szkice z historii kultury, Kraków 2007.
Google Scholar
Kuczyńska-Koschany K., Ważki i Zagłada, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 2016, nr 16. https://doi.org/10.24917/20811853.16.7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20811853.16.7
Łubieński T., Wojna według Karskiego, Warszawa 2019.
Google Scholar
Matuszewski R., Jak dobyć poetę z głębi przeoczenia?, „Nowe Książki” 2000, nr 2.
Google Scholar
Nowicka D., Pożydowskie. Figury Zagłady w twórczości Jerzego Ficowskiego i Władysława Strzemińskiego, Nowy Sącz 2016.
Google Scholar
Paziński P., Krajobraz z oszronionym oknem [w:] P. Paziński, Rzeczywistość poprzecierana, Kraków–Budapeszt 2015.
Google Scholar
Paziński P., Przebierańcy w nicości. Rzecz o malarstwie Witolda Wojtkiewicza, Warszawa 2023.
Google Scholar
Sommer P., Ładne rzeczy, Gdańsk 2020.
Google Scholar
Sommer P., Wszystko, co trochę wiem (o poezji Jerzego Ficowskiego), [w:] J. Ficowski, Wszystko to czego nie wiem..., Sejny 1999.
Google Scholar
Szostak V. rozmowa z E. Kledzik, Wiersze Papuszy, które znaliśmy, to głównie falsyfikaty... / Papusza zgubiona w tłumaczeniu. Co badaczka znalazła w rękopisach?, „Gazeta Wyborcza” z dn. 05.07.2024, wersja online: https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,31109096,wiersze-papuszy-ktore-znalismy-to-glownie-falsyfikaty-skonstruowane.html [dostęp: 22.08.2024].
Google Scholar
Ubertowska A., Popioły, analepsis, [w:] A. Ubertowska, Świadectwo – Trauma – Głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków 2007.
Google Scholar
Wcielenia Jerzego Ficowskiego. Według recenzji, szkiców i rozmów z lat 1956–2007, wybrał, oprac. i wstępem opatrzył P. Sommer, Sejny 2010.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.