O jednym odczytaniu Song of Solomon
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.12.12Słowa kluczowe:
postkolonializm, Flying Africans, Toni Morrison, nostalgia, powrót do domuAbstrakt
Przedmiotem analizy w niniejszym artykule będą dwa powiązane z sobą teksty: wydana w 1977 roku powieść Toni Morrison Song of Solomon i poświęcony jej artykuł Ewy Łuczak zatytułowany Powrót do domu w „Pieśni Salomonowej”: nostalgia a budowanie tożsamości. Część moich rozważań chciałabym poświęcić przyjrzeniu się tekstowi Łuczak, dla którego punktem wyjścia są obecne w powieści konteksty polityczne i społeczne. Song of Solomon zostaje w nim zanalizowana w kontekście „dyskursu domu” obecnego w twórczości Morrison, oraz poprzez kategorię nostalgii. W moim artykule chciałabym zwrócić uwagę na inne możliwe interpretacje tekstu noblistki, uzupełniając tym samym interpretację, którą proponuje Ewa Łuczak o nowe konteksty. Kategorię nostalgii proponuję zastąpić odczytaniem Song of Solomon w świetle jednego z najważniejszych mitów diaspory afrykańskiej, wokół którego ustrukturyzowana jest cała powieść – mitu Flying Africans, któremu w tekście Łuczak poświęcone zostało zaledwie jedno zdanie. Mimo iż niniejszy artykuł zawiera pewne elementy polemiczne, chciałabym, aby stanowił przede wszystkim interesujący punkt wyjścia do szerszej dyskusji na temat kulturowej hegemonii zachodnich odczytań tekstów z kręgu literatury postkolonialnej.
Pobrania
Bibliografia
Anspach C. K., Medical dissertation on nostalgia by Johannes Hofer, 1688, „Bulletin of the Institute of the History of Medicine” 1934, vol. 2, no. 6, s. 376–391.
Google Scholar
Binczycka E., Flying Africans. Formowanie się tożsamości kulturowej Afroamerykanów a nowe ruchy religijne w Ameryce, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2013, nr 14, s. 19–38.
Google Scholar
Binczycka-Gacek E., „Noted down and remembered”. Imiona i nazywanie w powieści Toni Morrison „Song of Solomon”, [w:] Typograficzne przestrzenie tekstu, red. K. Starachowicz, J. Knap, Kraków 2014.
Google Scholar
Czapliński P., Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001.
Google Scholar
Harris L., Myth as structure in Toni Morrison’s „Song of Solomon”, „Melus” 1980, vol. 7, no. 3, s. 69–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/467029
Hejmej A., Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe, Kraków 2013.
Google Scholar
Hildebrand J., „Dere were no place in heaven for him, an’ he were not desired in hell”: Igbo cultural beliefs in African American folk expressions, „The Journal of African American History” 2006, vol. 91, no. 2, s. 127–152.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/JAAHv91n2p127
Lester J., People could fly, [w:] Black Folktales, red. R. W. Baron, New York 1969, s. 147–152.
Google Scholar
Łuczak E., Powrót do domu w „Pieśni Salamonowej”: nostalgia a budowanie tożsamości, Warszawa 2013, s. 75–92.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514428.pp.75-92
Łuczak E., Toni Morrison, Warszawa 2013.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514428
Morrison T., Song of Solomon, New York 2004.
Google Scholar
Mroczkowska-Brand K., Deportowani z życia. Nowe głosy w narracjach literackich i ich kolonialne konteksty, Kraków 2017.
Google Scholar
Snyder T. L., Suicide slavery and memory in North America, „The Journal of American History” 2010, vol. 97, no. 1, s. 39–62.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/jahist/97.1.39
Uncensored: Toni Morrison, interview by Jana Wendt, Australian Broadcasting Corporation, 16 September 1998, https://www.facebook.com/watch/?v=503747240435134 [dostęp: 24.09.2023].
Google Scholar
Wilentz G., Civilizations underneath: African heritage as cultural discourse in Toni Morrison’s „Song of Solomon”, „African American Review” 1992, vol. 26, no. 1, s. 61–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3042077
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-09 - (2)
- 2023-12-21 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.