Local products of Uniejów as a tool for promoting the commune and a souvenir from journey

Authors

  • Agnieszka Owczarek Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Romańskiej; Urząd Miasta w Uniejowie, Dział Promocji, ul. Bł. Bogumiła 13, 99-210 Uniejów

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.09

Keywords:

local marketing, local product, product, promotion, Uniejów

Abstract

One of the trends in modern tourism is interest in the local and regional heritage. New consumer trends such as ethnocentrism, growing interest in native products or the greening of production are clearly visible on fairs and local markets, where consumers are looking for unique products made from raw materials of known origin, with unique organoleptic qualities.
In the case of Uniejów commune, the market of local products is in the development phase, although local authorities and entrepreneurs see in them an effective tool for building a tourist brand and promotional factor. Local products from Uniejów start to function as journey souvenirs, and sales results confirm their marketing power, which creates new perspectives in the context of demand for native goods. The purpose of this study is to show through selected examples of the current range of Uniejów products how local resources can be used and how the product offer can impact the image and popularization of the tourist offer of Uniejów commune.

References

Banaszkiewicz M., Pamiątki turystyczne – w poszukiwaniu tożsamości, „Turystyka Kulturowa” 2011, nr 4, s. 5.
Google Scholar

Bednarek-Szczepańska M., Bański J., Lokalizacyjne uwarunkowania oferty gospodarstw agroturystycznych w Polsce, „Przegląd Geograficzny” 2014, t. 86, z. 2, s. 243–260.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.4

Cieślak A.B., Historyczne centrum Uniejowa w kontekście rozwoju funkcji uzdrowiskowej – rola i znaczenie, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 5–24.
Google Scholar

Czerwińska-Jaśkiewicz M. Znaczenie produktów lokalnych w różnicowaniu oferty turystycznej regionu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2013, nr 30, s. 305–313.
Google Scholar

Gontarz J., Solanka w produktach geotermalnych, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów” 2017, s. 24–25.
Google Scholar

Gontarz J., Miejsce z historią, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów” 2018, s. 21.
Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny: pomysł, organizacja, zarzadzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010, s. 110–111.
Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, „Turystyka i Hotelarstwo” 2010, s. 35.
Google Scholar

Kałużny J., Piwne ślady w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2017, t. 6, s. 109–119.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.06.07

Kruczek Z, Polska geografia atrakcji turystycznych, Wyd. Proksenia, Kraków 2011, s. 12–14.
Google Scholar

Kulawiak A., Rachwał T., Smętkiewicz K., Wpływ inwestycji infrastrukturalnych, przemysłowych i mieszkaniowych na rozwój układów lokalnych na przykładzie gminy Uniejów w województwie łódzkim, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2018, t. 32, nr 3, s. 69–97.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.323.5

Milne S., Ateljevic I., Tourism, economic development and the global-local nexus: theory embracing complexity, „Tourism Geographies” 2001, t. 3, nr 4, s. 369–393.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/146166800110070478

Nizioł A., Rola produktów lokalnych w rozwoju funkcji turystycznej regionu na przykładzie Podkarpacia, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio B – Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia” 2016, t. LXXI, z. 2, s. 105.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/b.2016.71.2.103

Owczarek A., Smętkiewicz K., Strategia rozwoju turystyki kulinarnej na przykładzie Festiwalu Smaków w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 115–130.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.07

Sieczko A., Tworzenie rynku produktów tradycyjnych i regionalnych, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego” 2008, t. 4, nr 19, s. 397.
Google Scholar

Suliborski A., Gospodarka i warunki bytowe po II wojnie światowej, [w:] J. Szymczak (red.), Uniejów. Dzieje miasta, Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa, Łódź–Uniejów 1995, s. 319.
Google Scholar

Szymczak J., Uniejów do schyłku XVI wieku, [w:] J. Szymczak (red.), Uniejów. Dzieje miasta, Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa, Łódź–Uniejów 1995, s. 59–70.
Google Scholar

Witkowski L.P., Biblioteka Warszawska, pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi, Drukarnia Gazety Codziennej, tom drugi, Warszawa 1855, s. 411.
Google Scholar

Bartosiak M., Ogórek termalny zadebiutował!, 2017, https://uniejow.pl/aktualnosci/ogorek-termalny-zadebiutowal.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar

Bartosiak M., Termalne kosmetyki nowym produktem regionalnym, https://uniejow.pl/aktualnosci/termalne-kosmetyki-nowym-produktem-regionalnym.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar

Bosak W., Wielkopolskie wspomnienia, 2011, http://www.vinisfera.pl [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar

Kraft Roku 2017, wyniki, http://www.kraftroku.pl/post/kraft-roku-2017-wyniki,9.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar

Historia społeczności, 2020, https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/u/527-uniejow/99-historia-spolecznosci/138202-historia-spolecznosci [dostęp: 6.08.2020].
Google Scholar

Jaka jest różnica pomiędzy produktem regionalnym a produktem tradycyjnym?, 2016, http://szlakiembeskidu.pl/2-uncategorised/244-jaka-jest-roznica-pomiedzy-produktem-tradycyjnym-a-regionalnym.html [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar

Polska w Unii Europejskiej, 2020, https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_w_Unii_Europejskiej [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar

Produkt lokalny, 2020, https://pl.wikipedia.org/wiki/Produkt_lokalny [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar

Rośnie sprzedaż wody mineralnej, 2016, https://www.portalspozywczy.pl/napoje/wiadomosci/rosnie-sprzedaz-wody-mineralnej,117023.html [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar

Tajemnice przyklasztornych winnic, 2018, http://gazetacodzienna.pl/artykul/kultura/tajemnice-przyklasztornych-piwnic [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar

Published

2020-11-05

How to Cite

Owczarek, A. (2020). Local products of Uniejów as a tool for promoting the commune and a souvenir from journey . Biuletyn Uniejowski, 9, 169–190. https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.09

Issue

Section

Articles