Local products of Uniejów as a tool for promoting the commune and a souvenir from journey
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.09Keywords:
local marketing, local product, product, promotion, UniejówAbstract
One of the trends in modern tourism is interest in the local and regional heritage. New consumer trends such as ethnocentrism, growing interest in native products or the greening of production are clearly visible on fairs and local markets, where consumers are looking for unique products made from raw materials of known origin, with unique organoleptic qualities.
In the case of Uniejów commune, the market of local products is in the development phase, although local authorities and entrepreneurs see in them an effective tool for building a tourist brand and promotional factor. Local products from Uniejów start to function as journey souvenirs, and sales results confirm their marketing power, which creates new perspectives in the context of demand for native goods. The purpose of this study is to show through selected examples of the current range of Uniejów products how local resources can be used and how the product offer can impact the image and popularization of the tourist offer of Uniejów commune.
References
Banaszkiewicz M., Pamiątki turystyczne – w poszukiwaniu tożsamości, „Turystyka Kulturowa” 2011, nr 4, s. 5.
Google Scholar
Bednarek-Szczepańska M., Bański J., Lokalizacyjne uwarunkowania oferty gospodarstw agroturystycznych w Polsce, „Przegląd Geograficzny” 2014, t. 86, z. 2, s. 243–260.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.4
Cieślak A.B., Historyczne centrum Uniejowa w kontekście rozwoju funkcji uzdrowiskowej – rola i znaczenie, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 5–24.
Google Scholar
Czerwińska-Jaśkiewicz M. Znaczenie produktów lokalnych w różnicowaniu oferty turystycznej regionu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2013, nr 30, s. 305–313.
Google Scholar
Gontarz J., Solanka w produktach geotermalnych, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów” 2017, s. 24–25.
Google Scholar
Gontarz J., Miejsce z historią, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów” 2018, s. 21.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny: pomysł, organizacja, zarzadzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010, s. 110–111.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, „Turystyka i Hotelarstwo” 2010, s. 35.
Google Scholar
Kałużny J., Piwne ślady w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2017, t. 6, s. 109–119.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.06.07
Kruczek Z, Polska geografia atrakcji turystycznych, Wyd. Proksenia, Kraków 2011, s. 12–14.
Google Scholar
Kulawiak A., Rachwał T., Smętkiewicz K., Wpływ inwestycji infrastrukturalnych, przemysłowych i mieszkaniowych na rozwój układów lokalnych na przykładzie gminy Uniejów w województwie łódzkim, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2018, t. 32, nr 3, s. 69–97.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.323.5
Milne S., Ateljevic I., Tourism, economic development and the global-local nexus: theory embracing complexity, „Tourism Geographies” 2001, t. 3, nr 4, s. 369–393.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/146166800110070478
Nizioł A., Rola produktów lokalnych w rozwoju funkcji turystycznej regionu na przykładzie Podkarpacia, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio B – Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia” 2016, t. LXXI, z. 2, s. 105.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/b.2016.71.2.103
Owczarek A., Smętkiewicz K., Strategia rozwoju turystyki kulinarnej na przykładzie Festiwalu Smaków w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 115–130.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.07
Sieczko A., Tworzenie rynku produktów tradycyjnych i regionalnych, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego” 2008, t. 4, nr 19, s. 397.
Google Scholar
Suliborski A., Gospodarka i warunki bytowe po II wojnie światowej, [w:] J. Szymczak (red.), Uniejów. Dzieje miasta, Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa, Łódź–Uniejów 1995, s. 319.
Google Scholar
Szymczak J., Uniejów do schyłku XVI wieku, [w:] J. Szymczak (red.), Uniejów. Dzieje miasta, Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa, Łódź–Uniejów 1995, s. 59–70.
Google Scholar
Witkowski L.P., Biblioteka Warszawska, pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi, Drukarnia Gazety Codziennej, tom drugi, Warszawa 1855, s. 411.
Google Scholar
Bartosiak M., Ogórek termalny zadebiutował!, 2017, https://uniejow.pl/aktualnosci/ogorek-termalny-zadebiutowal.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Bartosiak M., Termalne kosmetyki nowym produktem regionalnym, https://uniejow.pl/aktualnosci/termalne-kosmetyki-nowym-produktem-regionalnym.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Bosak W., Wielkopolskie wspomnienia, 2011, http://www.vinisfera.pl [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Kraft Roku 2017, wyniki, http://www.kraftroku.pl/post/kraft-roku-2017-wyniki,9.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Historia społeczności, 2020, https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/u/527-uniejow/99-historia-spolecznosci/138202-historia-spolecznosci [dostęp: 6.08.2020].
Google Scholar
Jaka jest różnica pomiędzy produktem regionalnym a produktem tradycyjnym?, 2016, http://szlakiembeskidu.pl/2-uncategorised/244-jaka-jest-roznica-pomiedzy-produktem-tradycyjnym-a-regionalnym.html [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Polska w Unii Europejskiej, 2020, https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_w_Unii_Europejskiej [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Produkt lokalny, 2020, https://pl.wikipedia.org/wiki/Produkt_lokalny [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Rośnie sprzedaż wody mineralnej, 2016, https://www.portalspozywczy.pl/napoje/wiadomosci/rosnie-sprzedaz-wody-mineralnej,117023.html [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Tajemnice przyklasztornych winnic, 2018, http://gazetacodzienna.pl/artykul/kultura/tajemnice-przyklasztornych-piwnic [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.