Lokalne produkty uniejowskie jako narzędzie promocyjne gminy i pamiątka z podróży
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.09Słowa kluczowe:
marketing lokalny, produkt lokalny, promocja, UniejówAbstrakt
Jednym z trendów współczesnej turystyki jest zainteresowanie dziedzictwem lokalnym i regionalnym. Nowe trendy konsumenckie, jak etnocentryzm, rosnące zainteresowanie produktami rodzimymi czy ekologizacja produkcji dobrze widoczne są na targach, jarmarkach i kiermaszach, na których konsumenci poszukują unikatowych produktów powstałych z surowców wiadomego pochodzenia, o niepowtarzalnych walorach organoleptycznych. W przypadku gminy Uniejów rynek produktów lokalnych jest w fazie kształtowania się, aczkolwiek zarówno władze, jak i przedsiębiorcy dostrzegają w nich skuteczne narzędzie budowania marki turystycznej oraz czynnik promocyjny. Produkty uniejowskie zaczynają również funkcjonować jako pamiątka turystyczna, a wyniki sprzedażowe potwierdzają ich siłę marketingową, co w warunkach popytu na dobra rodzime stwarza nowe perspektywy. Celem opracowania jest ukazanie poprzez wybrane przykłady uniejowskich wyrobów, w jaki sposób można wykorzystać zasoby lokalne oraz jak oferta produktowa wpływa na kształtowanie wizerunku i popularyzowanie oferty turystycznej gminy Uniejów.
Bibliografia
Banaszkiewicz M., Pamiątki turystyczne – w poszukiwaniu tożsamości, „Turystyka Kulturowa” 2011, nr 4, s. 5.
Google Scholar
Bednarek-Szczepańska M., Bański J., Lokalizacyjne uwarunkowania oferty gospodarstw agroturystycznych w Polsce, „Przegląd Geograficzny” 2014, t. 86, z. 2, s. 243–260.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.4
Cieślak A.B., Historyczne centrum Uniejowa w kontekście rozwoju funkcji uzdrowiskowej – rola i znaczenie, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 5–24.
Google Scholar
Czerwińska-Jaśkiewicz M. Znaczenie produktów lokalnych w różnicowaniu oferty turystycznej regionu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2013, nr 30, s. 305–313.
Google Scholar
Gontarz J., Solanka w produktach geotermalnych, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów” 2017, s. 24–25.
Google Scholar
Gontarz J., Miejsce z historią, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów” 2018, s. 21.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny: pomysł, organizacja, zarzadzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010, s. 110–111.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, „Turystyka i Hotelarstwo” 2010, s. 35.
Google Scholar
Kałużny J., Piwne ślady w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2017, t. 6, s. 109–119.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.06.07
Kruczek Z, Polska geografia atrakcji turystycznych, Wyd. Proksenia, Kraków 2011, s. 12–14.
Google Scholar
Kulawiak A., Rachwał T., Smętkiewicz K., Wpływ inwestycji infrastrukturalnych, przemysłowych i mieszkaniowych na rozwój układów lokalnych na przykładzie gminy Uniejów w województwie łódzkim, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2018, t. 32, nr 3, s. 69–97.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.323.5
Milne S., Ateljevic I., Tourism, economic development and the global-local nexus: theory embracing complexity, „Tourism Geographies” 2001, t. 3, nr 4, s. 369–393.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/146166800110070478
Nizioł A., Rola produktów lokalnych w rozwoju funkcji turystycznej regionu na przykładzie Podkarpacia, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio B – Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia” 2016, t. LXXI, z. 2, s. 105.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/b.2016.71.2.103
Owczarek A., Smętkiewicz K., Strategia rozwoju turystyki kulinarnej na przykładzie Festiwalu Smaków w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 115–130.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.07
Sieczko A., Tworzenie rynku produktów tradycyjnych i regionalnych, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego” 2008, t. 4, nr 19, s. 397.
Google Scholar
Suliborski A., Gospodarka i warunki bytowe po II wojnie światowej, [w:] J. Szymczak (red.), Uniejów. Dzieje miasta, Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa, Łódź–Uniejów 1995, s. 319.
Google Scholar
Szymczak J., Uniejów do schyłku XVI wieku, [w:] J. Szymczak (red.), Uniejów. Dzieje miasta, Wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa, Łódź–Uniejów 1995, s. 59–70.
Google Scholar
Witkowski L.P., Biblioteka Warszawska, pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi, Drukarnia Gazety Codziennej, tom drugi, Warszawa 1855, s. 411.
Google Scholar
Bartosiak M., Ogórek termalny zadebiutował!, 2017, https://uniejow.pl/aktualnosci/ogorek-termalny-zadebiutowal.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Bartosiak M., Termalne kosmetyki nowym produktem regionalnym, https://uniejow.pl/aktualnosci/termalne-kosmetyki-nowym-produktem-regionalnym.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Bosak W., Wielkopolskie wspomnienia, 2011, http://www.vinisfera.pl [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Kraft Roku 2017, wyniki, http://www.kraftroku.pl/post/kraft-roku-2017-wyniki,9.html [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Historia społeczności, 2020, https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/u/527-uniejow/99-historia-spolecznosci/138202-historia-spolecznosci [dostęp: 6.08.2020].
Google Scholar
Jaka jest różnica pomiędzy produktem regionalnym a produktem tradycyjnym?, 2016, http://szlakiembeskidu.pl/2-uncategorised/244-jaka-jest-roznica-pomiedzy-produktem-tradycyjnym-a-regionalnym.html [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Polska w Unii Europejskiej, 2020, https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_w_Unii_Europejskiej [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Produkt lokalny, 2020, https://pl.wikipedia.org/wiki/Produkt_lokalny [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Rośnie sprzedaż wody mineralnej, 2016, https://www.portalspozywczy.pl/napoje/wiadomosci/rosnie-sprzedaz-wody-mineralnej,117023.html [dostęp: 13.08.2020].
Google Scholar
Tajemnice przyklasztornych winnic, 2018, http://gazetacodzienna.pl/artykul/kultura/tajemnice-przyklasztornych-piwnic [dostęp: 7.06.2020].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.