Doświadczenia w obszarze zarządzania długiem publicznym: przypadek krajów EWKAŚ (Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Środkowej)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.25.30Słowa kluczowe:
dług wewnętrzny, dług zewnętrzny, zarządzanie długiem, narzędzia zarządzania długiem publicznym, gospodarki rozwijające sięAbstrakt
Celem tego opracowania było zestawienie najczęściej stosowanych narzędzi zarządzania długiem publicznym, charakterystycznych dla rynków EWKAŚ. Ogólnie rzecz biorąc, wyniki przedstawione w niniejszym opracowaniu wskazują, że wielkość długu publicznego krajów EWKAŚ w relacji do PKB zmniejszyła się w latach 2000–2015. Ponieważ jednak ich dług publiczny wzrastał po 2016 r., aż do 2020 r. włącznie, zwiększyła się potrzeba doboru odpowiednich narzędzi zarządzania długiem. Odkryto, że główną przyczyną długu publicznego w większości krajów EWKAŚ jest deficyt budżetu państwa (Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Rosja, Tadżykistan, Uzbekistan). Kolejną przyczyną jest deficyt bilansu płatniczego (Armenia, Białoruś). Jedynym krajem, który w tym kontekście charakteryzował się dość wyjątkową sytuacją, był Azerbejdżan, który prawdopodobnie wykorzysta dług publiczny do finansowania projektów przyczyniających się do rozwoju gospodarczego i infrastrukturalnego. Nie mniej interesujący jest również fakt, że nie wszystkie państwa członkowskie EWKAŚ generują wewnętrzny dług publiczny. Kirgistan, Mołdawia i Uzbekistan mają zewnętrzny dług publiczny wyłącznie ze względu na brak wolnych zasobów, które można pozyskać z gospodarki. Przeprowadzone badanie ujawniło, że centralnym narzędziem zarządzania wewnętrznym długiem publicznym w krajach EWKAŚ są obligacje publiczne emitowane w walutach krajowych i obcych. Jeśli chodzi o zarządzanie zewnętrznym długiem publicznym, to pierwsze miejsce zajmują zewnętrzne obligacje publiczne i pożyczki zagraniczne. Obecne badanie ma tylko dwa ograniczenia, metodologiczne i wdrożeniowe. Pierwsze z nich to fakt, że nie uwzględniono innych makroekonomicznych wskaźników rozwoju gospodarczego, choć mogą one zmienić ocenę skuteczności wybranych narzędzi zarządzania długiem publicznym. Drugie polega na tym, że uzyskane wyniki można zastosować tylko do tych krajów, których rynek finansowy jest już uformowany i które mają dostęp do międzynarodowych rynków finansowych. W przeciwnym razie narzędzia zarządzania długiem publicznym mają ograniczone zastosowanie.
Pobrania
Bibliografia
Anokhov, D. (2020), Research Report on Belarus, Raexpert, https://raexpert.eu/reports/Research_report_Belarus_10.07.2020.pdf (accessed: 2.09.2021).
Google Scholar
Belyakov, I. (2017), Prospects of Demand for Russia’s Ruble-Denominated Debt, “Financial Journal”, 1, pp. 39–51, https://ideas.repec.org/a/fru/finjrn/170103p39-51.html (accessed: 2.09.2021).
Google Scholar
Dayneko, A. (2017), Foreign borrowings and macroeconomic balance in Belarus, “Bank Bulletin”, 2017, pp. 33–38, https://elibrary.ru/item.asp?id=37206715 (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Republic of Belarus (2021a), Government bonds denominated in foreign currency on the domestic financial market, http://www.minfin.gov.by/ru/public_debt/bonds/postedissues/doc/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Republic of Belarus (2021b), Government bonds of the Republic of Belarus placed on foreign financial markets, http://www.minfin.gov.by/upload/gosdolg/vneshniy/evrobonds_new.pdf (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Republic of Belarus (2021c), On public debt of the Republic of Belarus, http://www.minfin.gov.by/upload/gosdolg/publication/report_2020.pdf (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Republic of Belarus (2021d), Public debt of the Republic of Belarus, http://www.minfin.gov.by/ru/public_debt/condition/archive/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Republic of Tajikistan (2021), Public debt, http://minfin.tj/index.php?do=static&page=gosdolg (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Republic of Uzbekistan (2021), The review of the state and dynamics of the public debt of the Republic of Uzbekistan, https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/CR/2022/Russian/1UZBRA2022001.ashx (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Russian Federation (2021a), Central directions of the public debt policy of the Russian Federation for 2017–2019, https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/public_debt/policy/?id_39=117428-osnovnye_napravleniya_gosudarstvennoi_dolgovoi_politiki_rossiiskoi_federatsii_na_2017-2019_gg (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Russian Federation (2021b), Domestic debt by type of securities, https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/public_debt/internal/structure/duty/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance of the Russian Federation (2021c), Public debt of the Russian Federation in 2013–2019, https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/public_debt/policy/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Ministry of Finance Republic of Azerbaijan (2021), External debt, http://www.maliyye.gov.az/en/search/index?search=debt (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Misereor (2020), Global sovereign debt monitor, https://www.misereor.org/fileadmin/user_upload_misereororg/publication/en/shaping_economic_processes/global-sovereign-debt-monitor-2020.pdf (accessed: 2.09.2021).
Google Scholar
National Bank of Moldova (2021), Public debt, https://www.bnm.md/ru/search?search_name=государственный%20долг (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
National Statistical Committee of the Kyrgyz Republic (2021), Public debt, http://www.stat.kg/ru/opendata/category/34/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Parasotskaya, N.N., Yakovlev, N.D. (2019), Pros and cons of public borrowing and public debt for the Russian budget system, “Accounting. Analysis. Auditing”, 6 (4), pp. 61–69, https://doi.org/10.26794/2408-9303-2019-6-4-61-69 [in Russian].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26794/2408-9303-2019-6-4-61-69
Statistical Committee of the Republic of Armenia (2021), Publications by year, https://www.armstat.am/ru/?nid=82&year=2020 (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
The Agency of the Republic of Kazakhstan for Regulation and Development of Financial Market (2021), External Debt, https://www.gov.kz/memleket/entities/ardfm/press/article/details/59315?lang=ru (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
The World Bank (2021), Central government debt, https://data.worldbank.org/indicator/GC.DOD.TOTL.GD.ZS?locations=AZ-BY-KZ-KG-MD-RU-TJ-UZ (accessed: 2.09.2021).
Google Scholar
Tsvirko, S.E. (2014), Problems of public debt management system in Russia, https://www.jsdrm.ru/jour/article/view/199?locale=ru_RU (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
United Nations (2021), World Economic Situation and Prospects: Economies in Transition, https://www.un.org/development/desa/dpad/wp-content/uploads/sites/45/WESP2021_CH3_EIT.pdf (accessed: 2.09.2021).
Google Scholar
Vilkova, S.G., Cheplakova, P.Yu. (2017), Analysis of structure and dynamics of national debt of Russian Federation, “Bulletin of the Samara Municipal Institute of Management”, 2, pp. 106–114, https://www.imi-samara.ru/wp-content/uploads/2017/03/Vilkova_Cheplakova_106-114-.pdf (accessed: 2.09.2021) [in Russian].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.