Model of Enterpreneurship and Social-cultural and Market Orientation of Small Business Owners in Poland
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10103-010-0001-zAbstract
The subject of considerations of the text are the dominant socio-cultural and market orientations of small business in Poland. These orientations are related to the four dominant models of entrepreneurship in Poland: disaster, evolutionary, system and ethical, while their analysis is performed for Tyree basic perspectives. Firstly, from the perspective of the basic functions that can perform these orientations in the development or slowing of the enterprises market. Secondly, from the perspective of the dynamics of technological change and accompanying uncertainties in the sphere of business. Thirdly, the spatial perspective: local, regional and global scales. In the development of SMEs in Poland crucial meaning is legislation, steadily adapted to EU regulations, especially to the European Charter for Small Enterprises. Research conducted in Poland by many authors provide data for doing so, to confirm the hypothesis that among small businesses a vital role in shaping their work situation did not continue to play the market mechanisms and orientations, but mainly socio-cultural factors.
Downloads
References
Bartoszek A. (2003), Kapitał społeczno-kulturowy młodej inteligencji wobec wymogów rynku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Google Scholar
Basińska B. (2005), Warunki pracy a źródła stresu właścicieli małych przedsiębiorstw, [in:] Danuta Walczak-Duraj (ed.), Humanizacja pracy wobec wyzwań transformacyjnych i cywilizacyjnych, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock
Google Scholar
Berger B. (1994), Współczesna kultura przedsiębiorczości, [in:] Brigitte Berger (ed.), Kultura przedsiębiorczości, Oficyna Literatów „Rój”, Warszawa
Google Scholar
Bławat F. (2003), Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk
Google Scholar
Bratnicki M. (2002), Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice
Google Scholar
Bratnicki A., Strużyna J. (ed.) (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice
Google Scholar
Borowiecki R., Siuta-Tokarska B. (2008), Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Synteza badań i kierunki działania, Difin, Warszawa
Google Scholar
Drucker P. F. (1992), Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa
Google Scholar
Drucker P. F. (1998), Praktyka zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
Google Scholar
European Commission. Enterprise and Industry (2000), The European Charter Small Enterprises, Feira
Google Scholar
Glinka B. (2007), Rozwój nowoczesnej przedsiębiorczości w Polsce – wybrane społeczne uwarunkowania [in:] Jan Pyka (ed.), Przedsiębiorczość i innowacje. Uwarunkowania i czynniki rozwoju, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Katowice
Google Scholar
Griffin R. W. (2001), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa
Google Scholar
Gruszecki T. (1994), Przedsiębiorca w teorii ekonomii, Wydawnictwo Naukowe CEDOR, Warszawa
Google Scholar
Haber L. H. (1995), Wzory przedsiębiorczości w świadomości przyszłych menedżerów, ‘Studia Socjologiczne’, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, Warszawa, no. 1–2
Google Scholar
Jezior J. (2009), Społeczno-kulturowe i rynkowe czynniki kształtowania sytuacji pracy przedsiębiorców. Na podstawie badań małych firm w województwie lubelskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
Google Scholar
Kozek W., Mielczarek P. (2000), Opinie przedsiębiorców sektora MSP o prowadzeniu działalności gospodarczej, Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa
Google Scholar
Kraśnicka T. (2002), Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice
Google Scholar
Knight F. (1971), Risk, Uncertainity and Profit, University of Chicago Press, Chicago
Google Scholar
Matuszak G. (1992), Kształtowanie się nowej klasy średniej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Google Scholar
Morawski W. (2001), Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria, PWN, Warszawa
Google Scholar
Nauka i technika w 2002 r. (2003), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Nauka i technika w 2004 r. (2005), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Nauka i technika w 2005 r. (2006), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Nauka i technika w 2006 r. (2007), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Piasecki B. (1997), Przedsiębiorczość i zarządzanie małą firma. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Google Scholar
Pracujący w gospodarce narodowej w 2002 r. (2003), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Pracujący w gospodarce narodowej w 2003 r. (2004), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Pracujący w gospodarce narodowej w 2004 r. (2005), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Pracujący w gospodarce narodowej w 2005 r. (2006), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Pracujący w gospodarce narodowej w 2006 r. (2007), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Raport o stanie sektora MŚP w Polsce w latach 1999–2000 (2001), PARP, Warszawa
Google Scholar
Raport o stanie sektora MŚP w Polsce w latach 2000–2001 (2002), PARP, Warszawa
Google Scholar
Raport o stanie sektora MŚP w Polsce w latach 2001–2002 (2003), PARP, Warszawa
Google Scholar
Raport o stanie sektora MŚP w Polsce w latach 2002–2003 (2004), PARP, Warszawa
Google Scholar
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2005–2006 (2007), PARP, Warszawa
Google Scholar
Shumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa
Google Scholar
Strużyna J. (2002), Doskonalenie jakości zarządzania zasobami ludzkimi w małych firmach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice
Google Scholar
Walczak-Duraj D. (2002), Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Google Scholar
Weber M. (1994), Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wydawnictwo TEST, Lublin
Google Scholar
Warunki powstawania i działania oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw powstałych w latach 1995–1999 (2001), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Warunki powstawania i działania oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw powstałych w latach 2001–2002 (2004), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Warunki powstawania i działania oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw powstałych w latach 2001–2005 (2007), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w 2006 r. (2007), Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.