Wewnętrzne i zewnętrzne źródła wiedzy w przedsiębiorstwach przetwórczych i usługowych. Analiza porównawcza krajów Unii Europejskiej

Autor

  • Joanna Wyszkowska-Kuna University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of World Economy and European Integration

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.18

Słowa kluczowe:

wiedza, B&R, usługi, przetwórstwo, UE

Abstrakt

Znaczenie wkładu wiedzy w procesy produkcyjne wzrasta wraz z rozwojem gospodarek opartych na wiedzy. Przedsiębiorstwa mogą nabywać wiedzę poprzez rozwój własnej wewnętrznej bazy wiedzy i/lub przez nabycie wiedzy od zewnętrznych podmiotów. Wewnętrzna baza wiedzy może być rozwijana głównie poprzez zatrudnianie wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz prowadzenie własnych badań. Celem pracy jest zbadanie znaczenia tych źródeł wiedzy w przedsiębiorstwach przetwórczych i usługowych, a ponadto porównanie zmieniającej się ich roli ze zmianami w produktywności w krajach UE. Badanie oparte jest na danych pochodzących z World Input-Output Database, Eurostat, OECD i EU KLEMS. Z uwagi na dostępność danych, analizowany okres obejmuje lata 1995–2018. Badanie wykazało, że rozwój bazy wiedzy, zarówno przy udziale źródeł wewnętrznych jak i zewnętrznych, odgrywa dużo większą rolę w krajach UE-15 niż UE-12, z tendencją do zmniejszania się tych dysproporcji (najwyraźniejszą w przypadku wkładu KIBS). Wzrost znaczenia zewnętrznych źródeł wiedzy był bardziej widoczny i stabilny w krajach UE-12 niż UE-15. Wyjątkiem były wydatki na działalność B&R. Wydatki na zewnętrzne B&R były jedynym źródłem wiedzy, które zostało mocno dotknięte przez ostatni kryzys finansowy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Abramovsky, L., Griffith, R., Sako, M. (2004), Offshoring of business services and its impact on the UK economy, IFS Briefing Note BN51, AIM Briefing Note. https://doi.org/10.1920/bn.ifs.2004.0051
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1920/bn.ifs.2004.0051

Baker, D. (2007), The impact of business-services use on client industries: evidence from input output data, [in:] L. Rubalcaba, H. Kox (eds), Business Services in European Economic Growth, Palgrave MacMillan, New York, pp. 97–115. https://doi.org/10.1057/9780230228795_6
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9780230228795_6

Baldwin, R.E. (2014), Trade and Industrialisation after Globalisation’s Second Unbundling: How Building and Joining a Supply Chain are Different and Why it Matters, [in:] R.C. Feenstra, A.M. Taylor (eds), Globalisation in an Age of Crisis: Multilateral Economic Cooperation in the Twenty First Century, University of Chicago Press/NBER, Chicago, IL, pp. 165–212. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226030890.003.0006
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226030890.003.0006

Basit, S.A., Medase, K. (2019), The diversity of knowledge sources and its impact on firm-level innovation. Evidence from Germany, “European Journal of Innovation Management”, 22 (4), pp. 681–714. https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2018-0232
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2018-0232

Berchicci, L. (2013), Towards an open R&D system: internal R&D investment, external knowledge acquisition and innovative performance, “Research Policy”, 42 (1), pp. 117–127. https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.04.017
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.04.017

Bostani, M., Daraio, C., Grosskopf, S., Roucco, G., Weber, W.L. (2020), Sources and uses of knowledge in a dynamic network technology, “International Transactions in Operational Research”, 27, pp. 1821–1844. https://doi.org/10.1111/itor.12741
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/itor.12741

Cotic Svetina, A., Prodan, I. (2008), How Internal and External Sources of Knowledge Contribute to Firms’ Innovation Performance, “Managing Global Transitions”, 6 (3), pp. 277–299.
Google Scholar

Dean, A., Kretschmer, M. (2007), Can ideas be capital? Factors of production in the post-industrial economy: a review and critique, “Academy of Management Review”, 32 (2), pp. 573–594. https://doi.org/10.5465/amr.2007.24351866
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2007.24351866

Di Cagno, D., Meliciani, V. (2005), Do inter-sectoral flows of services matter for productivity growth? An input/output analysis of OECD countries, “Economics of Innovation and New Technology”, 14 (3), pp. 149–171. https://doi.org/10.1080/1043859042000226239
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1043859042000226239

Divanna, J.A., Rogers, J. (2005), People – the new asset on the balance sheet, Palgrave Macmillan, New York. https://doi.org/10.1057/9780230509573
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9780230509573

EU-KLEMS (2017), Growth and Productivity Accounts: Statistical Module, ESA 2010 and ISIC Rev 4 Industry Classification, European Commission, Luxembourg.
Google Scholar

European System of Accounts – ESA 2010 (2013), European Commission, Luxembourg.
Google Scholar

Eurostat (2020a), Labour market: Employment by occupation and economic activity, European Commission, Luxembourg.
Google Scholar

Eurostat (2020b), Business expenditures on R&D (BERD) by NACE Rev. 2, European Commission, Luxembourg (5th March 2020).
Google Scholar

Eurostat (2020c), Eurostat indicators of High-tech industry and Knowledge-intensive services, Annex 3 – High-tech aggregation by NACE Rev. 2, European Commission, Luxembourg.
Google Scholar

Gabcanova, I. (2011), The Employees – The Most Important Asset in the Organisations, “Human Resources Management & Ergonomics”, V(1).
Google Scholar

Garavelli, A.C., Petruzzelli, A.M., Natalicchio, A., Vanhaverbeke, W. (2013), Benefiting from Markets for Ideas – An Investigation Across Different Typologies, “International Journal of Innovation Management”, 17 (6), 1340017. https://doi.org/10.1142/S1363919613400173
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1142/S1363919613400173

Gassmann, O. (2006), Opening Up the Innovation Process: Towards an Agenda, “R&D Management”, 36 (3), pp. 223–228. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2006.00437.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2006.00437.x

Howells, J. (1999), Research and Technology Outsourcing and Innovation Systems: An Exploratory Analysis, “Industry and Innovation”, 6 (1), pp. 111–129. https://doi.org/10.1080/13662719900000007
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13662719900000007

Jones, R.W., Kierzkowski, H. (1990), The role of services in production and international trade: a theoretical framework [in:] R.W. Jones, A. Krueger (eds), The Political Economy of International Trade, Basil Blackwell, Oxford, pp. 31–48.
Google Scholar

Kamuriwo, D.S., Baden-Fuller, C. (2016), Knowledge Integration Using Product R&D Outsourcing in Biotechnology, “Research Policy”, 45 (5),pp. 1031–1045. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.02.009
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.02.009

Keeble, D., Wilkinson, F. (eds) (2000), High-technology clusters, networking and collective learning in Europe, Ashgate, Aldershot.
Google Scholar

Li, X., Gagliardi, D., Miles, I. (2019), Innovation in R&D service firms: evidence from the UK, “Technology Analysis & Strategic Management”, 31 (6), pp. 732–748. https://doi.org/10.1080/09537325.2018.1549729
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2018.1549729

Martinez-Noya, A., Garcia-Canal, E., Guillen, M.F. (2012), International R&D Service Outsourcing by Technology-Intensive Firms: Whether and Where?, “Journal of International Management”, 18 (1), pp. 18–37. https://doi.org/10.1016/j.intman.2011.06.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.intman.2011.06.004

Massini, S., Miozzo, M. (2010), Outsourcing and Offshoring of Business Services: Challenges to Theory, Management and Geography of Innovation, “Manchester Business School Research Paper”, 604. https://doi.org/10.2139/ssrn.1683467
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1683467

Mu, J., Peng, G., Love, E. (2008), Interfirm networks, social capital, and knowledge flow, “Journal of Knowledge Management”, 12 (4), pp. 86–100. https://doi.org/10.1108/13673270810884273
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/13673270810884273

Nonaka, I. (1991), The knowledge-creating company, “Harvard Business Review”, 69 (6), pp. 96–104.
Google Scholar

Nonaka, I. (1994), A dynamic theory of organisational knowledge creation, “Organization Science”, 5 (1): pp. 14–37. https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14

O’Mahony, M., Timmer, M.P. (2009), Output, Input and Productivity Measures at the Industry Level: the EU KLEMS Database, “Economic Journal”, 119 (538), F374–F403. https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2009.02280.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2009.02280.x

Santamaria, L., Nieto, M.J., Barge-Gil, A. (2009), Beyond formal R&D: Taking advantage of other sources of innovation in low- and medium-technology industries, “Research Policy”, 38 (3), pp. 507–517. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.10.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.10.004

Schnabl, E., Zenker, A. (2013), Statistical Classification of Knowledge-Intensive Business Services (KIBS) with NACE Rev.2, evoREG Research Note #25.
Google Scholar

Schricke, E., Zenker, A., Stahlecker, T. (2012), Knowledge-Intensive (Business) Services in Europe, No EUR 25189: 52, European Commission, Luxembourg.
Google Scholar

STAN Database (2020), STAN R&D Expenditures in Industry (ISIC Rev. 3, ISIC Rev. 4), OECD, Paris (24th February 2020).
Google Scholar

Tomlinson, M. (2000), The contribution of knowledge-intensive services to the manufacturing industry [in:] B. Andersen, J. Howells, R. Hull, I. Miles, J. Roberts (eds), Knowledge and Innovation in the New Service Economy, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, pp. 36–48.
Google Scholar

World Input-Output Database (2013), Socio Economic Accounts, European Commission, Luxembourg (24th March 2020).
Google Scholar

World Input-Output Database (2016), National Input-Output Tables, European Commission, Luxembourg (24th March 2020).
Google Scholar

Wyszkowska-Kuna, J. (2013), Przyczyny mniejszej aktywności firm usługowych w obszarze działalności innowacyjnej, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica: Gospodarka w okresie globalnego kryzysu”, 281, pp. 401–418.
Google Scholar

Wyszkowska-Kuna, J. (2016), Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź,
Google Scholar

Wyszkowska-Kuna, J. (2018), The role of import for KIBS intensity: A comparative analysis of European Union countries, “European Journal of Service Management”, 26 (2), pp. 329–336. https://doi.org/10.18276/ejsm.2018.26-41
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/ejsm.2018.26-41

Wyszkowska-Kuna, J. (2019), Productivity Performance of the Service Sectors in European Union Countries, “Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe”, 22 (4), pp. 7–22. https://doi.org/10.2478/cer-2019-0029
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/cer-2019-0029

Opublikowane

2020-09-21

Jak cytować

Wyszkowska-Kuna, J. (2020). Wewnętrzne i zewnętrzne źródła wiedzy w przedsiębiorstwach przetwórczych i usługowych. Analiza porównawcza krajów Unii Europejskiej. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 23(3), 21–39. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.18

Numer

Dział

Artykuły