Kreatywne produkty w statystykach handlu międzynarodowego

Autor

  • Joanna Wyszkowska-Kuna University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10103-009-0038-z

Abstrakt

Dostrzegając rosnące znaczenie i potencjał przemysłów kreatywnych organizacje międzynarodowe podjęły działania mające na celu wprowadzenie odpowiednich zmian w statystykach międzynarodowych, tak aby możliwe stało się zbieranie porównywalnych danych pozwalających analizować znaczenie produktów kreatywnych w poszczególnych gospodarkach oraz w wymianie międzynarodowej. Efektem tych działań jest pierwsza baza danych dotycząca udziału produktów kreatywnych w wymianie międzynarodowej opublikowana w 2008 roku przez UNCTAD. Zgodnie z definicją przyjętą przez UNCTAD (Creative Economy Report 2008, s. 226-229) wszystkie produkty kreatywne podzielono na kreatywne towary i kreatywne usługi. Jednakże w przypadku większości towarów kreatywnych, tak naprawdę mamy do czynienia z usługami zawartymi w towarach23. W literaturze przedmiotu istnieje raczej zgoda co do tego, iż produkty określane jako usługi zawarte w towarach, są w większym stopniu produktami usługowymi, niż towarami, mimo iż posiadają cechy charakterystyczne dla towarów. Jednakże w niektórych pracach, również cytowanych w niniejszej publikacji, można spotkać opinie, iż sposób klasyfikacji międzynarodowego handlu usługami zawartymi w towarach nie ma istotnego znaczenia, lub ma znaczenie przede wszystkim dla negocjacji handlowych. Wydaje się jednak, iż nie do końca można zgodzić się z takimi opiniami, ponieważ stosowany obecnie sposób klasyfikacji międzynarodowej wymiany powoduje znaczne niedoszacowanie wartości międzynarodowego handlu usługami, co też często dostrzegane jest w literaturze przedmiotu (Wyszkowska-Kuna 2005, s. 57). Należy ponadto podkreślić, że jest to szczególnie widoczne, właśnie w przypadku analizowanej tu wymiany produktami kreatywnymi, która wykazuje się wysoką dynamiką wzrostu w ostatnich latach, wyższą niż reszta obrotów handlowych. Celem publikacji jest wykazanie, iż większość produktów wytwarzanych przez „przemysły kreatywne”, to w rzeczywistości kreatywne usługi zawarte w towarach, a w międzynarodowej wymianie produktami kreatywnymi dominują produkty usługowe. W dalszej części publikacji analizie poddano zmiany w statystykach międzynarodowych, dotyczące sposobu klasyfikacji transakcji w handlu towarami i usługami. Autor publikacji podejmuje również próbę oceny tych zmian, pod kątem tego czy zmierzają one w kierunku zwiększenia stopnia włączenia usług zawartych w towarach oraz usług przesyłanych w formie sygnału elektronicznego do wartości międzynarodowego handlu usługami.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Balance of Payments and International Investment Position Manual (2008), International Monetary Fund, Washington
Google Scholar

Bendyk E. (2005), Dlaczego nie ma pracy? - Aktywni i … dezaktywowani, ‘Polityka’, Issue no. 17/2005
Google Scholar

Bhagwati J. N. (1986), International Trade in Services and Its Relevance for Economic Development, [in:] O. Giarini (ed), The Emerging Service Economy, Pergamon Press, Geneva.
Google Scholar

Bhagwati J. N. (1984), Splintering and Disembodiment of Services, ‘Journal of the World Economy’, vol. 7, no. 1/1984 doi: 10.1111/j.1467-9701.1984.tb00265.x
Google Scholar

The Balance of Payment of the Republic of Poland by Individual Quarters www.nbp,gov.pl
Google Scholar

Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assessing the Creative Economy towards Informed Policy-making (2008), United Nations
Google Scholar

Creative Industries Mapping Document (1998), United Kingdom Department for Culture, Media, and Sport
Google Scholar

Florida R. (2004), The Rise of the Creative Class
Google Scholar

Grubel H. G. (1987), All Traded Services Are Embodied in Materials or People, ‘Journal of the World Economy’, vol. 10, no.3/1987||Howkins J. (2002), The Creative Economy, Penguin Global
Google Scholar

Kravis (1983), Services in the Domestic Economy and in World Transactions, ‘Working Paper No. 1124’, National Bureau of Economic Research, Cambridge, Massachusetts
Google Scholar

Kukliński A. (2006), Ku kreatywnej Europie XXI wieku, WSB-NLU, Warsaw-Nowy Sącz
Google Scholar

Manual on Statistics on International Trade in Services (2003), International Monetary Fund, Washington
Google Scholar

Nussbaum B. (2005), Get Creative: How to Build Innovative Companies?, ‘Business Week’, August 1, http://www.businessweek.com/print/magazine/content/05_31/b3945401.htm?chan=gl
Google Scholar

Report of the Meeting of the Task Force on Statistics of International Trade in Services (2007), The OECD Secretariat of the Interagency Task Force on Statistics of International Trade in Services, Paris September 20-21, 2007
Google Scholar

EC Directive No. 1893/2006 of the European Parliament and Council, Annex II http://pl.eNace.eu
Google Scholar

Directive of the Council of Ministers of December 24, 2007 on the Polish Activity Classification www.klasyfikacje-statystyczne.pl
Google Scholar

Sampson G. P. and Snape R. H. (1985), Identyfying Issues in Trade in Services, ‘The World Economy’, vol. 8, June 1985 doi: 10.1111/j.1467-9701.1985.tb00421.x
Google Scholar

Sampson G. P. and Snape R. H. (1985), Identifying Issues in Trade in Services, ‘Journal of the World Economy’, vol. 8, no. 2/1985 doi: 10.1111/j.1467-9701.1985.tb00421.x
Google Scholar

Statistics on Cultural Industries (2007), Framework for Elaboration of National Data Capacity Building Projects, UNESCO, Bangkok
Google Scholar

Stern R. M. and Hoekman B. M. (1987), Data Needs for Negotiations on Services, ‘Journal of the World Economy’, vol. 10, no. 3/1987
Google Scholar

Stern R. M. and Hoekman B. M. (1987), Issues and Data Needs for GATT Negotiations in Services, ‘The World Economy’, vol. 10, March 1987
Google Scholar

System of National Accounts (1993), International Monetary Fund, Washington
Google Scholar

Balance of Payments Manual, 5th Edition (1995), International Monetary Fund, Washington
Google Scholar

Balance of Payments Manual, 6th Edition (2008), International Monetary Fund, Washington
Google Scholar

UNCTAD Handbook of Statistics 2008 http://stats.unctad.org/Handbook/TableViewer/tableViewer.aspx?ReportID=1902
Google Scholar

Updated System of National Accounts 1993 (1993 SNA), Volume 1, [in:] Recent Developments and Current Initiatives, IMF Statistics Department, November 2008. Available at http://unstats.un.org/unsd/sna1993/sui.asp
Google Scholar

Wyszkowska-Kuna J. (2005), Handel usługami w procesie integracji europejskiej, Łódź University Press, Łódź
Google Scholar

Opublikowane

2010-12-16

Jak cytować

Wyszkowska-Kuna, J. (2010). Kreatywne produkty w statystykach handlu międzynarodowego. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 13(3), 47–71. https://doi.org/10.2478/v10103-009-0038-z

Numer

Dział

Artykuły