Społeczna odpowiedzialność biznesu: wyzwania i ograniczenia

Autor

  • Ryszard Piasecki University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Development Economics
  • Janusz Gudowski University of Economics and Innovations in Lublin

DOI:

https://doi.org/10.1515/cer-2017-0032

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, pojęcie, zastosowanie w skali lokalnej i międzynarodowej, sektor małych i średnich przedsiębiorstw, korporacja

Abstrakt

W artykule przeanalizowano podstawowe definicje społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz kontrowersje dotyczące tego pojęcia. Przedstawiono wyniki badań dotyczących zastosowania zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w skali lokalnej (małe i średnie firmy) oraz w skali międzynarodowej (wielkie korporacje). Społeczna odpowiedzialność biznesu jest uważana za taką działalność, która ułatwia osiągnięcie lepszej pozycji konkurencyjnej, a to zaś stoi w sprzeczności z istotą CSR. Nauki o rozwoju, w tym zwłaszcza ekonomia rozwoju, traktują społeczną odpowiedzialność biznesu jako działanie o charakterze redystrybucyjnym, uzupełniającym działalność państwa w tym zakresie. Ma to na celu lepsze zaspokojenie potrzeb słabszych grup społecznych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Carroll A.B. (1993), Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, College Division South Western Publishing Co, Ohio.
Google Scholar

Chahoud T. (2005), Internationale Instrumente zur Förderung von Corporate Social Responsibility (CSR), Analysen und Stellungnahmen No. 2/2005, Deutsches Institut für Entwicklungspolitik, Bonn.
Google Scholar

Chruślińska A., Gudowski J. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu w lokalnej działalności gospodarczej, ʽZeszyty Naukoweʼ 1(39), Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa.
Google Scholar

Clarkson M.B.E. (1995), A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, The Academy of Management Review, 20(1).
Google Scholar

Davis I., (2005), The Biggest Contract: By Building Social Issues into Strategy, Big Business Can Recast the Debate about Its Role, ʽThe Economistʼ, May 28.
Google Scholar

European Co mission (2011), A renewed EU strategy 2011–14 for Corporate Social Responsibility, Brussels.
Google Scholar

Glinkowska B. (2012), Analiza wybranych modeli społecznej odpowiedzialności organizacji, ʽActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomicaʼ, Łódź, No. 265.
Google Scholar

Grzegorzewska-Ramocka E. (2009), Cele ekonomiczne i społeczne przedsiębiorstwa, ʽGospodarka Narodowaʼ, No. 7–8.
Google Scholar

Hillman A.J., Keim G.D. (2001), Shareholder value, stakeholder management, and social issues: what’s the bottom line?, ʽStrategic Management Journalʼ, No. 22(2).
Google Scholar

Holme R., Watts P. (2000), Corporate Social Responsibility: Making good business sense, World Business Council for Sustainable Development, January 2000.
Google Scholar

Just good business: A special report on corporate social responsibility, ʽThe Economistʼ, January 19, 2008.
Google Scholar

Kołodko G.W. (2000), Kapitalizm zbudowany w zasadzie, Warszawa.
Google Scholar

Kotler Ph., Lee N. (2005), Corporate Social Responsibility, Doing the most Good for Your Company and Your Cause, Willey.
Google Scholar

McGuire J. (1963), Business and Society, Mcgraw-Hill Book Company, New York.
Google Scholar

Sexty R. W. (2011), Canadian Business and Society: Ethics & Responsibilities, 2/e, McGraw-Hill.
Google Scholar

Swanson D.L. (1995), Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model, The Academy of Management Review, No. 20(1).
Google Scholar

The Ethics of Business: Good Corporate Citizens, and Wise Governments, Should Be Wary of CSR, ʽThe Economistʼ, January 22, 2005.
Google Scholar

The World According to CSR: Good Corporate Citizens Believe That Capitalism Is Wicked But Redeemable, ‘The Economist’, January 22, 2005.
Google Scholar

Utting P. (2005), Rethinking Business Regulation: From Self‑Regulation to Social Control, Technology, Business and Society Programme, Paper 15/2005, United Nations Research Institute for Social Development, Geneva.
Google Scholar

Wood D.J. (1991), Corporate social performance revisited, Academy of Management Review, No. 16(4).
Google Scholar

World’s 10 Biggest Refined‑Copper Producers in 2013: http://www.bloomberg.com/news/2014–02–17/world-s–10-biggest-refined-copper-producers-in–2013-table-.html; KGHM International, Corporate Social Responsibility 2013.
Google Scholar

Zapała S., Kazimierczak M. (2011), Ryzyko, ciągłość biznesu, odpowiedzialność społeczna, Wolters-Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Piasecki, R., & Gudowski, J. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu: wyzwania i ograniczenia. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 20(4), 143–157. https://doi.org/10.1515/cer-2017-0032

Numer

Dział

Artykuły