Społeczna odpowiedzialność biznesu: wyzwania i ograniczenia
DOI:
https://doi.org/10.1515/cer-2017-0032Słowa kluczowe:
społeczna odpowiedzialność biznesu, pojęcie, zastosowanie w skali lokalnej i międzynarodowej, sektor małych i średnich przedsiębiorstw, korporacjaAbstrakt
W artykule przeanalizowano podstawowe definicje społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz kontrowersje dotyczące tego pojęcia. Przedstawiono wyniki badań dotyczących zastosowania zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w skali lokalnej (małe i średnie firmy) oraz w skali międzynarodowej (wielkie korporacje). Społeczna odpowiedzialność biznesu jest uważana za taką działalność, która ułatwia osiągnięcie lepszej pozycji konkurencyjnej, a to zaś stoi w sprzeczności z istotą CSR. Nauki o rozwoju, w tym zwłaszcza ekonomia rozwoju, traktują społeczną odpowiedzialność biznesu jako działanie o charakterze redystrybucyjnym, uzupełniającym działalność państwa w tym zakresie. Ma to na celu lepsze zaspokojenie potrzeb słabszych grup społecznych.
Pobrania
Bibliografia
Carroll A.B. (1993), Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, College Division South Western Publishing Co, Ohio.
Google Scholar
Chahoud T. (2005), Internationale Instrumente zur Förderung von Corporate Social Responsibility (CSR), Analysen und Stellungnahmen No. 2/2005, Deutsches Institut für Entwicklungspolitik, Bonn.
Google Scholar
Chruślińska A., Gudowski J. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu w lokalnej działalności gospodarczej, ʽZeszyty Naukoweʼ 1(39), Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa.
Google Scholar
Clarkson M.B.E. (1995), A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, The Academy of Management Review, 20(1).
Google Scholar
Davis I., (2005), The Biggest Contract: By Building Social Issues into Strategy, Big Business Can Recast the Debate about Its Role, ʽThe Economistʼ, May 28.
Google Scholar
European Co mission (2011), A renewed EU strategy 2011–14 for Corporate Social Responsibility, Brussels.
Google Scholar
Glinkowska B. (2012), Analiza wybranych modeli społecznej odpowiedzialności organizacji, ʽActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomicaʼ, Łódź, No. 265.
Google Scholar
Grzegorzewska-Ramocka E. (2009), Cele ekonomiczne i społeczne przedsiębiorstwa, ʽGospodarka Narodowaʼ, No. 7–8.
Google Scholar
Hillman A.J., Keim G.D. (2001), Shareholder value, stakeholder management, and social issues: what’s the bottom line?, ʽStrategic Management Journalʼ, No. 22(2).
Google Scholar
Holme R., Watts P. (2000), Corporate Social Responsibility: Making good business sense, World Business Council for Sustainable Development, January 2000.
Google Scholar
Just good business: A special report on corporate social responsibility, ʽThe Economistʼ, January 19, 2008.
Google Scholar
Kołodko G.W. (2000), Kapitalizm zbudowany w zasadzie, Warszawa.
Google Scholar
Kotler Ph., Lee N. (2005), Corporate Social Responsibility, Doing the most Good for Your Company and Your Cause, Willey.
Google Scholar
McGuire J. (1963), Business and Society, Mcgraw-Hill Book Company, New York.
Google Scholar
Sexty R. W. (2011), Canadian Business and Society: Ethics & Responsibilities, 2/e, McGraw-Hill.
Google Scholar
Swanson D.L. (1995), Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model, The Academy of Management Review, No. 20(1).
Google Scholar
The Ethics of Business: Good Corporate Citizens, and Wise Governments, Should Be Wary of CSR, ʽThe Economistʼ, January 22, 2005.
Google Scholar
The World According to CSR: Good Corporate Citizens Believe That Capitalism Is Wicked But Redeemable, ‘The Economist’, January 22, 2005.
Google Scholar
Utting P. (2005), Rethinking Business Regulation: From Self‑Regulation to Social Control, Technology, Business and Society Programme, Paper 15/2005, United Nations Research Institute for Social Development, Geneva.
Google Scholar
Wood D.J. (1991), Corporate social performance revisited, Academy of Management Review, No. 16(4).
Google Scholar
World’s 10 Biggest Refined‑Copper Producers in 2013: http://www.bloomberg.com/news/2014–02–17/world-s–10-biggest-refined-copper-producers-in–2013-table-.html; KGHM International, Corporate Social Responsibility 2013.
Google Scholar
Zapała S., Kazimierczak M. (2011), Ryzyko, ciągłość biznesu, odpowiedzialność społeczna, Wolters-Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.