Inwestycje w kapitał ludzki jako element kształtowania gospodarki kreatywnej: przypadek Europy Środkowo‑Wschodniej

Autor

  • Sergiy Londar Doctor of Economic Sciences, Professor, State Scientific Institution “Institute of Educational Analytics”, Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1838-288X
  • Andrii Lytvynchuk Candidate of Economic Sciences (Ph.D.), State Scientific Institution “Institute of Educational Analytics”, Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7523-558X
  • Nataliia Versal Candidate of Economic Sciences (Ph.D.), Docent, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Department of Insurance, Banking and Risk‑Management, Kyiv Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8801-6351
  • Tatiana Posnova Candidate of Economic Sciences (Ph.D.), Docent, University of the State Fiscal Service of Ukraine, Department of Economic Theory, Irpin, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2038-7743
  • Hanna Tereshchenko Candidate of Economic Sciences (Ph.D.), Senior Research Officer State Scientific Institution “Institute of Educational Analytics”, Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9458-2843

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.31

Słowa kluczowe:

kapitał ludzki, inwestycje w kapitał ludzki, edukacja, finansowanie edukacji, gospodarka kreatywna, innowacyjna gospodarka

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest określenie wpływu inwestycji w kapitał ludzki na kształtowanie gospodarki kreatywnej. Biorąc pod uwagę fakt, że kapitał ludzki jest dziś uważany zarówno za czynnik rozwoju potencjału społeczno‑gospodarczego krajów, jak i za warunek tworzenia gospodarki kreatywnej, a w konsekwencji zmian modernizacyjnych we współczesnej gospodarce, konieczne jest dokonanie analizy obszaru inwestycji w kapitał ludzki.

Niniejsze badanie opierało się na analizie szeregu wskaźników dla krajów Europy wschodniej (Ukraina i Mołdawia) i środkowej (Polska, Czechy, Rumunia, Węgry i Litwa): całkowite wydatki na edukację, którego analiza umożliwiła określenie poziomu finansowania edukacji w kraju; średni koszt na ucznia/studenta, który pozwolił autorom zidentyfikować trendy w wydatkach według organizacji finansujących; udział całkowitych wydatków na edukację w PKB w zależności od poziomu wykształcenia, co umożliwiło określenie priorytetów i wystarczalności finansowania systemu edukacji; wskaźnik alokacji kosztów według organizacji finansujących; wskaźnik rozwoju społecznego, który mierzy poziom życia, umiejętności czytania, wykształcenie i długość życia. Analizie poddano również dane determinujące poziom globalnego wskaźnika innowacyjności, ponieważ podstawą jego obliczeń są w szczególności wskaźniki oceny kapitału ludzkiego i działalności badawczo‑rozwojowej (edukacja, szkolnictwo wyższe, badania i rozwój) oraz dóbr kreatywnych (wartości niematerialne i prawne, produkty i usługi kreatywne, kreatywność online).

Wyniki badań pozwoliły na stwierdzenie, że we współczesnych warunkach rozwoju społeczeństwa głównym czynnikiem rozwoju gospodarki kreatywnej jest kapitał ludzki, a rozwój kapitału ludzkiego zależy od poziomu wykształcenia i rozwoju nauki w kraju. Zidentyfikowano główne obszary inwestycji w kapitał ludzki, w tym koszty edukacji i nauki. Dane empiryczne pokazują, że ukierunkowanie inwestycji na rozwój kapitału ludzkiego przyczynia się do tworzenia gospodarki kreatywnej, poprawia konkurencyjność kraju, a jednocześnie zapewnia odpowiednie tempo rozwoju społeczno­‑gospodarczego.

Dla rozwoju kapitału ludzkiego jako czynnika tworzenia kreatywnej gospodarki konieczne jest zapewnienie odpowiednich inwestycji – podniesienie poziomu wydatków na edukację, rozwój kompetencji zawodowych i talentów ludzkich. Tworzenie gospodarki kreatywnej wymaga dalszej reformy ukraińskiego systemu edukacji, która będzie w stanie zapewnić odpowiedni poziom specjalistycznego szkolenia.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Becker, G. (1964), Human Capital, Columbia University Press, New York.
Google Scholar

Bilan, Y., Vasilyeva, T., Kryklii, O., Shilimbetova, G. (2019), The creative industry as a factor in the development of the economy: dissemination of European experience in the countries with economies in transition, “Creativity Studies”, 12 (1), pp. 75–101. https://doi.org/10.3846/cs.2019.7453
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3846/cs.2019.7453

Creative Economy Outlook (2018), Trends in international trade in creative industries. https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcted2018d3_en.pdf (accessed: 19.07.2020).
Google Scholar

Diebolt, C., Hippe, R. (2019), The long-run impact of human capital on innovation and economic development in the regions of Europe, “Applied Economics”, 51 (5), pp. 542–563. https://doi.org/10.1080/00036846.2018.1495820
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00036846.2018.1495820

Dubik, E., Mityakov, S. (2013), Ynvestycyy v chelovecheskyj kapytal na raznih stadyyah zhyznennogo cykla, “Kreatyvnaya ekonomyka – Creative Economy”, 9 (81), pp. 3–13. https://cyberleninka.ru/article/n/investitsii-v-chelovecheskiy-kapital-na-raznyh-stadiyah-zhiznennogo-tsikla/viewer [in Russian].
Google Scholar

Fischer, S., Dornbusch, R., Schmalensee, R. (1988), Introduction to Macroeconomics, McGraw-Hill Book Company, New York.
Google Scholar

Florida, R. (2002), The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York.
Google Scholar

Grachev, S.A., Gundorova, M.A., Moshnov V.A. (2016), Ynvestycyy v chelovecheskyj kapytal. Ucheb. Posobye, Yzd-vo VlGU, Vladymyr [in Russian].
Google Scholar

Harrison, L., Huntington, S. (2000), Culture Matters: How Values Shape Human Progress, Basic Books, New York.
Google Scholar

Herman, E., Suciu, M.C. (2019), Towards a smart, inclusive and sustainable development. Investment in human capital and innovation. An empirical analysis, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, Volume 13, Issue 1. https://doi.org/10.2478/picbe-2019-0070
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/picbe-2019-0070

Howkins, J. (2001), The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, The Penguin Press, New York.
Google Scholar

Informaciya shhodo finansuvannya osvity i nauky v Ukrayini (2017). http://zet.in.ua/statistika-2/byudzhet/informaciya-shhodo-finansuvannya-osviti-i-nauki-v-ukra%D1%97ni (accesssed: 18.12.2019) [in Ukrainian].
Google Scholar

Kuznets, S. (2001), Biographical Memoirs: Volume 79, The National Academy of Sciences of the United States of America, Washington D.C. https://www.nap.edu/read/10169/chapter/13 (accesssed: 18.12.2019).
Google Scholar

Posnova, T.V. (2018), Kreatyvnyj lyudskyj kapital yak faktor rozvytku innovacijnoyi ekonomiky, “Modern Economics”, 7, pp. 148–157. https://modecon.mnau.edu.ua/issue/7-2018/UKR/posnova.pdf (accesssed: 15.11.2019) [in Ukrainian].
Google Scholar

Salikhov, B. (2017), Kreatyvnij kapytal v ekonomyke znanyj. Monografya, ITK “Dashkov y K”, Moscow [in Russian].
Google Scholar

Schultz, T. (1971), Investment in Human Capital. The Role of Education and of Research, The Free Press, New York.
Google Scholar

Shkurupiy, O.V. (2007), Investyciyi v intelektualno-kreatyvnyj kapital: analogy ta vidminnosti. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/35136/33-Shkurupiy.pdf?sequence=1 (accesssed: 10.11.2019) [in Ukrainian].
Google Scholar

Szara, K. (2019), Technology as a stimulus for the development of creative capital at the local level on the example of municipalities of the Podkarpackie Voivodeship, “Ekonomia i Prawo – Economics and Law”, 18 (4), pp. 499–514. https://doi.org/10.12775/EiP.2019.033
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/EiP.2019.033

The Creative Economy Report. The Challenge of Assessing the Creative Economy: towards Informed Policy-making (2008). https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082cer_en.pdf (accesssed: 25.11.2019).
Google Scholar

The Global Innovation Index (2017). https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2017.pdf (accesssed: 25.11.2019).
Google Scholar

The World Economic Forum (2019). https://www.weforum.org (accesssed: 1.12.2019).
Google Scholar

Throsby, D. (2014), Economics and culture, Cambridge University Press, United Kingdom.
Google Scholar

Vakhovich, I., Chul, O. (2014), Rozvytok kreatyvnyh industrij: regionalnyj vymir. Monografiya, Vezha-Druk, Luczk [in Ukrainian].
Google Scholar

What a performance! Stellar employment boom continues for the UK’s Creative Industries (2017). https://www.gov.uk/government/news/what-a-performance-stellar-employment-boom-continues-for-the-uks-creative-industries (accesssed: 11.11.2019).
Google Scholar

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Londar, S., Lytvynchuk, A., Versal, N., Posnova, T., & Tereshchenko, H. (2020). Inwestycje w kapitał ludzki jako element kształtowania gospodarki kreatywnej: przypadek Europy Środkowo‑Wschodniej. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 23(4), 129–148. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.31

Numer

Dział

Artykuły