Archeologia widzenia i wiedzy (rekonesans). Refleksje na marginesie Oczu urocznych z „trylogii ludowej” Piotra Szulkina
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.20Ключевые слова:
percepcja wizualna, ludowość, film, Piotr Szulkin, Oczy uroczne (1976)Аннотация
Tematem eseju jest przypomnienie potrzeby powrotu do refleksji na temat terminów z pogranicza archeologii kultury, takich jak m.in. „ludowość” w kontekście percepcji wizualnej jako „archeologii” nie tylko widzenia, ale i wiedzy. Prezentowany tekst nie jest więc interpretacją konkretnego dzieła czy twórczości jednego autora. Niemniej ważnym dla tych rozmyślań okazał się film Oczy uroczne z 1976 r. Piotra Szulkina (1950–2018), w którym reżyser inspirował się tekstem Jana Kasprowicza (1860–1926) z cyklu Bajki, klechdy i baśnie (1922). Celem jest próba odpowiedzi na pytanie: Czy obrazy, w tym filmowe, przedstawiają jedynie poznawalne zmysłowo wyobrażenia na temat rzeczywistości (a więc poniekąd też kultury ludowej)? Czy naszą wiedzę na ten temat? Metodologia: narzędzia z zakresu antropologii kultury, semiotyka, psychologia percepcji.
Скачивания
Библиографические ссылки
Archeologia widzenia – kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Z prof. Andrzejem P. Kowalskim rozmawia Michał Rydlewski, „Rocznik Antropologii Historii” 2013, nr 1 (4).
View in Google Scholar
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przekł. J. Mach, Warszawa 1978.
View in Google Scholar
Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992.
View in Google Scholar
Baluch A., Dziecko i świat przedstawiony, czyli Tajemnice dziecięcej lektury, Warszawa 1987.
View in Google Scholar
Berger J., O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.
View in Google Scholar
Berger J., Sposoby widzenia. Na podstawie cyklu programów telewizyjnych BBC, przeł. M. Bryl Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Bieńczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018.
View in Google Scholar
Bogusławski M., Wariacje (post)humanistyczne, Łódź 2020.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-653-4
Braidotti R., Po człowieku, przekł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, przedm. do wyd. pol. J. Bednarek, Warszawa 2014.
View in Google Scholar
Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, wstęp A. Brzezińska, wyd. 2, Kraków 2010.
View in Google Scholar
Buchowski M., Kultura ludowa – mit czy rzeczywistość?, „Lud” 1991, nr 74.
View in Google Scholar
Burszta W.J., Etnografia ludowości, [w:] Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, Warszawa 2014.
View in Google Scholar
Chmielecki K., The Concept of Ocularcentrism & Photographic Models of Vision From the Perspectives of Software Studies and Cultural Analytics Methods of Social Media Images and the Consumer Society Theory, „Studia Medioznawcze” 2021, t. 22, nr 3 (86).
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2021.3.347
Czerwińska K., Problematyka sztuki ludowej w etnologii pogranicza, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 2011, nr 11.
View in Google Scholar
Dayan D., Widz wpisany w obraz, „Film na Świecie” 1989, nr 369.
View in Google Scholar
Dąbkowska-Zydroń J., Kulturotwórcza rola surrealizmu, Poznań 1999.
View in Google Scholar
Dobrowolski K., Chłopska kultura tradycyjna, [w:] Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 1987.
View in Google Scholar
Droba K., Sonoryzm polski, [w:] Kompozytorzy polscy 1918–2000, t. 1: Eseje, red. M. Podhajski, Gdańsk–Warszawa 2005.
View in Google Scholar
Fatyga B., Kultura ludowa: z ludem czy bez ludu?, [w:] Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, Warszawa 2014.
View in Google Scholar
Foucault M., Archeologia wiedzy, Warszawa 1977.
View in Google Scholar
Gołaszewska M., Estetyka rzeczywistości, Warszawa 1984.
View in Google Scholar
Gołaszewska M., Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, wyd. 2, Warszawa 1984.
View in Google Scholar
Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
View in Google Scholar
Helman A., Co to jest kino? Panorama myśli filmowej, Warszawa 1978.
View in Google Scholar
Helman A., Kino jako propozycja dialogu: rys historyczny, „Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura” 2013, nr 2 (27).
View in Google Scholar
Helman A., Przesunięcie akcentów, „Kino” 1999, nr 11.
View in Google Scholar
Helman A., Summa wiedzy o obrazie, „Kino” 1999, nr 10.
View in Google Scholar
Iser W., Czym jest antropologia literatury? Różnica między fikcjami wyjaśniającymi a odkrywającymi, „Teksty Drugie” 2006, nr 5.
View in Google Scholar
Jackowski A., Kultura ludowa – sztuka ludowa, „Lud” 1991, t. 74.
View in Google Scholar
Janicka K., Surrealizm, wyd. 5, Warszawa 1985.
View in Google Scholar
Janion M., Do Europy. Tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000.
View in Google Scholar
Janion M., Gorączka romantyczna, Warszawa 1975.
View in Google Scholar
Kasprowicz J., Bajki, klechdy i baśnie, Inowrocław 1996.
View in Google Scholar
Klechdy, starożytne podanie i powieści ludowe, zebrał i napisał Kazimierz Władysław Wójcicki, il. rys. Andriollego i in., wyd. 3, Warszawa 1876.
View in Google Scholar
Klekot E., Samofolkloryzacja. Współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki postkolonialnej, „Kultura Współczesna” 2014, nr 1.
View in Google Scholar
Klekot E., Trwałe obrazy rzeczy ludowych, [w:] Polska – kraj folkloru?, red. J. Kordjak, Warszawa 2020.
View in Google Scholar
Kmita J., O strukturalnym ujęciu rzeczywistości humanistycznej, [w:] Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów „szkoły poznańskiej” opublikowanych w latach 1965–1978 w czasopismach „Nurt” i „Sztuka”, wybór i redakcja T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008.
View in Google Scholar
Leiris M., Lustro tauromachii, przeł. M. Ochab, Gdańsk 1999.
View in Google Scholar
Mamzer H., Ostoja-Zagórski J., Orientacje badawcze w polskiej archeologii, „Nauka” 2007, nr 1.
View in Google Scholar
Marczuk M., Oko uświęcone. O pewnej idée fixe myśli francuskiej pierwszej połowy XX wieku, „Racjonalia” 2012, nr 2.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15633/r.260
Maron M., Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947–1990, Lublin 2019.
View in Google Scholar
Morozow I., Antropologia i filmoznawstwo: dialogu ciąg dalszy?, „Człowiek i Społeczeństwo” 2012, nr XXXIV.
View in Google Scholar
Mróz P., Surrealizm a filozofia. André Bretona przygody z nadrzeczywistym, Kraków 1998.
View in Google Scholar
Nycz R., Antropologia literatury – kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia, „Teksty Drugie” 2007, nr 6.
View in Google Scholar
Parandowski J., Alchemia słowa, Warszawa 1986.
View in Google Scholar
Poprzęcka M., Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008.
View in Google Scholar
Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009.
View in Google Scholar
Rudowski T., O percepcji dzieła plastycznego. Artystyczno-estetyczne i ideowe wartości warunkujące percepcję dzieła plastycznego, Warszawa 2004.
View in Google Scholar
Smoleń-Wasilewska E., Piotr Szulkin: film jak matematyka, „Film” 1975, nr 37.
View in Google Scholar
Solik R., Sztuka a sztuka ludowa. Rozważania o pojęciach, powinowactwie i relacjach. Rekonesans, „Studia Artystyczne” 2015, nr 3.
View in Google Scholar
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
View in Google Scholar
Strzemiński W., Wybór pism estetycznych, Kraków 2006.
View in Google Scholar
Sulima R., Folklor i literatura, Warszawa 1985.
View in Google Scholar
Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, praca zbiorowa pod red. T. Kostyrko, Warszawa 1987.
View in Google Scholar
Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów „szkoły poznańskiej” opublikowanych w latach 1965–1978 w czasopismach „Nurt” i „Sztuka”, wybór i redakcja T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008.
View in Google Scholar
Szulkin P., Życiopis, [z Piotrem Szulkinem rozmawiają] P. Kletowski, P. Marecki, Kraków 2012.
View in Google Scholar
Szwajgier K., Sonoryzm wobec współczesności, „Teoria Muzyki” 2012, nr 1.
View in Google Scholar
Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Warszawa 1971.
View in Google Scholar
Uspienski B., Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, przeł. P. Fast, Katowice 1997.
View in Google Scholar
Węglarz S., Chłopi jako „obcy”. Prolegomena, [w:] Pożegnanie paradygmatu? Etnologia wobec współczesności. Studia poświęcone pamięci Profesora Józefa Burszty, red. W. Burszta, J. Damrosz, Warszawa 1994.
View in Google Scholar
Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, przekł. z jęz. niem. D. Hanulanka, Wrocław 1962.
View in Google Scholar
https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/44819-jan-kasprowicz-oczy-uroczne.html [dostęp: 6 lutego 2022].
View in Google Scholar
https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/1549-johann-wolfgang-goethe-krol-olszyn.html [dostęp: 29 maja 2022].
View in Google Scholar
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?kat=7&szukaj=pras%B3owia%F1skiego [dostęp: 6 lutego 2022].
View in Google Scholar
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-NoDerivatives» («Атрибуция — Некоммерческое использование — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.