Postrzeganie etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chile

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.31.01

Słowa kluczowe:

Mapucze, język, szkolnictwo wyższe, witalność etnolingwistyczna, Chile

Abstrakt

Niniejszy artykuł koncentruje się na postrzeganiu etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chile. Dane uzyskane podczas badania kwestionariuszowego rozpowszechnianego online i bezpośrednio wśród studentów dwóch prywatnych instytucji szkolnictwa wyższego zlokalizowanych w Temuco i Valdivia (n = 175) zostały przetworzone przy użyciu analizy chi-kwadrat Pearsona i współczynnika V Cramera. Ponadto do pełnego zestawu pytań z kwestionariusza zastosowano analizę czynnikową. Stwierdzono, że poglądy na temat języka Mapuche, w szczególności jego statusu, różniły się wśród studentów uniwersytetów. Największą zgodność zaobserwowano w odniesieniu do nauczania Mapudungun w szkołach. Jeśli chodzi o reprezentację Mapudungun w chilijskich mediach, stwierdzono statystycznie niemożliwą do udowodnienia różnicę w odpowiedziach, a opinie respondentów z obu grup były zgodne. Na podstawie zastosowanych metod możliwe było potwierdzenie hipotezy, że na postrzeganie języka i pochodzenia etnicznego Mapuczów wpływają poglądy na status i integrację grupy etnicznej w społeczeństwie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alberti C., Luna J.P., Toro-Maureira S., Gayo E., “The Long Memory of the Land: Pre-colonial Origins of Mapuche Mobilization in Chile,” Political Geography 2023, vol. 103, no. 102890.
Google Scholar

Allard R., Landry R., “Subjective Ethnolinguistic Vitality: A Comparison of Two Measures,” International Journal of the Sociology of Language 1994, vol. 108.
Google Scholar

Bačová V., “Postavenie, vitalita a psychologické charakteristiky etnických minoritných spoločenstiev na Slovensku – pokus o porovnanie,” [in:] Národ a národnosti na Slovensku v transformujúcej sa spoločnosti – vzťahy a konflikty, ed. S. Sutaj, UNIVERSUM, Prešov 2005.
Google Scholar

Bourhis R.Y., Barrette G., “Ethnolinguistic Vitality,” [in:] Encyclopedia of Language and Linguistics, ed. K. Brown, Elsevier, Oxford 2006.
Google Scholar

Castillo J., Webb A., Biehl A., “Mapuche Transitions from Education to Work: Vulnerable,” Transitions and Unequal Outcomes. Journal of Developing Societies 2022, vol. 38, no. 1.
Google Scholar

Crow J., The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History, University Press of Florida, Gainesville 2013.
Google Scholar

Di Giminiani P., “The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History,” Mountain Research and Development 2015, vol. 35, no. 1.
Google Scholar

Ehala M., “Ethnolinguistic Vitality,” [in:] The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, eds. K. Tracy, C. Ilie, T. Sandel, John Wiley & Sons, Inc., Boston 2015.
Google Scholar

Garrido M.C., Alarcón A.M., “The Commoditization of Ecosystems within Chile’s Mapuche Territory: A Violation of the Human Right to Health,” Health and Human Rights Journal 2023, vol. 25, no. 1.
Google Scholar

Giles H., Bourhis R.Y., Taylor D.M., “Towards a Theory Language in Ethnic Group Relations,” [in:] Language, Ethnicity and Intergroup Relations, ed. H. Giles, Academic Press, New York–San Francisco 1977.
Google Scholar

Gomez V.N., “Lengua y territorio: relación estratégica para la revitalización del mapuzugun,” Caracol 2020, vol. 20.
Google Scholar

Juvin H., Lipovetsky G., El Occidente globalizado, un debate sobre la cultura planetaria, Anagrama, Barcelona 2011.
Google Scholar

Landry R., Allard R., “Introduction Ethnolinguistic Vitality: A Viable Construct,” International Journal of the Sociology of Language 1994, vol. 108.
Google Scholar

Nahuelpán H., Antimil J., Lehman K., “Mapuchezugun Ka Mapuche Kimün: Confronting Colonization in Chile (Nineteenth and Twentieth Centuries),” [in:] Handbook of Indigenous Education, eds. E.A. McKinley, L.T. Smith, Singapore 2019.
Google Scholar

Nanjarí Santos A., Cordero J., “Una aproximación al conflicto chileno-mapuche: una nomenclatura sobre conflictos intratables,” Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública 2024, vol. 22, no. 40.
Google Scholar

Quilaqueo R.D., Riquelme M.E., Paez D., Mera-Lemp M.J., “Dual Educational Rationality and Acculturation in Mapuche People in Chile,” Frontiers in Psychology 2023, vol. 4, no. 1112778.
Google Scholar

Ravyse E.N., Revisiting Ethnolinguistic Vitality: Language and Subcultural Repertoires, Routledge, New York 2022.
Google Scholar

Sepúlveda B., Zúñiga P., “Geografías indígenas urbanas: el caso mapuche en La Pintana, Santiago de Chile”, Revista de Geografía Norte Grande 2015, vol. 62.
Google Scholar

Huencho V.F., Mapuche Movements in Chile: From Resistance to Political Recognition, https://gjia.georgetown.edu/2021/05/21/mapuche-movements-in-chile-from-resistance-to-political-recognition/
Google Scholar

The Indigenous World 2023, ed. D. Mamo, The International Work Group for Indigenous Affairs, https://www.iwgia.org/en/resources/indigenous-world.html
Google Scholar

Ministerio de Dessarrollo Social y Familia, Pueblos indígenas. Síntesis de resultados, https://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/storage/docs/casen/2017/Casen_2017_Pueblos_Indigenas.pdf 2017
Google Scholar

National Museum of The American Indian, Mapuche Machi’s kultrung – Infinity of Nations: Art and History in the Collections of the National Museum of the American Indian – George Gustav Heye Center, New York, https://americanindian.si.edu/exhibitions/infinityofnations/patagonia/177322.html
Google Scholar

UN, International Mother Language Day 21 February, https://www.un.org/en/observances/mother-language-day
Google Scholar

Opublikowane

2025-12-16

Jak cytować

Horák, M., Somerlíková, K., Uhrin, M., & Petrová, M. (2025). Postrzeganie etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chile. Zeszyty Wiejskie, 31, 9–28. https://doi.org/10.18778/1506-6541.31.01

Numer

Dział

Articles