Lokalny land-art jako przykład dekolonizacji wyobraźni w perspektywie antropologii kulturowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.26Słowa kluczowe:
land-art, dekolonizacja wyobraźni, Globalna Północ, ogród botaniczny, antropopresjaAbstrakt
Autorki tekstu przedstawią zagadnienie, jakim jest tzw. dekolonizacja wyobraźni. Potraktowały je jako narzędzie interpretacyjne wraz z krytycznym namysłem nad tą propozycją i próbą zastosowania w kontekście kulturowym Globalnej Północy. Uwaga autorek skupiła się na wybranym przypadku, polegającym na interwencji w przestrzeni przyrodniczej za pośrednictwem sztuki ziemi. Materiału do rozważań i badań dostarczył terenowy casus, czyli Międzynarodowy Plener Form z Wikliny i Land-Artu odbywający się w Łodzi. Zapleczem metodologicznym i warsztatowym autorek jest przede wszystkim antropologia kulturowa. Włączyły też do swoich rozważań badania land-artu, środowiska oraz pejzażu; czerpały z rozważań nad antropocenem i antropopresją. Oparły się też na teorii dewzrostu, z której wyrasta kluczowy dla autorek termin, czyli dekolonizacja wyobraźni. Tym, co pogłębia wyzwanie interpretacyjne w opinii autorek, jest lokalizacja owych plenerów – miejski ogród botaniczny. Jest to układ przyrodniczy poddany ściślej kontroli człowieka. Akcje artystyczne w takim miejscu mogą się kojarzyć z kolejną antropo-ingerencją, choć ogród botaniczny jako sztucznie wytworzony jest z zasady podatny na zmiany wprowadzane przede wszystkim przez ludzi. Pomimo tego, zdaniem autorek, land-art dokonuje transformacji zastanego środowiska ogrodu w kierunku odzyskiwania i wzmacniania przez nie własnej „naturalności” i stawania się bytem per se. Dzieje się tak punktowo, w wybranych aspektach i miejscach.
Pobrania
Bibliografia
Adamczewska A., Bomanowska A., Janowska J., Flora synantropijna ogrodu botanicznego w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Botanica” 2000, z. 15.
Google Scholar
Anguelovsky I., Sprawiedliwość środowiskowa, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Boltanski L., Od rzeczy do dzieła. Proces atrybucji i nadawania wartości przedmiotom, [w:] Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. J. Sowa, M. Kozłowski, A. Kurant, K. Szadkowski, K. Szreder, Warszawa 2011.
Google Scholar
Castoriadis C., La montée de l’insignifiance, Paryż 1996.
Google Scholar
Czerwińska K., Sztuka jako narzędzie budowania relacji między człowiekiem a naturą, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 2017, t. 17, s. 103-114.
Google Scholar
Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Frydryczak B., Krajobraz. Próba ujęcia w perspektywie interdyscyplinarnej, „Studia Europaea Gnesnensia” 2011, t. 4.
Google Scholar
Gajewska G., Przyroda(i)kultura w epoce antropocenu, „Przestrzenie Teorii” 2021, t. 17.
Google Scholar
Gajewska G., Światopoglądowa i stylistyczna katachreza Michela Foucaulta i Donny Haraway, „Studia Europaea Gnesnensia” 2013, t. 8.
Google Scholar
Gańko A., Wandzel A., Chwasty i ruiny. O związkach krajobrazu i pamięci w projekcie Chwasty Karoliny Grzywnowicz, „Przegląd Humanistyczny” 2018, z. 1.
Google Scholar
Habuda A., Przyroda i jej elementy. Przedmiot ochrony prawnej czy podmioty prawa?, „Radca Prawny. Zeszyty Naukowe” 2023, t. 1, z. 34.
Google Scholar
Haraway D., Nichols Goodeve T., Jestem listotą, Poznań 2023.
Google Scholar
Helfrich S., Bollier D., Dobra wspólne, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Ingold T., The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, New York, 2011.
Google Scholar
Kosidło A., O roli czynników zewnętrznych w procesie dekolonizacji Afryki. Próba systematyzacji, „Dzieje Najnowsze” 1992, R. XXIII, t. 2.
Google Scholar
Kronenberg J., Dewzrost to dewzrost!, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Krupa-Ławrynowicz A., Lokalność w krajobrazie. Etnograficzny przypis do projektu „Śladami Przeszłości po Gminie Mstów”, „Zeszyty Wiejskie” 2020, z. 26.
Google Scholar
Latouche S., Dekolonizacja wyboraźni, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Lowenhaupt Tsing A., The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton 2015.
Google Scholar
Martinez-Alier J., Nurty globalnego ruchu ekologicznego, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Mazurczak W., Kolonializm – dekolonizacja – postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji, „Przegląd Politologiczny” 2016, nr 3.
Google Scholar
Paulson S., Ekologia polityczna, [w:] Dewzrot. Słownik nowej ery, red. G. D’Alisa, F. Demaria, G. Kallis, Łódź 2020.
Google Scholar
Popczyk M., Ekologiczny paradygmat w sztuce i estetyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego. Prace z Nauk Społecznych. Folia Philosophica” 1998, t. 16.
Google Scholar
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989.
Google Scholar
Szacki J., Spotkania z utopią, Warszawa 1980.
Google Scholar
wa Thiong’o N., Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature, London 1986.
Google Scholar
Wood D.A., Epistemic Decolonization. A Critical Investigation into the Anticolonial Politics of Knowledge, Cham 2020.
Google Scholar
Worłowska M., Marko-Worłowska M., Czy dzieła sztuki mogą kształtować postawę szacunku do przyrody – sztuka ekologiczna w Polsce, „Proceedings of ECOpole” 2010, t. 4, nr 2.
Google Scholar
Dekolonizacja jako proces pomiędzy sztuką i zarządzaniem. Dagmara Wyskiel w rozmowie z Marcosem Figueroą, https://obieg.pl/89-dekolonizacja-jako-proces-pomiedzy-sztuka-i-zarzadzaniem
Google Scholar
Dziamski G., Sztuka ekologiczna (eko-art), https://dzikiezycie.pl/archiwum/2004/sierpien-2004/sztuka-ekologiczna-eko-art
Google Scholar
https://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/antropopresja#przyklad-antropopresji
Google Scholar
https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/kowal-bezskrzydly-opis-wystepowanie-i-zdjecia-owad-kowal-bezskrzydly-ciekawostki,22171.html
Google Scholar
https://www.facebook.com/groups/882318656398309/
Google Scholar
https://filozofuj.eu/bartlomiej-knosala-natura-w-antropocenie/
Google Scholar
https://portalkomunalny.pl/plus/artykul/robert-smithson-artysta-ziemi/
Google Scholar
https://serwisy.gazetaprawna.pl/ekologia/artykuly/8529367,rzeka-osobowosc-prawna-zanieczyszczenie-odry-katastrofa-ekologiczna.html
Google Scholar
https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3201,pojecie.html za ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Google Scholar
https://swiatmakro.com/2013/07/10/kowal-bezskrzydly-pyrrhocoris-apterus-bo-w-grupie-razniej-i-bezpieczniej/
Google Scholar
https://zacheta.art.pl/pl/mediateka-i-publikacje/interwencja-artystyczna
Google Scholar
Krajobraz kulturowy, http://studiakrajobrazowe.amu.edu.pl/vocabulary_tag/krajobraz-naturalny/
Google Scholar
Lebensztejn A., „Rozkoszne widoki” czy „dzikie krainy”? Pejzaż w europejskim piśmiennictwie o sztuce od XV do początku XVIII wieku. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Marcina Fabiańskiego, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Historii Sztuki, Kraków 2017, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/304306/lebensztejn_rozkoszne_widoki_czy_dzikie_krainy_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Google Scholar
Pejzaż, http://studiakrajobrazowe.amu.edu.pl/vocabulary_tag/pejzaz/
Google Scholar
Stasiak M., Docenić chwasty, „Tygodnik Spraw Obywatelskich” 2022, nr 130(26), https://instytutsprawobywatelskich.pl/docenic-chwasty/
Google Scholar
Wajrak A., Kowal kłuje lipę, https://wyborcza.pl/piatekekstra/7,129155,14292805,kowal-kluje-lipe.html
Google Scholar
Werblan-Jakubiec H., Zych M., Rola ogrodów botanicznych w badaniach nad bioróżnorodności, „Wszechświat” 2007, t. 108, nr 7–9, https://www.ksib.pl/materials/wszechswiat/Wszechswiat2007_7-9_Werblan-Jakubiec&Zych.pdf
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.