Dlaczego jest tak, jak jest?

Autor

  • Dariusz Czaja Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.16

Słowa kluczowe:

naiwność, sacrum, przyroda, partycypacja mistyczna, filozoficzne zdziwienie

Abstrakt

Żywot Mateusza (1968) w reżyserii Witolda Leszczyńskiego to w polskiej kinematografii film niezwykły. Krytyka polska i światowa wskazywała na odmienność filmu od standardowych propozycji repertuarowych: akcentowano nadzwyczajne efekty pracy operatora, podnoszono talent i siłę kreacji Franciszka Pieczki, odtwórcy głównej roli. Jeden z recenzentów mówił nawet o arcydziele. Prezentowany tekst jest interpretacją filmu po ponad pięćdziesięciu latach, próbą sprawdzenia jego aktualności. Autor odsłania, rzadko podkreślany, wymiar misteryjny, sakralny filmu (w Eliadowskim rozumieniu). Wskazuje na osobność i niewspółczesność tytułowego bohatera. Analizuje kilka istotnych znaczeniowo filmowych kadrów, starając się wydobyć najistotniejsze cechy światoodczucia Mateusza. Ostatecznie, pokazuje, że jego ustami wypowiedziane zostaje fundamentalne filozoficzne pytanie, które każe zastanowić się nad rzekomą oczywistością naszej relacji z rzeczywistością.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Agamben G., L’aperto. L’uomo e animale, Torino 2002.
Google Scholar

Bachelard G., Poetyka skrzydeł, [w:] Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wyb. H. Chudak, przedm. J. Błoński, Warszawa 1975.
Google Scholar

Cendrars B., Gwiezdna wieża Eiffla, Warszawa 1971.
Google Scholar

Ceronetti G., Drzewa bez bogów, Kraków 1995.
Google Scholar

Cichowicz S., Moje ucho a księżyc. Dywagacje, diagnozy, Gdańsk 1996.
Google Scholar

Clottes J., Pourquoi l’art préhistorique?, Paris 2011.
Google Scholar

Eberhardt K., Wygnanie z Arkadii, „Film” 1968, nr 7.
Google Scholar

Eliade M., Brancusi i mitologia, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar

Eliade M., The Sacred and the Profane, New York 1959.
Google Scholar

Eliade M., Traktat o historii religii, Warszawa 1966.
Google Scholar

Fuksiewicz J., Żywot człowieczy, „Kultura” 1968, nr 8.
Google Scholar

Grzelecki S., Ptaki nad głową, „Życie Warszawy” 1968, nr 44.
Google Scholar

Heidegger M., Czym jest metafizyka?, [w:] Heidegger M., Znaki drogi, Warszawa 1999.
Google Scholar

Jackowski A., Sztuka naiwnych, „Polska Sztuka Ludowa” 1982, nr 1–4.
Google Scholar

Leeuw G. van der, Fenomenologia religii, Warszawa 1997.
Google Scholar

Leeuw G. van der, Sacred and Profane Beauty. Holy in Art, London 1963.
Google Scholar

Leszczyński W., Muzyka w filmie „Żywot Mateusza”, „Kino” 1968, nr 2.
Google Scholar

Marszałek R., Film fabularny, [w:] Historia filmu polskiego, t. VI: 1968–1972, Warszawa 1994.
Google Scholar

Miłosz Cz., Kontynenty, Paryż 1958.
Google Scholar

Miłosz Cz., Oda do ptaka, [w:] Wiersze, Kraków–Wrocław 1984.
Google Scholar

Pijanowski L., Portret z ptakiem i kamieniem, „Kino” 1968, nr 2.
Google Scholar

Płażewski J., Dziękczynienie, „Ekran” 1968, nr 8.
Google Scholar

Shanes E., Brancusi, New York 1989.
Google Scholar

Wodziński C., Św. Idiota. Projekt antropologii apofatycznej, Gdańsk 2000.
Google Scholar

Drzewa (1988), reż. A. Różycki, scen. E. Nowina-Sroczyńska, A. Różycki.
Google Scholar

Żywot Mateusza (1968), reż. W. Leszczyński, scen. W. Leszczyński, W. Solarz.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-08-20

Jak cytować

Czaja, D. (2024). Dlaczego jest tak, jak jest?. Zeszyty Wiejskie, 187–199. https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.16

Numer

Dział

Articles