Nadchodzące numery

Tematyka planowanych wydań:

 

2024/1(18) Sztuka w całożyciowym doświadczaniu wspólnotowości - perspektywa europejska

2024/2(19) Badania nad rodziną w perspektywie biograficznej

2025/1(20) Teoria w naukach humanistycznych i społecznych. Koluzje ujęć i zastosowań

2025/2(21) Wokół całożyciowego uczenia się - perspektywa andragogiczna

W każdym wydaniu planujemy również miejsce na część artykułów niezwiązanych z tematem wiodącym a dotyczących ważnych i aktualnych problemów mieszczących się w profilu naszego czasopisma.


 
Zaproszenie do składania artykułów:

 


Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2024/1(18)

Sztuka w całożyciowym doświadczaniu wspólnotowości – perspektywa europejska

Redakcja naukowa: Mirosława Zalewska-Pawlak, Giulio Sforza

Tematyka doświadczenia wspólnotowości jest problemem aktualnym i ma wiele wymiarów: od relacji interpersonalnych, międzypokoleniowych, narodowych, europejskich do globalnych. Współcześnie dominacja indywidualnych wyborów i samorealizacji budzi niepokój o zagubienie wspólnotowości jako wartości.

Poczucie wspólnotowości jest przedmiotem badań pedagogicznych. Marta Olcoń-Kubicka (2009, Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości) przedstawiła obszerną analizę i diagnozę relacji indywidualność–wspólnotowość. Podkreśliła, że wspólnoty współcześnie kształtują się w poczuciu przynależności, których podstawą są intersubiektywne odczucia oraz wspólnie przeżywana przyjemność. Daje to nowe możliwości wzmocnienie wspólnotowości przez doświadczenie sztuki.

W czasie pandemii, w ramach Erasmus Plus, zgłaszano projekty odnoszące się do sztuki i kreatywności w poszukiwaniu działań podtrzymujących więzi społeczne. W przygotowaniu projektów uczestniczyli pedagodzy z Polski, Włoch i Hiszpanii. Chcemy tę perspektywę europejskich rozważań podtrzymać i kontynuować w proponowanym numerze.

Zapraszamy pedagogów, artystów, historyków sztuki, animatorów do wymiany myśli, doświadczeń dla współtworzenia tej publikacji.

Termin składania tekstów na platformie Index Copernicus upływa z końcem września 2023 r. Wszelkie pytania należy kierować na adres Redakcji NOWIS: czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl.


Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2024/2(19)

Badania nad rodziną w perspektywie biograficznej

Redakcja naukowa: Arkadiusz Wąsiński, Justyna Sztobryn-Bochomulska

Zapraszamy Państwa do opracowania artykułów naukowych mieszczących się w szerokiej, interdyscyplinarnej formule tematycznej, zogniskowanej wokół współczesnych aspektów rozpoznawania znaczenia rodziny w życiu człowieka, jakości jej funkcjonowania w świetle ujawniających się coraz bardziej wyraziście wyzwań dostrzeganych na tle dynamicznych przemian społeczno-kulturowych w Polsce i na świecie.

Punktem wyjścia do dyskusji jest dla nas koncepcja rodziny jako przestrzeni integrującej wewnątrzrodzinne oraz pozarodzinne procesy, które interferując ze sobą, przeobrażają się w szeroki, lecz wewnętrznie koherentny strumień wpływów mających istotne znaczenie dla kształtowania się człowieka. Tak ujmowana rodzina jest w pewnym sensie przestrzenią buforową, filtrującą wpływy zewnętrzne i integrującą je z wpływami wewnętrznymi, tworzącą warunki sprzyjające rozbudzaniu, rozwijaniu i ukierunkowywaniu rozwoju i autokreacji jej członków. Rodzinę można wówczas rozpatrywać w świetle możliwości współtworzenia wspólnoty, utożsamianej z otwarciem się na inność drugiego, która „nie zagraża, nie onieśmiela, nie prowokuje do ucieczki”, lecz sprzyja osiąganiu przez jej członków egzystencjalnej pełni.

Rozpatrując nakreśloną problematykę w kontekście wewnątrzrodzinnym odsłania się znaczenie biografii rodzinnej, małżeńskiej i indywidualnej, jako wspólnotowej i osobistej refleksji nad uznanymi za istotne przejawami życia rodzinnego. Perspektywa biograficzna łączona ze szczególnym i niepowtarzalnym mikroświatem życia codziennego stanowi swoistą meta-biografię wspólnie konstruowaną, przeżywaną i utrwalaną przez wszystkich członków wspólnoty rodzinnej, z której czerpią w indywidualnym rekonstruowaniu struktur własnych biografii.

Zapraszamy do współtworzenia kolejnego numeru czasopisma. Termin złożenia manuskryptu na platformie Index Copernicus upływa 31.01.2024 r.

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres Redakcji NOWIS: czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl.


Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2025/1(20)

Teoria w naukach humanistycznych i społecznych: Koluzje ujęć i aplikacji

Redakcja naukowa: Sławomir Pasikowski

Spór o status teorii w naukach może wydawać się dziś przebrzmiały. Jednak powodów do ożywiania tego sporu dostarcza co najmniej incydentalnie narzucające się zaangażowanie teorii w naukach społecznych i naukach humanistycznych. Do aktualizacji sporów nie mniej prowokuje postęp technologiczny zaplecza analitycznego prowadzonych studiów. Obecnie umożliwia on eksplorowanie olbrzymich zbiorów danych bez konieczności eksplicytnych deklaracji modelu, czy choćby założeń dotyczących badanych zjawisk na gruncie tych nauk. I nawet jeśli lokalnie zagadnienie zaangażowania teorii lub postępu technologicznego nie mają większego znaczenia, to poszczególne środowiska dyscyplinarne, szkoły naukowe, grupy lub kolektywy odznaczają się specyficznymi interpretacjami teorii i tego, co teoretyczne. Wybitnie wyrazistym przykładem w tym zakresie są nauki o wychowaniu. Ponadto, problem teorii stale aktualizują nieprzemijające dystynkcje w rodzaju: teoretyczne - praktyczne, podstawowe - stosowane.

W związku z powyższym powstała inicjatywa przygotowania numeru tematycznego NOWiS poświęconego teorii w obszarach nauk społecznych i humanistycznych, w którym dyskusje autorów skupiać mogłyby się wokół takich zagadnień, jak: sposoby pojmowania teorii; warunki powstawania i funkcjonowania teorii; role przypisywane teorii; dynamika rozwoju teoretycznej warstwy dyscyplin naukowych, choć także uteoretyzowania pozostałych dziedzin wiedzy; kwestia ateoretyczności badań, nie zawsze słusznie kojarzona z abstrakcyjnym lub naiwnym empiryzmem; stosunek teorii do empirii oraz praktyk społecznych; interakcje zachodzące pomiędzy teoriami, jak też kontekstami w których te teorie powstają lub funkcjonują.

Zapraszamy do współtworzenia kolejnego numeru czasopisma. Termin złożenia manuskryptu na platformie Index Copernicus upływa 31.09.2024 r.

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres Redakcji NOWIS: czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl.