Muzyka popularna i poważna w edukacji. Koegzystencja czy konkurencja?
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.10Słowa kluczowe:
edukacja muzyczna, muzyka popularna, muzyka artystycznaAbstrakt
Artykuł omawia współistnienie muzyki popularnej i poważnej w powszechnej edukacji muzycznej. Porusza problem rozróżnienia obu obszarów aktywności artystycznej i dotychczas podejmowanych prób ich zdefiniowania. Podkreśla integracyjny charakter eksploracji odmiennych domen, łączący różne sposoby percepcji oraz ekspresji w kontekście działań edukacyjnych.
Bibliografia
Adorno T. W. (1998) On Popular Music in: J. Storey (ed.) Cultural Theory and Popular Culture; A Reader, ed. 2, Athens (US-GA), The University of Georgia Press, pp. 197–209.
Google Scholar
Arday J., Mirza H. S. (eds.) (2018) Dismantling Race in Higher Education: Racism, Whiteness and Decolonising the Academy, London, Palgrave Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-60261-5
Barron, B. (2006) Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective, “Human Development”, no. 49, pp. 193–224, https://doi.org/10.1159/000094368
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1159/000094368
Bradley D. (2011) In the Space Between the Rock and the Hard Place: State Teacher Certification Guidelines and Music Education for Social Justice, “The Journal of Aesthetic Education”, no. 45, vol. 4, pp. 79–96.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5406/jaesteduc.45.4.0079
Bull A. (2022) Equity in Music Education: Getting It Right: Why Classical Music’s “Pedagogy of Correction” Is a Barrier to Equity, “Music Educators Journal”, no. 108, vol. 3, pp. 65–66.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/00274321221085132
Burszta W. (2004) Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Burszta W. J., Tchorzewski A. de (eds.) (2002) Edukacja w czasach popkultury, Bydgoszcz, Wydawnictwo AB.
Google Scholar
Clercq T. de, Temperley D. (2011) A corpus analysis of rock harmony, “Popular Music”, no. 30, vol. 1, pp. 47–70, https://doi.org/10.1017/S026114301000067X
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S026114301000067X
Dillman Carpenter F. R., Potter R. F. (2007) Effects of Music on Physiological Arousal: Explorations into Tempo and Genre, “Media Psychology”, no. 10, pp. 339–363, https://doi.org/10.1080/15213260701533045
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/15213260701533045
Fairchild C. (2008) The Medium and Materials of Popular Music: ‘Houd Dog’, Turntablism and Muzak as Situated Musical Practices, “Popular Music”, no. 27, vol. 1, pp. 99–116, https://doi.org/10.1017/S0261143008001499
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0261143008001499
Fiske J. (1998) Understanding Popular Culture, London – New York, NY, Routledge.
Google Scholar
Freer P. K. (2011) Popular Music: Friend or Foe?, “Music Educators, Journal”, no. 96, vol. 3, pp. 28–29.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0027432110394970
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2013) Dochody i warunki życia ludności Polski – raport z badania EU-SILC 2021, Warszawa.
Google Scholar
Grossberg L. (2002) Reflections of a Disappointed Popular Music Scholar in Rock Over the Edge: Transformations in Popular Music Cultures, R. Beebe, D. Fulbrook, B. Saunders (eds.), Durham, NC, Duke University Press, pp. 25–59.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11sn73x.4
Jackson, N. J. (2016) Exploring Learning Ecologies, Milton Keynes, Chalk Mountain.
Google Scholar
Jakubowski W. (2011) Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Melosik Z. (2013) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Nettl B. (1995) Heartland Excursions: Ethnomusicological Reflections on Schools of Music, Urbana–Chicago, Univerity of Illinois Press.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.
Google Scholar
Schäfer T., Sedlmeier P. (2009) From the functions of music to music preference, “Psychology of Music”, no. 37, vol. 3, pp. 279–300, https://doi.org/10.1177/0305735608097247
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0305735608097247
Sosnowski Leszek (2003) Sztuka a integracja – możliwości i konieczności, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, no. 1–2, pp. 42–48, https://www.iphils.uj.edu.pl/~ls/articles/integracja.pdf (access: 26.10.2023).
Google Scholar
Szuman S. (1969) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar
Willis P. E. (1981) Learning to labor: how working class kids get working class jobs, New York, Columbia University Press.
Google Scholar
Young J. O. (2016) How Classical Music is Better than Popular Music, “Philosophy”, no. 91, vol. 4, pp. 523–540, https://doi.org/10.1017/S0031819116000334
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0031819116000334
Cyfrowa Biblioteka Polskiej Piosenki, https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Wlazl_kotek_na_plotek and https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Stary_niedzwiedz_mocno_spi (access: 3.08.2023).
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, dictionary entry: popularny, https://sjp.pwn.pl/ (access: 3.08.2023).
Google Scholar