W podwojonym cieniu. Zapiski z etnografii życia
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.10Słowa kluczowe:
etnografia, pamięć, metafora, tożsamość, narracja, wiwisekcjaAbstrakt
Artykuł jest próbą przedstawienia idei etnografii życia rozumianej jako opowieść formatywna o kształtowaniu własnej tożsamości zarówno w sensie diachronicznym, jak i z punktu widzenia kluczowych metafor, które przenikają trajektorię całego życia. Etnografia życia to rodzaj intelektualnej i emocjonalnej wiwisekcji, autoterapii narracyjnej, która objawia konteksty i momenty kluczowe dla budowania tego, co nazywa się biografią naukową. Kluczową metaforą prezentowanej opowieści jest „cień podwojony” – cień przemijania najbliższych i życie w cieniu powojennej rzeczywistości PRL.
Bibliografia
Bauman Z., Kubicki R., Zeidler-Janiszewska A. (2009) Życie w kontekstach. Rozmowy o tym, co za nami i o tym, co przed nami, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Burszta W. J. (2008) Palcem po ekranie, „Gazeta Telewizyjna”, nr 149.
Google Scholar
Burszta W. J. (2012) Postfutbolowa aura w: Postfutbol. Antropologia piłki nożnej, M. Czubaj, J. Drozda, J. Myszkorowski (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar
Kalbarczyk A. (2004) Cień jako biblijna metafora znikomości ludzkiego życia, „Poznańskie Studia Teologiczne”, nr 16.
Google Scholar
Lacan J. (2013) Imiona-Ojca, tłum. T. Gajda, J. Kotara i in., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pavese C. (1972) Rzemiosło życia (Dziennik 1935–1950), tłum. A. Dukanović, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Ricoeur P. (2003a) Krytyka i przekonanie. Rozmowy z François Azouvim i Markiem de Launay, tłum. M. Drwięga, Warszawa, Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Ricoeur P. (2003b) O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Vonnegut K. (2013) Rzeźnia numer pięć, tłum. L. Jęczmyk, Warszawa, Albatros.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.