„Prawda serca”. Esej audiowizualny Piotra Załuskiego Herbert. Fresk w kościele (2005–2006) na lekcji języka polskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.13Słowa kluczowe:
wymiar duchowy w filmie, film i edukacja, Zbigniew Herbert, esej audiowizualny Herbert. Fresk w kościele z lat 2005–2006, Piotr ZałuskiAbstrakt
Celem tekstu jest namysł nad sposobami opowiadania w filmie dokumentalnym o duchowym wymiarze twórczości poetyckiej w celu wykorzystania wskazanego filmu na zajęciach edukacyjnych. Materiałem badawczym jest esej audiowizualny Herbert. Fresk w kościele Piotra Załuskiego (ur. 1945) z lat 2005–2006, o twórczości Zbigniewa Herberta (1924–1998). Narzędzia metodologiczne, które umożliwiają tego typu poszukiwania, a następnie są pomocne przy analizie postawionego problemu badawczego, wywodzą się z tradycji semiotyki oraz badań porównawczych. Komparatystyczne analizy, związane z opisem mechanizmów adaptacyjnych: literatura a film, siłą rzeczy znajdują się na pierwszym planie.
Bibliografia
Adorno T. (1986) Dialektyka negatywna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Arendt H. (2010) Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa, Wydawnictwo „Aletheia”.
Google Scholar
Besnard A.-M. (1965) Kierunki rozwojowe współczesnej duchowości, tłum. J. Gaczoł, „Concilium”, nr 1–10.
Google Scholar
Eliade M. (2007) Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, tłum. R. Reszke, Warszawa, Wydawnictwo „Aletheia”.
Google Scholar
Haltof M. (1992) Kino lęków, Kielce, Wydawnictwo „Szumacher”.
Google Scholar
Kapała M. (2017) Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. XXX, s. 7–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.1.7
Kłoczowski J. A. (2006) Czym jest duchowość? – kontekst religijny i kulturowy w: Fenomen duchowości, A. Grzegorczyk, J. Sójka, R. Koschany (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 13–20.
Google Scholar
Kornacki K. (2005) Kino polskie wobec katolicyzmu, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Maritain J. (1993) Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, tłum. A. Ziemnicki w: Człowiek – Wychowanie – Kultura. Wybór tekstów, F. Adamski (red.), Kraków, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, s. 61–79.
Google Scholar
Mikołajczak M. (2008) Wstęp w: Z. Herbert, Wybór poezji, M. Mikołajczak (oprac.), Wrocław, Wydawnictwo Biblioteka Narodowa, seria I, nr 331, V–CCXC.
Google Scholar
Morstin-Popławska A. (2010) Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym, Kraków, Universitas.
Google Scholar
Pasek Z. (2010) O przydatności pojęcia „duchowość” w badaniach nad współczesną kulturą w: Religijność i duchowość – dawne i nowe formy, M. Libiszowska-Żółtkowska, S. Grotowska (red.), Kraków, Wydawnictwo „Nomos”, s. 56–65.
Google Scholar
Popielski K. (2007) Poczucie sensu życia jako doświadczenie egzystencjalnie znaczące i potrzeba rozwojowa w: Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), t. 2, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 22–27.
Google Scholar
Romaniuk A. (oprac. i red.) (2014) Wierność. Wspomnienia o Zbigniewie Herbercie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Skubalanka T. (2008) Herbert. Szymborska. Różewicz. Studia stylistyczne, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Sławiński J. (2000) Myśli na temat: biografia pisarza jako jednostka procesu historycznoliterackiego w: Próby teoretycznoliterackie, Kraków, Wydawnictwo Universitas, s. 162–182.
Google Scholar
Woźniak M. J. (2020) W poszukiwaniu harmonii istnienia. Studia porównawcze poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herberta, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wulff D. M. (1999) Psychologia religii klasyczna i współczesna, tłum. P. Jabłoński, M. Sacha-Piekło, P. Socha, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.