The Issue of Popular Education in Selected Socio-Cultural Journals of the Kingdom of Poland in the 1905–1918 Period
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.12Mots-clés :
popular education, popularization of education, educational work, socio-cultural journals, the Kingdom of PolandRésumé
The issue of popular education in the Kingdom of Poland started to arise as early as the period 1858–1860. Analysing the socio-cultural journals of this period one can easily see numerous articles and correspondence calling for society to propagate popular education (establishment of libraries, educating school teachers, propagation of youth associations, education of women etc.). The editors of the analysed journals, as well as the authors writing on the subject, stated that if progress and well-being were to be introduced in the countryside the only way was through development of broad popular educational activity.
Références
Belmont L. (1907) Zamknięta Macierz, “Wolne Słowo”, 4: 1–3.
View in Google Scholar
Biblioteki szkolne, (1907), “Sztandar”, 19: 5–6.
View in Google Scholar
Biernacka M. (1984) Oświata w rozwoju kulturowym polskiej wsi, Wrocław, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
View in Google Scholar
Bojarska S. (1917) Dowód mocy ludowej, “Wyzwolenie”, 18: 191–192.
View in Google Scholar
Bojarska S. (1918) Sami sobie budują lepszą przyszłość (Wieści z ziemi pułtuskiej), “Wyzwolenie”, 1: 4–5.
View in Google Scholar
Czytelnik W.A. (1917) Szkoła Ludowa im. Tadeusza Kościuszki, “Wyzwolenie”, 46: 442.
View in Google Scholar
Do czego pijaństwo doprowadzi. Odstraszające przykłady, (1907), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (67): 86–90.
View in Google Scholar
Domy ludowe i uniwersytety powszechne w Anglii, (1907), “Sztandar”, 20: 15–16.
View in Google Scholar
E. B. (1907) Listy z nad Prosny (Opieka nad dziatwą), “Sztandar”, 16: 7–8.
View in Google Scholar
Gębarski S. (1907a) O otruciach, “Dzwonek Częstochowski”, 3 (64): 100–104.
View in Google Scholar
Gębarski S. (1907b) Pomoc doraźna w przypadkach krwotoku, “Dzwonek Częstochowski”, 2 (63): 90–92.
View in Google Scholar
Głos z Podola (1907) Przez ochronkę do szkoły, przez ochroniarki do nauczycielek, “Sztandar”, 17: 7–8.
View in Google Scholar
Huzarski J. (1913) O czem się dziś nie mówi: Niewyzyskane siły, “Polemista”, 12: 15–16.
View in Google Scholar
Instrukcje dla nauczycieli szkół ludowych (1905), “Ogniwo”, 35: 920.
View in Google Scholar
Kamieński J. (1910) Nasz język, “Odrodzenie”, 25: 377–379.
View in Google Scholar
Karczewska W. (1917) Na nowy rok szkolny, “Wyzwolenie”, 37: 371–372.
View in Google Scholar
Kmiecik Z. (1976) Prasa polska w latach 1864–1918, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Kozikowski E. (1917a) Uświadamiajmy lud, “Wyzwolenie”, 9: 102.
View in Google Scholar
Kozikowski E. (1917b) Walka z ciemnotą, “Wyzwolenie”, 6: 66–67.
View in Google Scholar
Ludowiec (1918) Ciemnota największy nasz wróg, “Wyzwolenie”, 6: 56–57.
View in Google Scholar
Lutosławski W. (1910) Wpisy szkolne, “Świat”, 6: 3–5.
View in Google Scholar
Mańkowski J. (1907) Strzeżmy własnej kultury, “Sztandar”, 21: 1–2.
View in Google Scholar
Nasiłowski A. (1917) Parę słów w sprawie zdrowia ludu, “Wyzwolenie”, 43: 416.
View in Google Scholar
Niektóre przyczyny pijaństwa (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (48): 122–124.
View in Google Scholar
Perej St. (1907) Seminarium dla nauczycielek ludowych, “Sztandar”, 7: 6–7.
View in Google Scholar
Ołdakowski M. (1917) W sprawie Kół młodzieży wiejskiej, “Wyzwolenie”, 51: 481.
View in Google Scholar
Oświata. (Co się w niej robi a jeszcze robić trzeba) (1907), “Sztandar”, 19: 3.
View in Google Scholar
Owidzki L. (1917) Do szkół, “Wyzwolenie”, 24: 251.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2973573
Poznański K. (1964) Opinia publiczna Królestwa Polskiego wobec sprawy oświaty ludu w 1861 roku, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 7: 70.
View in Google Scholar
Przeciszewska M. M. (2015) Tygodnik ilustrowany “Oświata” jako narzędzie formowania “cesarskiego chłopa” w Królestwie Polskim w latach 1900–1905, “Rocznik Biblioteki Narodowej”, XLVI: 197–220.
View in Google Scholar
Przykład do naśladowania (1907) “Wyzwolenie”, 44: 424–425.
View in Google Scholar
Rolnik (1907) Partyjność a oświata, “Sztandar”, 26: 3–4.
View in Google Scholar
Siostra z nad Nidy (1917) Pomyśleć o tym, “Wyzwolenie”, 22: 231–232.
View in Google Scholar
Smoła J. (1917) Do was druhowie i druhnie, “Wyzwolenie”, 49: 465–466.
View in Google Scholar
Wasz kolega Sokołowiak z pod Łomży (1917) Sokołowiak do sokołowiaków i młodzieży ziemi łomżyńskiej, “Wyzwolenie”, 28: 290–291.
View in Google Scholar
Wilczkowski K. (1906) Na Kresach (List z Polesia i Wołynia), “Sztandar”, 14: 4.
View in Google Scholar
Wołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.
View in Google Scholar
Wódka szkodzi zdrowiu i przyśpiesza śmierć, (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 3 (45): 105–106.
View in Google Scholar
Wymowa cyfr (1913), “Wolne Słowo”, 191: 20.
View in Google Scholar
Zadania szkoły ludowej (1917), “Wyzwolenie”, 19: 199–200.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.