The Issue of Popular Education in Selected Socio-Cultural Journals of the Kingdom of Poland in the 1905–1918 Period

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.12

Mots-clés :

popular education, popularization of education, educational work, socio-cultural journals, the Kingdom of Poland

Résumé

The issue of popular education in the Kingdom of Poland started to arise as early as the period 1858–1860. Analysing the socio-cultural journals of this period one can easily see numerous articles and correspondence calling for society to propagate popular education (establishment of libraries, educating school teachers, propagation of youth associations, education of women etc.). The editors of the analysed journals, as well as the authors writing on the subject, stated that if progress and well-being were to be introduced in the countryside the only way was through development of broad popular educational activity.

Biographie de l'auteur

Joanna Falkowska, Nicolaus Copernicus University in Toruń

Falkowska, Joanna – pedagogue, habilitated doctor, professor at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. She works at the Department of History and Theory of Education at the Institute of Pedagogical Sciences at the Faculty of Philosophy and Social Sciences. Research interests focus on the history of pedagogical thought in Poland, mainly in the nineteenth and early twentieth centuries, pedagogical biography, historical pedeutology, sources in historical and pedagogical research, and the history of education.

Références

Belmont L. (1907) Zamknięta Macierz, “Wolne Słowo”, 4: 1–3.
View in Google Scholar

Biblioteki szkolne, (1907), “Sztandar”, 19: 5–6.
View in Google Scholar

Biernacka M. (1984) Oświata w rozwoju kulturowym polskiej wsi, Wrocław, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
View in Google Scholar

Bojarska S. (1917) Dowód mocy ludowej, “Wyzwolenie”, 18: 191–192.
View in Google Scholar

Bojarska S. (1918) Sami sobie budują lepszą przyszłość (Wieści z ziemi pułtuskiej), “Wyzwolenie”, 1: 4–5.
View in Google Scholar

Czytelnik W.A. (1917) Szkoła Ludowa im. Tadeusza Kościuszki, “Wyzwolenie”, 46: 442.
View in Google Scholar

Do czego pijaństwo doprowadzi. Odstraszające przykłady, (1907), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (67): 86–90.
View in Google Scholar

Domy ludowe i uniwersytety powszechne w Anglii, (1907), “Sztandar”, 20: 15–16.
View in Google Scholar

E. B. (1907) Listy z nad Prosny (Opieka nad dziatwą), “Sztandar”, 16: 7–8.
View in Google Scholar

Gębarski S. (1907a) O otruciach, “Dzwonek Częstochowski”, 3 (64): 100–104.
View in Google Scholar

Gębarski S. (1907b) Pomoc doraźna w przypadkach krwotoku, “Dzwonek Częstochowski”, 2 (63): 90–92.
View in Google Scholar

Głos z Podola (1907) Przez ochronkę do szkoły, przez ochroniarki do nauczycielek, “Sztandar”, 17: 7–8.
View in Google Scholar

Huzarski J. (1913) O czem się dziś nie mówi: Niewyzyskane siły, “Polemista”, 12: 15–16.
View in Google Scholar

Instrukcje dla nauczycieli szkół ludowych (1905), “Ogniwo”, 35: 920.
View in Google Scholar

Kamieński J. (1910) Nasz język, “Odrodzenie”, 25: 377–379.
View in Google Scholar

Karczewska W. (1917) Na nowy rok szkolny, “Wyzwolenie”, 37: 371–372.
View in Google Scholar

Kmiecik Z. (1976) Prasa polska w latach 1864–1918, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Kozikowski E. (1917a) Uświadamiajmy lud, “Wyzwolenie”, 9: 102.
View in Google Scholar

Kozikowski E. (1917b) Walka z ciemnotą, “Wyzwolenie”, 6: 66–67.
View in Google Scholar

Ludowiec (1918) Ciemnota największy nasz wróg, “Wyzwolenie”, 6: 56–57.
View in Google Scholar

Lutosławski W. (1910) Wpisy szkolne, “Świat”, 6: 3–5.
View in Google Scholar

Mańkowski J. (1907) Strzeżmy własnej kultury, “Sztandar”, 21: 1–2.
View in Google Scholar

Nasiłowski A. (1917) Parę słów w sprawie zdrowia ludu, “Wyzwolenie”, 43: 416.
View in Google Scholar

Niektóre przyczyny pijaństwa (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (48): 122–124.
View in Google Scholar

Perej St. (1907) Seminarium dla nauczycielek ludowych, “Sztandar”, 7: 6–7.
View in Google Scholar

Ołdakowski M. (1917) W sprawie Kół młodzieży wiejskiej, “Wyzwolenie”, 51: 481.
View in Google Scholar

Oświata. (Co się w niej robi a jeszcze robić trzeba) (1907), “Sztandar”, 19: 3.
View in Google Scholar

Owidzki L. (1917) Do szkół, “Wyzwolenie”, 24: 251.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2973573

Poznański K. (1964) Opinia publiczna Królestwa Polskiego wobec sprawy oświaty ludu w 1861 roku, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 7: 70.
View in Google Scholar

Przeciszewska M. M. (2015) Tygodnik ilustrowany “Oświata” jako narzędzie formowania “cesarskiego chłopa” w Królestwie Polskim w latach 1900–1905, “Rocznik Biblioteki Narodowej”, XLVI: 197–220.
View in Google Scholar

Przykład do naśladowania (1907) “Wyzwolenie”, 44: 424–425.
View in Google Scholar

Rolnik (1907) Partyjność a oświata, “Sztandar”, 26: 3–4.
View in Google Scholar

Siostra z nad Nidy (1917) Pomyśleć o tym, “Wyzwolenie”, 22: 231–232.
View in Google Scholar

Smoła J. (1917) Do was druhowie i druhnie, “Wyzwolenie”, 49: 465–466.
View in Google Scholar

Wasz kolega Sokołowiak z pod Łomży (1917) Sokołowiak do sokołowiaków i młodzieży ziemi łomżyńskiej, “Wyzwolenie”, 28: 290–291.
View in Google Scholar

Wilczkowski K. (1906) Na Kresach (List z Polesia i Wołynia), “Sztandar”, 14: 4.
View in Google Scholar

Wołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.
View in Google Scholar

Wódka szkodzi zdrowiu i przyśpiesza śmierć, (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 3 (45): 105–106.
View in Google Scholar

Wymowa cyfr (1913), “Wolne Słowo”, 191: 20.
View in Google Scholar

Zadania szkoły ludowej (1917), “Wyzwolenie”, 19: 199–200.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-10-21

Comment citer

Falkowska, J. (2020). The Issue of Popular Education in Selected Socio-Cultural Journals of the Kingdom of Poland in the 1905–1918 Period. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 155–165. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.12