The Issue of Popular Education in Selected Socio-Cultural Journals of the Kingdom of Poland in the 1905–1918 Period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.12

Keywords:

popular education, popularization of education, educational work, socio-cultural journals, the Kingdom of Poland

Abstract

The issue of popular education in the Kingdom of Poland started to arise as early as the period 1858–1860. Analysing the socio-cultural journals of this period one can easily see numerous articles and correspondence calling for society to propagate popular education (establishment of libraries, educating school teachers, propagation of youth associations, education of women etc.). The editors of the analysed journals, as well as the authors writing on the subject, stated that if progress and well-being were to be introduced in the countryside the only way was through development of broad popular educational activity.

Author Biography

Joanna Falkowska, Nicolaus Copernicus University in Toruń

Falkowska, Joanna – pedagogue, habilitated doctor, professor at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. She works at the Department of History and Theory of Education at the Institute of Pedagogical Sciences at the Faculty of Philosophy and Social Sciences. Research interests focus on the history of pedagogical thought in Poland, mainly in the nineteenth and early twentieth centuries, pedagogical biography, historical pedeutology, sources in historical and pedagogical research, and the history of education.

References

Belmont L. (1907) Zamknięta Macierz, “Wolne Słowo”, 4: 1–3.
Google Scholar

Biblioteki szkolne, (1907), “Sztandar”, 19: 5–6.
Google Scholar

Biernacka M. (1984) Oświata w rozwoju kulturowym polskiej wsi, Wrocław, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar

Bojarska S. (1917) Dowód mocy ludowej, “Wyzwolenie”, 18: 191–192.
Google Scholar

Bojarska S. (1918) Sami sobie budują lepszą przyszłość (Wieści z ziemi pułtuskiej), “Wyzwolenie”, 1: 4–5.
Google Scholar

Czytelnik W.A. (1917) Szkoła Ludowa im. Tadeusza Kościuszki, “Wyzwolenie”, 46: 442.
Google Scholar

Do czego pijaństwo doprowadzi. Odstraszające przykłady, (1907), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (67): 86–90.
Google Scholar

Domy ludowe i uniwersytety powszechne w Anglii, (1907), “Sztandar”, 20: 15–16.
Google Scholar

E. B. (1907) Listy z nad Prosny (Opieka nad dziatwą), “Sztandar”, 16: 7–8.
Google Scholar

Gębarski S. (1907a) O otruciach, “Dzwonek Częstochowski”, 3 (64): 100–104.
Google Scholar

Gębarski S. (1907b) Pomoc doraźna w przypadkach krwotoku, “Dzwonek Częstochowski”, 2 (63): 90–92.
Google Scholar

Głos z Podola (1907) Przez ochronkę do szkoły, przez ochroniarki do nauczycielek, “Sztandar”, 17: 7–8.
Google Scholar

Huzarski J. (1913) O czem się dziś nie mówi: Niewyzyskane siły, “Polemista”, 12: 15–16.
Google Scholar

Instrukcje dla nauczycieli szkół ludowych (1905), “Ogniwo”, 35: 920.
Google Scholar

Kamieński J. (1910) Nasz język, “Odrodzenie”, 25: 377–379.
Google Scholar

Karczewska W. (1917) Na nowy rok szkolny, “Wyzwolenie”, 37: 371–372.
Google Scholar

Kmiecik Z. (1976) Prasa polska w latach 1864–1918, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kozikowski E. (1917a) Uświadamiajmy lud, “Wyzwolenie”, 9: 102.
Google Scholar

Kozikowski E. (1917b) Walka z ciemnotą, “Wyzwolenie”, 6: 66–67.
Google Scholar

Ludowiec (1918) Ciemnota największy nasz wróg, “Wyzwolenie”, 6: 56–57.
Google Scholar

Lutosławski W. (1910) Wpisy szkolne, “Świat”, 6: 3–5.
Google Scholar

Mańkowski J. (1907) Strzeżmy własnej kultury, “Sztandar”, 21: 1–2.
Google Scholar

Nasiłowski A. (1917) Parę słów w sprawie zdrowia ludu, “Wyzwolenie”, 43: 416.
Google Scholar

Niektóre przyczyny pijaństwa (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 6 (48): 122–124.
Google Scholar

Perej St. (1907) Seminarium dla nauczycielek ludowych, “Sztandar”, 7: 6–7.
Google Scholar

Ołdakowski M. (1917) W sprawie Kół młodzieży wiejskiej, “Wyzwolenie”, 51: 481.
Google Scholar

Oświata. (Co się w niej robi a jeszcze robić trzeba) (1907), “Sztandar”, 19: 3.
Google Scholar

Owidzki L. (1917) Do szkół, “Wyzwolenie”, 24: 251.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2973573

Poznański K. (1964) Opinia publiczna Królestwa Polskiego wobec sprawy oświaty ludu w 1861 roku, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 7: 70.
Google Scholar

Przeciszewska M. M. (2015) Tygodnik ilustrowany “Oświata” jako narzędzie formowania “cesarskiego chłopa” w Królestwie Polskim w latach 1900–1905, “Rocznik Biblioteki Narodowej”, XLVI: 197–220.
Google Scholar

Przykład do naśladowania (1907) “Wyzwolenie”, 44: 424–425.
Google Scholar

Rolnik (1907) Partyjność a oświata, “Sztandar”, 26: 3–4.
Google Scholar

Siostra z nad Nidy (1917) Pomyśleć o tym, “Wyzwolenie”, 22: 231–232.
Google Scholar

Smoła J. (1917) Do was druhowie i druhnie, “Wyzwolenie”, 49: 465–466.
Google Scholar

Wasz kolega Sokołowiak z pod Łomży (1917) Sokołowiak do sokołowiaków i młodzieży ziemi łomżyńskiej, “Wyzwolenie”, 28: 290–291.
Google Scholar

Wilczkowski K. (1906) Na Kresach (List z Polesia i Wołynia), “Sztandar”, 14: 4.
Google Scholar

Wołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.
Google Scholar

Wódka szkodzi zdrowiu i przyśpiesza śmierć, (1905), “Dzwonek Częstochowski”, 3 (45): 105–106.
Google Scholar

Wymowa cyfr (1913), “Wolne Słowo”, 191: 20.
Google Scholar

Zadania szkoły ludowej (1917), “Wyzwolenie”, 19: 199–200.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-10-21

How to Cite

Falkowska, J. (2020). The Issue of Popular Education in Selected Socio-Cultural Journals of the Kingdom of Poland in the 1905–1918 Period. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 155–165. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.12