Czasopiśmiennictwo pedagogiczne organizacji nauczycielskich u progu Drugiej Rzeczypospolitej

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.07

Mots-clés :

czasopiśmiennictwo pedagogiczne, organizacje nauczycielskie, ziemie polskie, pierwsza wojna światowa

Résumé

Zanim Polska odzyskała w 1918 r. niepodległość ważną rolę w rozwoju rodzimych i upowszechnianiu międzynarodowych koncepcji edukacyjnych oraz w projektowaniu rozwiązań dotyczących przyszłego w kraju ustroju szkolnictwa odegrały czasopisma pedagogiczne ukazujące się w okresie pierwszej wojny światowej pod szyldem organizacji nauczycielskich. Należały do nich: „Szkoła”, „Muzeum”, „Ruch Pedagogiczny”, „Wychowanie w Domu i Szkole”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Szkoła Polska”, „Miesięcznik Pedagogiczny”.

Biographie de l'auteur

Grzegorz Michalski, Uniwersytet Łódzki, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii

Michalski Grzegorz – pedagog, doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, Kierownik Katedry Historii Wychowania i Pedeutologii na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół problemów oświaty, opieki i edukacji przełomu XIX i XX w. oraz okresu międzywojennego.

Références

Badura J. (1914) Wychowanie społeczne. Teoretycy: Foerster i Kerschensteiner, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 164–170.
View in Google Scholar

Bobek P. (1914) Uwagi o nauce historii w szkole ludowej, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 170–179; nr 9–10, s. 198–203.
View in Google Scholar

Bobek P. (1917a) Na temat specjalnej metodyki nauki historii, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 11–13.
View in Google Scholar

Bobek P. (1917b) Około reformy seminariów nauczycielskich, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 4–12, s. 40–42.
View in Google Scholar

Bienenstock M. (1914) Wychowanie estetyczne w świetle teorii Fr. W. Foerstera, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 43–58; z. 3, s. 191–197; z. 4, s. 352–361.
View in Google Scholar

Buciewicz J. (1914) Uwagi o praktycznej nauce gospodarstwa domowego dla dziewcząt w szkołach ludowych wiejskich i małomiasteczkowych, „Szkoła”, s. 133–138.
View in Google Scholar

Chwila obecna (1916), „Szkoła Polska”, nr 1, s. 1–2.
View in Google Scholar

Chmielewski K. (1917) Program nauki o Polsce współczesnej, „Muzeum”, z. 2, s. 273–275.
View in Google Scholar

Dynowska J. (1914) O zabawie, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 3, s. 203–231; nr 4, s. 305–337; nr 5, s. 444–460.
View in Google Scholar

Dwudziestopięciolecie „Mies. Pedagogicznego” (1917), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 2.
View in Google Scholar

Dzieci szkolne wielkiej Warszawy (1918), „Szkoła”, nr 8–9, s. 250.
View in Google Scholar

Falski M. (1917) Drogi postępu w metodyce nauczania liter, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 49–54; nr 4, s. 75–79; nr 5, s. 114–120.
View in Google Scholar

Feliński G. (1917) Kilka myśli o ustroju przyszłej szkoły polskiej, „Muzeum”, z. 3, s. 321–348.
View in Google Scholar

Filipowicz F. (1986) Narodziny ruchu w: Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zarys dziejów 1905–1985, B. Grześ (red.), Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, s. 39–98.
View in Google Scholar

F. K. (1916) Do pracy, „Szkoła Polska”, nr 1, s. 8–9.
View in Google Scholar

Halban A. (1914) O krytyce szkolnictwa średniego, „Muzeum”, t. II, z. 1, s. 7–20.
View in Google Scholar

Hauswald E. (1917) Sprawa przygotowania młodzieży w szkołach średnich, „Muzeum”, z. 3, s. 317–321.
View in Google Scholar

Ika (1914) Odrodzenie seminariów nauczycielskich w Stanach Zjednoczonych, „Szkoła”, nr 4, s. 145–146.
View in Google Scholar

Jamrożek W. (2015) Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku), Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 28–62.
View in Google Scholar

Jaxa-Bykowski L. (1916) Klasy skombinowane, „Muzeum”, z. 2–3, s. 42–46.
View in Google Scholar

Kielski B. (1917) Główne problemy polskiego szkolnictwa średniego (Zarys programu prac), „Muzeum”, z. 6, s. 511–525.
View in Google Scholar

Kopczyński S. (1914) Przyczynek do badań psychologicznych nad młodzieżą szkolną, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 2, s. 108–116.
View in Google Scholar

Kornecki J. (1914) Stanowisko społeczne nauczyciela Polaka, „Szkoła”, s. 94–96.
View in Google Scholar

Kretz J. (1918) Rozważania na pedagogiką naukową, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8–10, s. 173–182.
View in Google Scholar

Kurpiel M. A. (1916) Zadania szkoły średniej w chwili obecnej, „Muzeum”, z. 6, s. 219–229.
View in Google Scholar

Laskowiczówna M. (1914) Nowe prądy metodyczne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 47–52; nr 4, s. 65–70.
View in Google Scholar

Michalska I. (2019) W oczekiwaniu na niepodległość. Stanowisko lubelskiej „Szkoły Polskiej” (1916–1918) wobec edukacji narodowej, „Studia Edukacyjne”, nr 53, s. 77–85.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/se.2019.53.5

Męczkowska T. (1918) Znaczenie wychowawcze nauki szkolnej, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1, s. 13–19.
View in Google Scholar

Na przełomie (1916), „Muzeum”, z. 1, s. 1–2.
View in Google Scholar

Nasze dążenia i cele (1917), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 3.
View in Google Scholar

Nittman K. I. (1914–1915) Szkoła pracy w Niemczech, „Szkoła”, nr 7–8, s. 317–338; nr 9–10, s. 443–461.
View in Google Scholar

Od Redakcyi (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 2.
View in Google Scholar

Od Redakcyi (1916), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 8–12, s. 77.
View in Google Scholar

Odrzywolski M. (1917) Cel i granice eksperymentu w pedagogice, „Muzeum”, z. 2, s. 118–130, 185–189.
View in Google Scholar

Odrzywolski M. (1917) Typy uwagi u młodzieży szkolnej, „Muzeum”, z. 1, s. 5–28.
View in Google Scholar

O uniwersytet polski w zaborze rosyjskim (1916), „Szkoła”, nr 3, s. 98.
View in Google Scholar

Pasek E. (1975) „Miesięcznik Pedagogiczny” – czasopismo nauczycielskie w latach 1892–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 2, s. 299.
View in Google Scholar

Podgórska E. (1973) Krajowy Związek Nauczycielstwa Ludowego w Galicji 1905–1918, Warszawa, Nasza Księgarnia, s. 148.
View in Google Scholar

Przeniosło M. (2015) Polskie towarzystwo Pedagogiczne we Lwowie (materiały z lwowskiego Archiwum Historycznego), „Galicja. Studia i Materiały”, nr 1, s. 379.
View in Google Scholar

Rowid H. (1914) Jan Władysław Dawid, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.
View in Google Scholar

Rowid H. (1917) Podstawy pedagogiki Trentowskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 41–47; nr 4, s. 65–70; nr 5, s. 89–96; nr 6, s. 129–135; nr 7, s. 153–159; nr 8, s. 177–182.
View in Google Scholar

Rowid H. (1917) Samorząd uczniów w szkole, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 12–13.
View in Google Scholar

Rowid H. (1918) Nowa era w wychowaniu, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.
View in Google Scholar

Rowid H. (1918) Odrodzenie szkoły polskiej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8–10, s. 169–173.
View in Google Scholar

Ruch oświatowy w Królestwie Polskim i na Litwie (1916), „Muzeum”, z. 1, s. 13; z. 2–3, s. 58–60.
View in Google Scholar

Siciński M. (1914) Potrzeby szkół przemysłowych uzupełniających we Lwowie, „Szkoła”, s. 122–132.
View in Google Scholar

Sierakowski W. (1916a) Kinoteatr a młodzież, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–17, s. 17–18.
View in Google Scholar

Sierakowski W. (1916b) Uwagi na temat upaństwowienia seminariów nauczycielskich, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–7, s. 18–21.
View in Google Scholar

Skoczylas L. (1914) Wychowawca narodowy, „Szkoła”, s. 309–312, 438–443.
View in Google Scholar

Sławomirski B. (1918) Nauka geografii w przyszłej szkole powszechnej, względnie w niższej szkole średniej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 6, s. 118–127.
View in Google Scholar

Słowo od redaktora (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 2.
View in Google Scholar

Sprawy szkolne na ziemiach zajętych przez armię niemiecką (1916), „Szkoła”, nr 1–2, s. 45–51.
View in Google Scholar

Stachoń L. (1917) Stan szkolnictwa początkowego i średniego w Królestwie Polskim, „Szkoła”, nr 2–5, s. 76–80.
View in Google Scholar

Stan obecny szkolnictwa w Królestwie Polskim (1916), „Szkoła”, nr 1–2, s. 41–45.
View in Google Scholar

Stan szkolnictwa w miastach Królestwa Polskiego (1918), „Szkoła”, nr 8–9, s. 251–252.
View in Google Scholar

Stopińska-Pająk A. (1996) Wkład czasopisma „Szkoła” w rozwój myśli pedagogicznej w: Myśl edukacyjna w Galicji 1772–1918: ciągłość zmiana, Cz. Majorek, A. Meissner (red.), Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 171–174.
View in Google Scholar

Stypiński J. (1917) Nauczycielstwo polskie w Królestwie, „Muzeum”, z. 2, s. 267–273.
View in Google Scholar

Szajowski E. (1914) W sprawie reformy szkolnictwa: I Memoryał Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Szkoła”, s. 213–220.
View in Google Scholar

Szkolnictwo rolnicze w Królestwie (1917), „Szkoła”, nr 9–10, s. 343.
View in Google Scholar

Szober S. (1917) Ujednostajnienie pisowni polskiej, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1–2, s. 37–44.
View in Google Scholar

Szulakiewicz W. (2013) O zasłużonych redaktorach czasopisma „Muzeum” 1885–1939, w: Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą XIX i początków XX wieku, I. Michalska, G. Michalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 108.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-911-7.10

Szycówna A. (1914) Badania pojęć moralnych i charakteru dziecięcego, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 5, s. 478–483.
View in Google Scholar

Szycówna A. (1914) Dr Marya Montessori. Domy dziecięce, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 98–105.
View in Google Scholar

Szycówna A. (1914) Różnice umysłowości chłopców i dziewcząt, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1, s. 50–56.
View in Google Scholar

Szycówna A. (1914–1915) Jan Władysław Dawid jako pedagog i psycholog, „Muzeum”, t. II, z. 3, s. 182–191.
View in Google Scholar

Turowski S. (1914) Psychologia eksperymentalna w szkole, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 59–81; z. 3, s. 198–217; z. 4, s. 361–376; z. 5, s. 518–537.
View in Google Scholar

Wajdowicz W. (1917) Zasadnicze hasła nowożytnej dydaktyki przyrodniczej, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 4–10.
View in Google Scholar

Wacek R. (1914–1915) Wychowanie fizyczne młodzieży w zimie, „Muzeum”, t. II, z. 2, s. 140–144.
View in Google Scholar

W. B. (1914) W sprawie reformy seminariów nauczycielskich, „Szkoła”, s. 180–185, 234–242.
View in Google Scholar

Witkowska H. (1917) O nauczaniu historii, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 183–188.
View in Google Scholar

Wojtyński W. (1965) Ruch Pedagogiczny od swego powstania w roku 1912 do chwili obecnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5/6, s. 22.
View in Google Scholar

Zaproszenie (1868), „Szkoła”, nr 1, s. 64.
View in Google Scholar

Ze szkolnictwa Królestwa Polskiego (1917), „Muzeum”, z. 6, s. 559–561.
View in Google Scholar

Z nowym rokiem (1910), „Szkoła”, nr 1, s. 5.
View in Google Scholar

Zawiliński R. (1917) Ustrój przyszłej szkoły polskiej, „Muzeum”, z. 2, s. 258–267.
View in Google Scholar

Zmartwychwstanie (1915), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–4, s. 8.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-10-21

Comment citer

Michalski, G. (2020). Czasopiśmiennictwo pedagogiczne organizacji nauczycielskich u progu Drugiej Rzeczypospolitej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 82–95. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.07