On Preserving the Historical Memory of the First Half of the 20th Century. Introduction to Considerations about the Past of Education

Auteurs

  • Grzegorz Michalski University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of the History of Education and Pedeutology https://orcid.org/0000-0003-2711-676X

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.02

Mots-clés :

breakthrough moments, 20th century, historical memory

Résumé

In the context of reflections on the breakthrough moments in the history of Poland in the first half of the 20th century, the content of the volume of the journal “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” (Nowis. Interdisciplinary Studies) which testifies to the preservation of their historical memory, is discussed.

Biographie de l'auteur

Grzegorz Michalski, University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of the History of Education and Pedeutology

Michalski, Grzegorz – pedagogue, habilitated doctor, professor at the University of Lodz, Head of the Department of History of Education and Pedeutology at the Faculty of Educational Sciences. Research interests focus mainly on the problems of care and education at the turn of the 19th and 20th centuries and during the interwar period.

Références

Borowiec P. (2013) Czas polityczny po rewolucji. Czas w polskim dyskursie politycznym po 1989 roku, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Grzybowski R. (2011) Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wiedzy? in: Przełomy edukacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki.
View in Google Scholar

Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, W. Szulakiewicz (ed.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 21–33.
View in Google Scholar

Majorek Cz. (1995) Warsztat badawczy historyka wychowania dziejów najnowszych in: Stan i perspektywy historii wychowania, W. Jamrożek (ed.), Poznań, Wydawnictwo “Eruditus”: 55–70.
View in Google Scholar

Szacka B. (2000) Pamięć zbiorowa i wojna, “Przegląd Socjologiczny”, 2 (49): 11–28.
View in Google Scholar

Szulakiewicz W. (2016) Przedmowa. Pamięć i przeszłość in: Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych, W. Szulakiewicz (ed.), Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: 7–11.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-10-21

Comment citer

Michalski, G. (2020). On Preserving the Historical Memory of the First Half of the 20th Century. Introduction to Considerations about the Past of Education. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 14–19. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.02