Czasopiśmiennictwo pedagogiczne organizacji nauczycielskich u progu Drugiej Rzeczypospolitej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.07Słowa kluczowe:
czasopiśmiennictwo pedagogiczne, organizacje nauczycielskie, ziemie polskie, pierwsza wojna światowaAbstrakt
Zanim Polska odzyskała w 1918 r. niepodległość ważną rolę w rozwoju rodzimych i upowszechnianiu międzynarodowych koncepcji edukacyjnych oraz w projektowaniu rozwiązań dotyczących przyszłego w kraju ustroju szkolnictwa odegrały czasopisma pedagogiczne ukazujące się w okresie pierwszej wojny światowej pod szyldem organizacji nauczycielskich. Należały do nich: „Szkoła”, „Muzeum”, „Ruch Pedagogiczny”, „Wychowanie w Domu i Szkole”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Szkoła Polska”, „Miesięcznik Pedagogiczny”.
Bibliografia
Badura J. (1914) Wychowanie społeczne. Teoretycy: Foerster i Kerschensteiner, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 164–170.
Google Scholar
Bobek P. (1914) Uwagi o nauce historii w szkole ludowej, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 170–179; nr 9–10, s. 198–203.
Google Scholar
Bobek P. (1917a) Na temat specjalnej metodyki nauki historii, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 11–13.
Google Scholar
Bobek P. (1917b) Około reformy seminariów nauczycielskich, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 4–12, s. 40–42.
Google Scholar
Bienenstock M. (1914) Wychowanie estetyczne w świetle teorii Fr. W. Foerstera, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 43–58; z. 3, s. 191–197; z. 4, s. 352–361.
Google Scholar
Buciewicz J. (1914) Uwagi o praktycznej nauce gospodarstwa domowego dla dziewcząt w szkołach ludowych wiejskich i małomiasteczkowych, „Szkoła”, s. 133–138.
Google Scholar
Chwila obecna (1916), „Szkoła Polska”, nr 1, s. 1–2.
Google Scholar
Chmielewski K. (1917) Program nauki o Polsce współczesnej, „Muzeum”, z. 2, s. 273–275.
Google Scholar
Dynowska J. (1914) O zabawie, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 3, s. 203–231; nr 4, s. 305–337; nr 5, s. 444–460.
Google Scholar
Dwudziestopięciolecie „Mies. Pedagogicznego” (1917), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 2.
Google Scholar
Dzieci szkolne wielkiej Warszawy (1918), „Szkoła”, nr 8–9, s. 250.
Google Scholar
Falski M. (1917) Drogi postępu w metodyce nauczania liter, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 49–54; nr 4, s. 75–79; nr 5, s. 114–120.
Google Scholar
Feliński G. (1917) Kilka myśli o ustroju przyszłej szkoły polskiej, „Muzeum”, z. 3, s. 321–348.
Google Scholar
Filipowicz F. (1986) Narodziny ruchu w: Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zarys dziejów 1905–1985, B. Grześ (red.), Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, s. 39–98.
Google Scholar
F. K. (1916) Do pracy, „Szkoła Polska”, nr 1, s. 8–9.
Google Scholar
Halban A. (1914) O krytyce szkolnictwa średniego, „Muzeum”, t. II, z. 1, s. 7–20.
Google Scholar
Hauswald E. (1917) Sprawa przygotowania młodzieży w szkołach średnich, „Muzeum”, z. 3, s. 317–321.
Google Scholar
Ika (1914) Odrodzenie seminariów nauczycielskich w Stanach Zjednoczonych, „Szkoła”, nr 4, s. 145–146.
Google Scholar
Jamrożek W. (2015) Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku), Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 28–62.
Google Scholar
Jaxa-Bykowski L. (1916) Klasy skombinowane, „Muzeum”, z. 2–3, s. 42–46.
Google Scholar
Kielski B. (1917) Główne problemy polskiego szkolnictwa średniego (Zarys programu prac), „Muzeum”, z. 6, s. 511–525.
Google Scholar
Kopczyński S. (1914) Przyczynek do badań psychologicznych nad młodzieżą szkolną, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 2, s. 108–116.
Google Scholar
Kornecki J. (1914) Stanowisko społeczne nauczyciela Polaka, „Szkoła”, s. 94–96.
Google Scholar
Kretz J. (1918) Rozważania na pedagogiką naukową, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8–10, s. 173–182.
Google Scholar
Kurpiel M. A. (1916) Zadania szkoły średniej w chwili obecnej, „Muzeum”, z. 6, s. 219–229.
Google Scholar
Laskowiczówna M. (1914) Nowe prądy metodyczne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 47–52; nr 4, s. 65–70.
Google Scholar
Michalska I. (2019) W oczekiwaniu na niepodległość. Stanowisko lubelskiej „Szkoły Polskiej” (1916–1918) wobec edukacji narodowej, „Studia Edukacyjne”, nr 53, s. 77–85.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2019.53.5
Męczkowska T. (1918) Znaczenie wychowawcze nauki szkolnej, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1, s. 13–19.
Google Scholar
Na przełomie (1916), „Muzeum”, z. 1, s. 1–2.
Google Scholar
Nasze dążenia i cele (1917), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 3.
Google Scholar
Nittman K. I. (1914–1915) Szkoła pracy w Niemczech, „Szkoła”, nr 7–8, s. 317–338; nr 9–10, s. 443–461.
Google Scholar
Od Redakcyi (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 2.
Google Scholar
Od Redakcyi (1916), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 8–12, s. 77.
Google Scholar
Odrzywolski M. (1917) Cel i granice eksperymentu w pedagogice, „Muzeum”, z. 2, s. 118–130, 185–189.
Google Scholar
Odrzywolski M. (1917) Typy uwagi u młodzieży szkolnej, „Muzeum”, z. 1, s. 5–28.
Google Scholar
O uniwersytet polski w zaborze rosyjskim (1916), „Szkoła”, nr 3, s. 98.
Google Scholar
Pasek E. (1975) „Miesięcznik Pedagogiczny” – czasopismo nauczycielskie w latach 1892–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 2, s. 299.
Google Scholar
Podgórska E. (1973) Krajowy Związek Nauczycielstwa Ludowego w Galicji 1905–1918, Warszawa, Nasza Księgarnia, s. 148.
Google Scholar
Przeniosło M. (2015) Polskie towarzystwo Pedagogiczne we Lwowie (materiały z lwowskiego Archiwum Historycznego), „Galicja. Studia i Materiały”, nr 1, s. 379.
Google Scholar
Rowid H. (1914) Jan Władysław Dawid, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.
Google Scholar
Rowid H. (1917) Podstawy pedagogiki Trentowskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 41–47; nr 4, s. 65–70; nr 5, s. 89–96; nr 6, s. 129–135; nr 7, s. 153–159; nr 8, s. 177–182.
Google Scholar
Rowid H. (1917) Samorząd uczniów w szkole, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 12–13.
Google Scholar
Rowid H. (1918) Nowa era w wychowaniu, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.
Google Scholar
Rowid H. (1918) Odrodzenie szkoły polskiej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8–10, s. 169–173.
Google Scholar
Ruch oświatowy w Królestwie Polskim i na Litwie (1916), „Muzeum”, z. 1, s. 13; z. 2–3, s. 58–60.
Google Scholar
Siciński M. (1914) Potrzeby szkół przemysłowych uzupełniających we Lwowie, „Szkoła”, s. 122–132.
Google Scholar
Sierakowski W. (1916a) Kinoteatr a młodzież, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–17, s. 17–18.
Google Scholar
Sierakowski W. (1916b) Uwagi na temat upaństwowienia seminariów nauczycielskich, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–7, s. 18–21.
Google Scholar
Skoczylas L. (1914) Wychowawca narodowy, „Szkoła”, s. 309–312, 438–443.
Google Scholar
Sławomirski B. (1918) Nauka geografii w przyszłej szkole powszechnej, względnie w niższej szkole średniej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 6, s. 118–127.
Google Scholar
Słowo od redaktora (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 2.
Google Scholar
Sprawy szkolne na ziemiach zajętych przez armię niemiecką (1916), „Szkoła”, nr 1–2, s. 45–51.
Google Scholar
Stachoń L. (1917) Stan szkolnictwa początkowego i średniego w Królestwie Polskim, „Szkoła”, nr 2–5, s. 76–80.
Google Scholar
Stan obecny szkolnictwa w Królestwie Polskim (1916), „Szkoła”, nr 1–2, s. 41–45.
Google Scholar
Stan szkolnictwa w miastach Królestwa Polskiego (1918), „Szkoła”, nr 8–9, s. 251–252.
Google Scholar
Stopińska-Pająk A. (1996) Wkład czasopisma „Szkoła” w rozwój myśli pedagogicznej w: Myśl edukacyjna w Galicji 1772–1918: ciągłość zmiana, Cz. Majorek, A. Meissner (red.), Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 171–174.
Google Scholar
Stypiński J. (1917) Nauczycielstwo polskie w Królestwie, „Muzeum”, z. 2, s. 267–273.
Google Scholar
Szajowski E. (1914) W sprawie reformy szkolnictwa: I Memoryał Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Szkoła”, s. 213–220.
Google Scholar
Szkolnictwo rolnicze w Królestwie (1917), „Szkoła”, nr 9–10, s. 343.
Google Scholar
Szober S. (1917) Ujednostajnienie pisowni polskiej, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1–2, s. 37–44.
Google Scholar
Szulakiewicz W. (2013) O zasłużonych redaktorach czasopisma „Muzeum” 1885–1939, w: Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą XIX i początków XX wieku, I. Michalska, G. Michalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 108.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-911-7.10
Szycówna A. (1914) Badania pojęć moralnych i charakteru dziecięcego, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 5, s. 478–483.
Google Scholar
Szycówna A. (1914) Dr Marya Montessori. Domy dziecięce, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 98–105.
Google Scholar
Szycówna A. (1914) Różnice umysłowości chłopców i dziewcząt, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1, s. 50–56.
Google Scholar
Szycówna A. (1914–1915) Jan Władysław Dawid jako pedagog i psycholog, „Muzeum”, t. II, z. 3, s. 182–191.
Google Scholar
Turowski S. (1914) Psychologia eksperymentalna w szkole, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 59–81; z. 3, s. 198–217; z. 4, s. 361–376; z. 5, s. 518–537.
Google Scholar
Wajdowicz W. (1917) Zasadnicze hasła nowożytnej dydaktyki przyrodniczej, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 4–10.
Google Scholar
Wacek R. (1914–1915) Wychowanie fizyczne młodzieży w zimie, „Muzeum”, t. II, z. 2, s. 140–144.
Google Scholar
W. B. (1914) W sprawie reformy seminariów nauczycielskich, „Szkoła”, s. 180–185, 234–242.
Google Scholar
Witkowska H. (1917) O nauczaniu historii, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 183–188.
Google Scholar
Wojtyński W. (1965) Ruch Pedagogiczny od swego powstania w roku 1912 do chwili obecnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5/6, s. 22.
Google Scholar
Zaproszenie (1868), „Szkoła”, nr 1, s. 64.
Google Scholar
Ze szkolnictwa Królestwa Polskiego (1917), „Muzeum”, z. 6, s. 559–561.
Google Scholar
Z nowym rokiem (1910), „Szkoła”, nr 1, s. 5.
Google Scholar
Zawiliński R. (1917) Ustrój przyszłej szkoły polskiej, „Muzeum”, z. 2, s. 258–267.
Google Scholar
Zmartwychwstanie (1915), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–4, s. 8.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.