Język teorii naukowych wyjaśniających procesy społeczne. Wprowadzenie w problematykę
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.05Mots-clés :
język teorii naukowej, język fenomenologiczny, język behawioralny, naukoznawcza analiza teorii edukacji w naukach społecznychRésumé
W artykule weryfikowano dwie hipotezy. Znaleziono argumenty na rzecz wycofania się z klasyfikacji języka danych wskazującej język behawioralny i fenomenologiczny, na rzecz wyodrębnienia języka nomotetycznego i idiograficznego jako kryterium naukoznawczej analizy teorii. Znaczenie tej drugiej klasyfikacji jest zgodne z praktyką analityczną, jaką stosował Madsen – twórca pojęć języka behawioralnego i fenomenologicznego. Bardziej skupiał się na kwestii obiektywizmu versus subiektywizmu i analizy uogólniającej versus indywidualizującej niż na tym, czego można było się spodziewać po oryginalnym znaczeniu pojęć języka fenomenologicznego i behawioralnego. Drugi wątek analityczny tego tekstu doprowadził do ustalenia, że ograniczenie języka danych do warstwy opisowej teorii – jak chciał Madsen – jest nieuprawnioną redukcją. A co za tym idzie wskazano potrzebę opracowania nowych klasyfikacji języka teorii dla jej wszystkich warstw.
Références
Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, tłum. D. Gierulak, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Madsen K. (1980) Współczesne teorie motywacji, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Rubacha K. (2017) Naukoznawcza analiza prac teoretycznych, badawczych i metodycznych Profesor Marioli Chomczyńskiej-Rubachy, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 25/2, s. 11–39.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.