The Potential of Gerontological Counseling

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.09

Mots-clés :

ageing population, problems and needs of older adults, model of gerontological counseling

Résumé

The rapid aging of the Polish population creates new challenges and needs, ­including the development of counseling services for older adults. The analysis aimed to ­identify the needs and expectations of older people in relation to counseling, diagnose the current state of gerontological counseling, and propose a model of gerontological counseling that takes into account the current social context. In the study, which used an interpretative paradigm, I reviewed the literature and conducted expert and informal interviews. The diagnosis points to the lack of a coherent, interdisciplinary system to support older people. The results of the study provide a basis for practical measures to develop a counseling system and educate gerontological counselors. In the proposed model, I assume the integration of counseling with senior policy. In the study, I raise the postulate of professionalizing gerontological counselors and propose a preliminary description of the profile of an academic ­graduate.

Biographie de l'auteur

Zofia Szarota, WBS University in Dąbrowa Górnicza [Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej]

Zofia Szarota – a researcher in social gerontology, inclusive social education, and lifelong learning in adulthood. Author of numerous scientific publications and Vice-Chair of the Gerontology Section of the Committee of Pedagogical Sciences of the Polish Academy of Sciences. She is also a member of senior policy expert bodies and a popularizer of knowledge.

Références

Blando J. (2011) Counseling Older Adults, New York – London, Routledge, Taylor and Francis Groupe.
View in Google Scholar

Boll T. (2022) Learning and Teaching Geropsychology in: International Handbook of Psychology Learning and Teaching, series: Springer International Handbooks of Education, J. Zumbach, D. Bernstein, S. Narciss, G. Marsico (eds.), Cham, Springer, pp. 1041–1076, https://doi.org/10.1007/978-3-030-28745-0_50.
View in Google Scholar

Chabior A., Leszczyńska-Rejchert A., Szarota Z. (2021) Uniwersyteckie kształcenie gerontologiczne na kierunku pedagogika, „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej”, no. 20(1), pp. 9–24, https://doi.org/10.24917/27199045.201.1.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (1988) Poradnictwo dla osób starszych in: Perspektywy rozwoju teorii i praktyki poradnictwa, M. Jędrzejczak, A. Kargulowa (eds.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 13–27.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (1995) Poradnictwo dla osób starszych in: Poradnictwo w okresie transformacji kulturowej, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 193–197.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (1996) Nieformalne doradztwo dla ludzi starszych in: Dramaturgia poradnictwa, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 59–63.
View in Google Scholar

Dębska E. (2010) Mentor, coach, facylitator – trzy role doradcy zawodu, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(62), pp. 78–89.
View in Google Scholar

Dębska E. (2020) Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323546092.
View in Google Scholar

Dubas E. (2005) Geragogika – dyscyplina pedagogiczna o edukacji w starości i do starości in: Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie, A. Fabiś (ed.), Sosnowiec, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, pp. 133–142.
View in Google Scholar

Fabiś A. (2018) Troski egzystencjalne w starości. Podejście geragogiczne, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
View in Google Scholar

Halicki J. (2007) Starzenie się społeczeństwa jako wyzwanie dla andragogiki, “Gerontologia Społeczna”, no 1(2), pp. 17–24.
View in Google Scholar

Jamshidi S., Hashemi S. (2024) The Scientific Landscape of the Aging-in-Place Literature: A Bibliometric Analysis, “Journal Ageing Longevity”, no. 4, pp. 417–432, https://doi.org/10.3390/jal4040030.
View in Google Scholar

Kargulowa A. (2005) O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Kargulowa A. (2015) Profesor Olgi Czerniawskiej wizja poradnictwa andragogicznego i gerontologicznego in: Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania, E. Woźnicka (ed.), series Biblioteka Edukacji Dorosłych, vol. 46, Warszawa – Łódź, Wydawnictwo AHE w Łodzi, pp. 47–60.
View in Google Scholar

Kargulowa A. (2016) Kilka uwag o poradnictwie, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(74), pp. 135–150.
View in Google Scholar

Kargulowa A. (2023) Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 11–37.
View in Google Scholar

Lifanova T. E., Stakanova M. V., Golenkova O. V., Kyshtymova A. A. (2024) Obrazovatelʹnyj aspekt socialʹno-psikhologicheskogo konsulʹtirovanija v rabote s pozhilymi ljudʹmi [Educational Aspect of Socio-Psychological Counseling in Working with the Elderly], “Uprawlenije obrazowanijem: tieorija i praktika / Education Management Review”, no. 14(1–1), pp. 147–156, https://doi.org/10.25726/g1940-7567-8909-c.
View in Google Scholar

Malec-Rawiński M., Piasecka-Robak A. (2017) Poradnictwo gerontologiczne w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, vol. 3., A. A. Zych. (ed.), Katowice, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski, pp. 73–77.
View in Google Scholar

McDonald P. A., Haney M. (1988) Counseling the Older Adult: A Training Manual in Clinical Gerontology, San Francisco, CA, Jossey-Bass Publishers.
View in Google Scholar

Mieskes H. (1971) Geragogik – ihr Begriff und ihre Aufgaben innerhalb der Gerontologie, ”Aktuelle Gerontologie”, vol. 1, no. 5, pp. 279–283.
View in Google Scholar

Mois G., Fortuna K. (2020) Visioning the Future of Gerontological Digital Social Work, “Journal of Gerontological Social Work”, no. 63, pp. 412–427, https://doi.org/10.1080/01634372.2020.1772436.
View in Google Scholar

Muszyński M. (2024) Uczenie się stawania się osobą starą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-419-8.
View in Google Scholar

O`Leary E., Barry N. (2013) Poradnictwo dla osób starszych in: Psychoterapia i poradnictwo. Problemy pacjentów. Modele terapeutyczne. Rodzaje interwencji, vol. 2, C. Feltham, I. Horton (eds.), trans. E. Zaremba, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Piasecka-Robak A. (2018) Wsparcie społeczne i poradnictwo dla seniorów, “Niepełnosprawność”, no. 30, pp. 268–280, https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.030.9868.
View in Google Scholar

Rizza F. T., Langer N. (2009) The Gerontologist: Counselor and Coach, “Educational Gerontology”, no. 36(1), pp. 46–51, https://doi.org/10.1080/03601270902917836.
View in Google Scholar

Siarkiewicz E. (2023) Imersja. Wgląd w poradnictwo na łamach Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy 2012–2022, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 38–53, https://doi.org/10.34862/sp.2023.2
View in Google Scholar

Stead A., Flahive M., Fitzgerald C., Frost M. (2017) Generational Considerations for Counseling Older Adults, “Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, no. 2(15), pp. 42–52, ­https://doi.org/10.1044/persp2.SIG15.42.
View in Google Scholar

Szarota Z. (2004) Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
View in Google Scholar

Szarota Z. (2010) Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Kraków, ­Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
View in Google Scholar

Szarota Z. (2015) Uczenie się starości, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(72), pp. 23–36.
View in Google Scholar

Szarota Z., Perek-Białas J. (2017) Four Types of Gerontological Education in Poland: the Current Situation and Needs for Future, “Studia Edukacyjne”, no. 46, pp. 207–223, https://doi.org/10.14746/se.2017.46.13.
View in Google Scholar

Szumigraj M. (2013) O potrzebie zmiany w kształceniu przyszłych doradców, “Dyskursy Młodych Andragogów”, no. 14, pp. 215–227, https://doi.org/10.34768/dma.vi14.193.
View in Google Scholar

Wojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar

Ehrmann M. (1927) Dezyderata, https://www.fuw.edu.pl/~jziel/dezyderata.html; https://www.desiderata.com (accessed: 7.01.2025).
View in Google Scholar

Pell G. (2015) Meet the Perennials, https://www.thewhatlist.com/daily/meet-the-perennials (accessed: 10.01.2025).
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2025-12-19

Comment citer

Szarota, Z. (2025). The Potential of Gerontological Counseling. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 123–141. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.09