On the Evolution and Problems of Defining General Pedagogy in Pedagogical Lexicography

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.20.12

Mots-clés :

general pedagogy, educational theory, identity of the discipline

Résumé

The article addresses the issue of the evolution of the status of pedagogy in the Polish context. Historically, the boundaries between general pedagogy and its subdisciplines, such as the theory of education, have become blurred, reflecting changes in research dynamics and socio-political transformations. After 1989, discussions on the identity and methodology of general pedagogy were replaced by broader debates on the identity of pedagogy as a discipline. The article highlights the challenges in analyzing contemporary and historical literature on general pedagogy, particularly in the context of hidden ideological influences or undisclosed worldviews of authors. General pedagogy, as a foundation for empirical and theoretical research, is aimed at understanding education. This knowledge contributes to identifying the relationship between scientific and everyday conceptualizations of education, especially in the context of systemic transformation and cultural changes. It thus calls for the revision and enhancement of the framework of general pedagogy to address contemporary challenges and developmental barriers effectively.

Biographie de l'auteur

Bogusław Śliwerski, University of Lodz

Educational Background: Prof. – Nicolaus Copernicus University of Toruń, 1998; Dr hab. – University of Warsaw, 1992; Ph.D. – University of Lodz, 1984; M.A. – University of Lodz, 1977. Service Activities: Polish Education Association. Research interests: area of pedagogy, theory of education, alternative education, comparative education theory of school. Courses taught: Introduction to pedagogy; Comparative education; Theory of education.

Références

Balasiewicz A., Błaut R., Chojnacki W. (2014) Słownik pedagogiki pracy i organizacji, Pułtusk–Warszawa, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Akademickie Towarzystwo Edukacyjno-Naukowe „Atena”.
View in Google Scholar

Bogaj A. (ed.) (2001) Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje u ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, Warszawa–Kielce, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach.
View in Google Scholar

Chałas K., Maj A. (ed.) (2016) Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
View in Google Scholar

Demel M. (1980) Wychowanie fizyczne (z uwzględnieniem wychowania zdrowotnego) in: Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, B. Suchodolski (ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 583–619.
View in Google Scholar

Duraj-Nowakowa K. (1992) Teoria systemów a pedagogika, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.
View in Google Scholar

Duraj-Nowakowa K. (1997) Modelowanie systemowe w pedagogice, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.
View in Google Scholar

Duraj-Nowakowa K. (2005) Źródła podejść do pedagogiki, Kielce, Świętokrzyska Szkoła Wyższa.
View in Google Scholar

Folkierska A. (1983) Pytanie o pedagogikę, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Gnitecki J. (1989a) Koncepcja pedagogiki ogólnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu.
View in Google Scholar

Gnitecki J. (1989b) Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu.
View in Google Scholar

Gnitecki J. (2006) Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu.
View in Google Scholar

Godlewski M., Krawcewicz S., Wujek T. (eds.) (1976) Pedagogika. Podręcznik akademicki, ed. 4, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Górniewicz J. (1997) Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Olsztyn, Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
View in Google Scholar

Goźlińska E. (1997) Słowniczek Nowych Terminów w Praktyce Szkolnej, Warszawa, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
View in Google Scholar

Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A. (2015) Leksykon pedagogiki międzykulturowej i etnopedagogiki, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A. (2016) Leksykon diagnostyki. Psychopedagogika, pedagogika transkulturowa, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (1989) W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan), Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (1994) Kryzys pedagogiki, czy kryzys pedagogów? in: Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, pp. 153–164.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (1996) Zarys historii wychowania (1944–1989). Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami. Część IV, Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (1997) Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Warszawa, Wydawnictwo 69.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (ed.) (1995) Tradycja – Teraźniejszość – Nowe wyzwania, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
View in Google Scholar

Hessen S. (1931) Podstawy pedagogiki. Z rękopisu drugiego wydania oryginału rosyjskiego przełożył i bibliografią polską uzupełnił Adam Zieleńczyk, Warszawa, nakładem „Naszej Księgarni”, Spółki Akcyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego.
View in Google Scholar

Jagieła J. (2012) Słownik analizy transakcyjnej, Częstochowa, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.
View in Google Scholar

Jaworska T., Leppert R. (eds.) (1996) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Karbowniczek J. (ed.) (2014) Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa, Instytut Wydawniczy Erica.
View in Google Scholar

Karbowniczek J. (2014) Wstęp in: Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, J. Karbowniczek (ed.), Warszawa, Instytut Wydawniczy Erica, pp. 3–4.
View in Google Scholar

Kierski F. (ed.) (1925) Podręczna Encyklopedja Pedagogiczna, vol. 2, N-Ż: wraz z dodatkiem i dwoma indeksami, Lwów–Warszawa, Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.
View in Google Scholar

Koczniewska-Zagórska L., Nowacki T., Wiatrowski Z. (eds.) (1986) Słownik pedagogiki pracy, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
View in Google Scholar

Kotłowski K. (1964) Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Kotłowski K. (1976) Rzecz o wychowaniu patriotycznym, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Krzysztoszek Z. (1968) Pedagogika. Zarys podręcznikowy dla studium nauczycielskiego, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
View in Google Scholar

Kukołowicz T., Nowak M. (eds.) (1997) Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Społecznych.
View in Google Scholar

Kulczyński L. (1911) Ogólne zasady pedagogiki. Przedruk artykułu Encyklopedyi Wychowawczej Warszawskiej – z małemi poprawkami, Kraków, nakładem Autora.
View in Google Scholar

Kunowski S. (1981) Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź, Wydawnictwo Salezjańskie.
View in Google Scholar

Kunowski S. (2000) Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Kupisiewicz C. (2012) Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009) Słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Kupisiewicz M. (2013) Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
View in Google Scholar

Kwaśnica R. (1987) Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław, Instytut Kształcenia Nauczycieli.
View in Google Scholar

Kwiatkowska H. (ed.) (1994) Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
View in Google Scholar

Lalak D., Pilch T. (eds.) (1999) Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Maciarz A. (2005) Mały leksykon pedagoga specjalnego, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Marek Z., Walulik A. (eds.) (2020) Pedagogika religii, Kraków, Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie.
View in Google Scholar

Męczkowska A. (2006) Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
View in Google Scholar

Milerski B., Śliwerski B. (2000) Leksykon PWN – Pedagogika, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Muszyński H. (1967) Podstawy wychowania społeczno-moralnego, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
View in Google Scholar

Muszyński H. (1977) Zarys teorii wychowania, ed. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Mysłakowski Z. (1935) Pedagogika ogólna in: Encyklopedja wychowania, S. Łempicki, W. Gottlieb, B. Suchodolski, J. Włodarski (eds.), vol. 1, Wychowanie, Warszawa, Wydawnictwo „Naszej Księgarni” Związku Nauczycielstwa Polskiego, pp. 701–785.
View in Google Scholar

Mysłakowski Z. (1964) Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Studia z filozofii wychowania, Warszawa, Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa „Książka i Wiedza”.
View in Google Scholar

Mysłakowski Z. (1970) Proces kształcenia i jego wyznaczniki, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
View in Google Scholar

Niesiołowski A. (2017) Zarys pedagogiki ogólnej. Rękopisy z oflagu, J. Kostkiewicz (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B. (2005) Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
View in Google Scholar

Nowak M. (1999) Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
View in Google Scholar

Okoń W. (1975) Słownik pedagogiczny, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Okoń W. (1981) Słownik pedagogiczny, ed. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Okoń W. (1992) Słownik pedagogiczny, ed. 5, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Okoń W. (1996) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Okoń W. (2004) Nowy słownik pedagogiczny, ed. 4, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Palka S. (1999) Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Palka S. (2003) Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacje, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Palka S. (2018) Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Piotrowski P. (2012) W poszukiwaniu rozumu pedagogicznego. Wybrane zagadnienia metapedagogiki, Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
View in Google Scholar

Piotrowski P. (2019) Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Pluta A. (1996) Pedagogika ogólna jako humanistyczna autorefleksja edukacji i jej kultury. Teoretyczno-metodyczne myśli przewodnie do użytku nauczycieli akademickich i studentów pedagogiki, Częstochowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
View in Google Scholar

Pluta A. (ed.) (1997) Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, Częstochowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
View in Google Scholar

Podoleński S. (1921) Podręcznik pedagogiczny. Wskazówki dla rodziców i wychowawców, Kraków, nakładem Wydawnictwa Księży Jezuitów.
View in Google Scholar

Pomykało W. (ed.) (1993) Encyklopedia pedagogiczna, ed. 1, Warszawa, Fundacja Innowacja.
View in Google Scholar

Rogowski C. (ed.) (2007) Leksykon pedagogiki religii, Warszawa, Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów.
View in Google Scholar

Ryk A. (2012) W poszukiwaniu pedagogicznego Arché. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
View in Google Scholar

Schulz R. (2003) Wykłady z pedagogiki ogólnej, vol. 1. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar

Schulz R. (2007) Wykłady z pedagogiki ogólnej, vol. 2. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar

Schulz R. (2009) Wykłady z pedagogiki ogólnej, vol. 3. Logos edukacji, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar

Schulz R. (2016) Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Schulz R. (2018) Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Schulz R. (2020) Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Seredyński W. (1868) Pedagogia Polska, Lwów, nakładem Karola Wilda w Poznaniu u M. Leigebera.
View in Google Scholar

Siegień-Matyjewicz A. J., Guziuk-Tkacz M. (2012) Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Sośnicki K. (1946) Pedagogika ogólna, Inowrocław, Librarium.
View in Google Scholar

Sośnicki K. (1949) Pedagogika ogólna, Toruń, Księgarnia Naukowa T. Szczęsny i S-ka.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (ed.) (1957) Podstawy pedagogiki, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (ed.) (1980) Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Szulakiewicz W. (2000) Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar

Sztobryn S. (2000) Polskie badania nad myślą pedagogiczną w latach 1900–1939 w świetle czasopiśmiennictwa. Ujęcie metahistoryczne, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2009) Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2010) Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2012) Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2019) Teorie wychowania in: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 203–243.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2020) Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2024) Meta-theory vs. Meta-theories of Education, Studia z Teorii Wychowania, vol. 15, no. 3(48), pp. 7–25, https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.7883.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.7883

Witkowski L. (2007a) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, vol. 2, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2007b) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. 3, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2009) Wyzwania autorytetu (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia. Teoria. Krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2018) Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Wojciechowski K. (ed.) (1986) Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
View in Google Scholar

Wojnar I. (1980) Wychowanie estetyczne in: Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, B. Suchodolski (ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 497–574.
View in Google Scholar

Wołoszyn S. (1964) Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Zarzecki L. (1922) Wstęp do pedagogiki, Lwów–Warszawa, Zjednoczone Zakłady Kartograficzne i Wydawnicze „Książnica-Atlas”.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2025-07-03

Comment citer

Śliwerski, B. (2025). On the Evolution and Problems of Defining General Pedagogy in Pedagogical Lexicography. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 20(1), 136–152. https://doi.org/10.18778/2450-4491.20.12