Art Activities as Support for Children and Adolescents in Maintaining Social Bonds. Based On Our Own Experiences

Authors

  • Anna Boguszewska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie image/svg+xml
  • Maria Boguszewska Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.15

Keywords:

community, art classes, therapy

Abstract

The aim of the article is to present our own experiences acquired while conducting art classes. The classes were conducted in small groups during the pandemic (home conditions) and after its end (in the reading room of the city library). What they have in common were the observed, spontaneously triggered sense of community, and the increased need for communication satisfied both verbally and non-verbally. The article focuses on a description of the reconstructive teaching activities in the educational context (including cognitive, aesthetic-artistic, and therapeutic) and the relationship between participants of art classes.

Author Biographies

Anna Boguszewska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Anna Boguszewska – Ph.D. prof. UMCS, Employment: Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Faculty of Pedagogy and Psychology. Research interests: history of education, preschool and early school pedagogy, pedeutology, illustrations for children, education and upbringing through art. Author of several monographs and co-authored and edited studies, numerous articles and chapters in monographs.

Maria Boguszewska, Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie

Maria Boguszewska – graduate of the Faculty of Arts at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. Employment: Municipal Public Library of Hieronim Łopacinski in Lublin. Research interests: art education, preschool and early school pedagogy, literature and illustrations for children and teenagers.

References

Boguszewska A. (2023) Tematyka wypowiedzi plastycznej uczniów jako możliwość wyrażenia stosunku do rzeczywistości we współczesnych realiach edukacyjnych w: Edukacja małego dziecka: praca zbiorowa, t. 18, Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych, E. Ogrodzka-Mazur (red.), Katowice, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s. 149–164.
Google Scholar

Boguszewska A., Didkowska B., Ferenz K., Limont W., Śmiechowski D., Szuścik U. (2008) Standardy edukacji wizualnej w: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, A. Białkowski (red.), Warszawa, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej.
Google Scholar

Dąbrowska T. E., Wojciechowska-Charlak B. (2005) Między praktyką a teorią wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Dyczewski L. (2004) Od tożsamości zamkniętej do otwartej w społeczeństwie wielokulturowym i globalnym w: Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych, T. Lewowicki, J. Urban, A. Szczypka-Rusz (red.), Cieszyn–Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie, s. 54–63.
Google Scholar

Kwiatkowska G. (1991) Arteterapia, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Lewowicki T. (2017) Edukacja międzykulturowa – kilka lat później. Zmiana uwarunkowań, pytania o kondycję, wyzwania, ,,Edukacja Medialna’’, t. 7, nr 2, s. 19–36, https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01

Łobocki M. (1999) ABC wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Malchiodi C. A. (2000) (red.) Arteterapia: podręcznik, tłum. E. Bochenek, Gdańsk, Harmonia Universalis.
Google Scholar

Marek E. (2005) Pedagogiczna interpretacja doboru i układu treści edukacji plastycznej w wybranych programach kształcenia zintegrowanego w: Dylematy edukacji artystycznej, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Nikitorowicz J. (2005) Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Google Scholar

Popek S. L. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Szuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Szuścik U. (2013) Edukacja plastyczna dziecka w kontekście formy plastycznej w: Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, A. Weiner, A. Boguszewska (red), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 80–96.
Google Scholar

Szuścik U. (2006.) Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywa rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Wojnar I. (1984a) Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Wojnar I. (1984b) Sztuka jako ,,podręcznik życia”, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Zalewska-Pawlak M. (red.) (2017) Sztuka i wychowanie w XXI w. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Published

2024-06-30

How to Cite

Boguszewska, A., & Boguszewska, M. (2024). Art Activities as Support for Children and Adolescents in Maintaining Social Bonds. Based On Our Own Experiences. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 193–204. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.15