Art Activities as Support for Children and Adolescents in Maintaining Social Bonds. Based On Our Own Experiences
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.15Keywords:
community, art classes, therapyAbstract
The aim of the article is to present our own experiences acquired while conducting art classes. The classes were conducted in small groups during the pandemic (home conditions) and after its end (in the reading room of the city library). What they have in common were the observed, spontaneously triggered sense of community, and the increased need for communication satisfied both verbally and non-verbally. The article focuses on a description of the reconstructive teaching activities in the educational context (including cognitive, aesthetic-artistic, and therapeutic) and the relationship between participants of art classes.
References
Boguszewska A. (2023) Tematyka wypowiedzi plastycznej uczniów jako możliwość wyrażenia stosunku do rzeczywistości we współczesnych realiach edukacyjnych w: Edukacja małego dziecka: praca zbiorowa, t. 18, Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych, E. Ogrodzka-Mazur (red.), Katowice, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s. 149–164.
Google Scholar
Boguszewska A., Didkowska B., Ferenz K., Limont W., Śmiechowski D., Szuścik U. (2008) Standardy edukacji wizualnej w: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, A. Białkowski (red.), Warszawa, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej.
Google Scholar
Dąbrowska T. E., Wojciechowska-Charlak B. (2005) Między praktyką a teorią wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Dyczewski L. (2004) Od tożsamości zamkniętej do otwartej w społeczeństwie wielokulturowym i globalnym w: Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych, T. Lewowicki, J. Urban, A. Szczypka-Rusz (red.), Cieszyn–Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie, s. 54–63.
Google Scholar
Kwiatkowska G. (1991) Arteterapia, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Lewowicki T. (2017) Edukacja międzykulturowa – kilka lat później. Zmiana uwarunkowań, pytania o kondycję, wyzwania, ,,Edukacja Medialna’’, t. 7, nr 2, s. 19–36, https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01
Łobocki M. (1999) ABC wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Malchiodi C. A. (2000) (red.) Arteterapia: podręcznik, tłum. E. Bochenek, Gdańsk, Harmonia Universalis.
Google Scholar
Marek E. (2005) Pedagogiczna interpretacja doboru i układu treści edukacji plastycznej w wybranych programach kształcenia zintegrowanego w: Dylematy edukacji artystycznej, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Nikitorowicz J. (2005) Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Google Scholar
Popek S. L. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Szuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Szuścik U. (2013) Edukacja plastyczna dziecka w kontekście formy plastycznej w: Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, A. Weiner, A. Boguszewska (red), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 80–96.
Google Scholar
Szuścik U. (2006.) Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywa rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Wojnar I. (1984a) Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Wojnar I. (1984b) Sztuka jako ,,podręcznik życia”, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar
Zalewska-Pawlak M. (red.) (2017) Sztuka i wychowanie w XXI w. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

The journal's website, created and edited by the NOWiS Editorial Team on the Index Copernicus platform: 

