On Laughter and Its Community Functions in Social Life and Art. Considerations From an Anthropological and Pedagogical Perspective
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.06Mots-clés :
art, community, comedy, laughter, educationRésumé
The aim of the study which adopts an anthropological and pedagogical perspective is to reflect on the community functions of art that uses comedy eliciting laughter. The subject of interest is therefore comedy-related laughter perceived as a socio-cultural phenomenon. The article examines various forms of comedy that cause laugher, and discusses their conditions and transformations. Selected examples from the field of art (literature, theater, film, visual arts) are used for exemplification. The considerations presented in the text arose from the questions about the reasons for the marginal interest in comedy and laughter, including in its community functions, in the theory of aesthetic education and in the contemporary discourse of art pedagogy.
Références
Bachtin M. (1975) Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, trans. A. & A. Goreniowie, Warszawa, Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar
Bergson H. (1995) Śmiech. Esej o komizmie, trans. S. Cichowicz, Warszawa, Wydawnictwo KR.
View in Google Scholar
Desgagnes P. (2008) Śmiech to zdrowie. Terapia śmiechem, trans. A. Ciepłowska, Warszawa, Bauer-Weltbild Media.
View in Google Scholar
Dudzikowa M. (1996) Osobliwości śmiechu uczniowskiego, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
View in Google Scholar
Dziemidok B. (1967) O komizmie, Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.
View in Google Scholar
Kołakowski L. (2000) Mini wykłady o maxi sprawach, series 1–3, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
View in Google Scholar
Krasicki I. (1985) Monachomachia czyli wojna mnichów, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar
Kwiatkowska-Tybulewicz B. (2016) Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy sztuki współczesnej, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323524069
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323524069
Łukaszewicz R. M. (2021) Opowieści drogi. Wrocławska Szkoła Przyszłości i Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, czyli Każdy więcej może, mniej musi, dobre nie wystarcza, gdy lepsze jest możliwe, Wrocław, Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
View in Google Scholar
Michalski R. (2015) Rozważania wokół platońskiej koncepcji śmiechu, “Studia z Historii Filozofii”, vol. 4(6), pp. 149–174, https://doi.org/10.12775/szhf.2015.056
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2015.056
Plessner H. (2004) Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkiego zachowania, Kraków, Wydawnictwo ANTYK.
View in Google Scholar
Rawski T. (2016) Śmiech a władza, “Przegląd Politologiczny”, vol. 41, pp. 240–258.
View in Google Scholar
Szuman S. (2008) Wybór pism estetycznych, M. Kielar-Turska (ed.), Kraków, Wydawnictwo Universitas.
View in Google Scholar
Wichowska J. (2006) Ptaki nad miastem, “Didaskalia. Gazeta Teatralna”, vol. 71, pp. 98–100.
View in Google Scholar
Wojnar I. (1968) Nauczyciel i wychowanie estetyczne, Warszawa, PZWS.
View in Google Scholar
Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Wojtaszak K. (2014) Śmiech, komizm, śmiechoterapia, “Przegląd Biblioterapeutyczny”, vol. IV(2), pp. 33–47.
View in Google Scholar
Ziomek J. (2000) Rzeczy komiczne, Poznań, Wydawnictwo “Poznańskie Studia Polonistyczne”.
View in Google Scholar
Żygulski K. (1985) Wspólnota śmiechu, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar