On Laughter and Its Community Functions in Social Life and Art. Considerations From an Anthropological and Pedagogical Perspective

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.06

Mots-clés :

art, community, comedy, laughter, education

Résumé

The aim of the study which adopts an anthropological and pedagogical perspective is to reflect on the community functions of art that uses comedy eliciting laughter. The subject of interest is therefore comedy-related laughter perceived as a socio-cultural phenomenon. The article examines various forms of comedy that cause laugher, and discusses their conditions and transformations. Selected examples from the field of art (literature, theater, film, visual arts) are used for exemplification. The considerations presented in the text arose from the questions about the reasons for the marginal interest in comedy and laughter, including in its community functions, in the theory of aesthetic education and in the contemporary discourse of art pedagogy.

Biographie de l'auteur

Krystyna Pankowska, University of Warsaw

Krystyna Pankowska – professor in the Faculty of Pedagogy and Cultural Studies at the University of Warsaw. Her research interests concern educational contexts of art and the relationship between contemporary culture and education.

Références

Bachtin M. (1975) Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, trans. A. & A. Goreniowie, Warszawa, Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar

Bergson H. (1995) Śmiech. Esej o komizmie, trans. S. Cichowicz, Warszawa, Wydawnictwo KR.
View in Google Scholar

Desgagnes P. (2008) Śmiech to zdrowie. Terapia śmiechem, trans. A. Ciepłowska, Warszawa, Bauer-Weltbild Media.
View in Google Scholar

Dudzikowa M. (1996) Osobliwości śmiechu uczniowskiego, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
View in Google Scholar

Dziemidok B. (1967) O komizmie, Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.
View in Google Scholar

Kołakowski L. (2000) Mini wykłady o maxi sprawach, series 1–3, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
View in Google Scholar

Krasicki I. (1985) Monachomachia czyli wojna mnichów, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar

Kwiatkowska-Tybulewicz B. (2016) Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy sztuki współczesnej, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323524069
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323524069

Łukaszewicz R. M. (2021) Opowieści drogi. Wrocławska Szkoła Przyszłości i Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, czyli Każdy więcej może, mniej musi, dobre nie wystarcza, gdy lepsze jest możliwe, Wrocław, Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
View in Google Scholar

Michalski R. (2015) Rozważania wokół platońskiej koncepcji śmiechu, “Studia z Historii Filozofii”, vol. 4(6), pp. 149–174, https://doi.org/10.12775/szhf.2015.056
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2015.056

Plessner H. (2004) Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkiego zachowania, Kraków, Wydawnictwo ANTYK.
View in Google Scholar

Rawski T. (2016) Śmiech a władza, “Przegląd Politologiczny”, vol. 41, pp. 240–258.
View in Google Scholar

Szuman S. (2008) Wybór pism estetycznych, M. Kielar-Turska (ed.), Kraków, Wydawnictwo Universitas.
View in Google Scholar

Wichowska J. (2006) Ptaki nad miastem, “Didaskalia. Gazeta Teatralna”, vol. 71, pp. 98–100.
View in Google Scholar

Wojnar I. (1968) Nauczyciel i wychowanie estetyczne, Warszawa, PZWS.
View in Google Scholar

Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Wojtaszak K. (2014) Śmiech, komizm, śmiechoterapia, “Przegląd Biblioterapeutyczny”, vol. IV(2), pp. 33–47.
View in Google Scholar

Ziomek J. (2000) Rzeczy komiczne, Poznań, Wydawnictwo “Poznańskie Studia Polonistyczne”.
View in Google Scholar

Żygulski K. (1985) Wspólnota śmiechu, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2024-06-30

Comment citer

Pankowska, K. (2024). On Laughter and Its Community Functions in Social Life and Art. Considerations From an Anthropological and Pedagogical Perspective. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 66–79. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.06