Wokół antropologii i etyki Janusza Korczaka. Szkic zagadnienia i pytania otwarte

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.18

Mots-clés :

Korczak, pedagogika społeczna, godność, odpowiedzialność, personalizm

Résumé

W XX w. przedstawiciele pedagogiki społecznej skupili się wokół konkretnych idei i jednocześnie problemów tkwiących w polskim społeczeństwie. Idee te były jasno wyznaczone: podmiotowość, sprawiedliwość społeczna, pomocniczość i edukacja społeczna. Co ważne, pojęcia te nie były tylko przedmiotem teoretycznego namysłu, lecz także były elementem praktycznego działania takich ludzi, jak: Helena Radlińska, Ryszard Wroczyński czy Aleksander Kamiński. Można powiedzieć, że wyżej wymienione osoby w znacznej mierze przyczyniły się do tego, aby procesu wychowania nie ograniczać tylko do przekazywania pouczeń, a procesu kształcenia nie zamykać wyłącznie w metodach przekazywania wiedzy. W pedagogice społecznej XX w. chodziło o człowieka ujętego na sposób holistyczny. W to pokolenie historyczne Radlińskiej, jak i pozostałych propagatorów pedagogiki społecznej XX w. w Polsce, wpisuje się także osoba Janusza Korczaka – pedagoga, wychowawcy, praktyka. Celem tego artykułu będzie próba odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak wizja antropologiczno-etyczna Korczaka wpłynęła na jego idee pedagogiczne, oraz co dzisiaj, w XXI w., filozofia i pedagogika może przenieść z jego wizji dziecka oraz dorosłego na grunt współczesnych wyzwań stojących przed naukami humanistycznymi i naukami społecznymi.

Biographie de l'auteur

Michał Stachurski, Fundacja Obserwatorium Społeczne we Wrocławiu

Michał Stachurski – filozof, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, członek Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych (od 2022 r.). Jego zainteresowania naukowe dotyczą: filozofii społecznej, filozofii politycznej, filozofii prawa, filozofii wychowania, etyki.

Références

Bartkowiak E. (2013) Wychowanie w rodzinie według Janusza Korczaka, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 7, s. 83–105.
View in Google Scholar

Braunmühl E. (1978) Zeit für Kinder, Frankfurt am Mein, Wydawnictwo Fischer Taschenbuch.
View in Google Scholar

Buber M. (1966) Nachlese, Heidelberg, Wydawnictwo Lambert Schneider.
View in Google Scholar

Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Pax”.
View in Google Scholar

Chwalba A. (2019) 1919. Pierwszy Rok Wolności, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne.
View in Google Scholar

Czarnecki P. (2012) Pedagogika społeczna. Podstawowe definicje, „Społeczeństwo i Edukacja”, nr 1, s. 389–414.
View in Google Scholar

Friedman M. S. (2002) Martin Buber: The Life of Dialogue, London, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203398197
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203398197

Galarowicz J. (2011) Nowy elementarz etyczny, Kraków, Wydawnictwo Petrus.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Korczak J. (1925) Kiedy znów będę mały, Warszawa-Kraków, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Wydawnicze.
View in Google Scholar

Korczak J. (1930) Prawidła życia. Pedagogika dla młodzieży i dorosłych, Warszawa-Kraków, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Wydawnicze.
View in Google Scholar

Korczak J. (1948) Prawo dziecka do szacunku, Warszawa–Kraków, Spółdzielnia Wydawnicza „Książka”.
View in Google Scholar

Korczak J. (1992) Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
View in Google Scholar

Korczak J. (1992) Jak kochać dziecko, red., posł. i kalendarium W. Theiss, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar

Korczak J. (1992) W Gettcie. Nowe źródła, wstęp i red. naukowa A. Lewin, oprac. filologiczne tekstów M. Ziółek, przypisy Marta Ciesielska et al., Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
View in Google Scholar

Korczak J. (1996) Dzieła, t. 6, Warszawa, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
View in Google Scholar

Korczak J. (2012) Pamiętnik i inne pisma z Getta, Kraków, Wydawnictwo W.A.B.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
View in Google Scholar

Rousseau J. J. (2009) Umowa społeczna, tłum. A. Peretiakowicz, Kęty, Wydawnictwo Marek Derewiecki.
View in Google Scholar

Scruton R. (2020) O naturze ludzkiej, tłum. T. Bieroń, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Szczepska-Pustkowska (2019) Dorośli (i dorosłość) w pismach Janusza Korczaka, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 3, s. 16–25, https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.02
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.02

Ślipko T. (2009) Zarys etyki ogólnej, Kraków, Wydawnictwo WAM.
View in Google Scholar

Vanier J. (2010) Mężczyzną i kobietą stworzył ich, tłum. S. Filipowicz, Poznań, Wydawnictwo Święty Wojciech.
View in Google Scholar

Żebrowski J. (2012) Poznawcze i wychowawcze aspekty czasopisma „Mały Przegląd” Janusza Korczaka, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, nr 9, s. 22–36.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2022-09-30

Comment citer

Stachurski, M. (2022). Wokół antropologii i etyki Janusza Korczaka. Szkic zagadnienia i pytania otwarte. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 331–341. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.18