Janusz Korczak’s Anthropology and Ethics. A Draft of Issues and Open-ended Questions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.18

Keywords:

Korczak, social pedagogy, dignity, responsibility, personalism

Abstract

In the twentieth century, representatives of social pedagogy focused on specific ideas as well as problems inherent in Polish society. These ideas were clearly delineated: subjectivity, social justice, subsidiarity, and social education. Importantly, these concepts were not the subject of theoretical reflection, but were also part of the practical activities of people such as: Helena Radlińska, Ryszard Wroczyński, or Aleksander Kamiński. It can be said that the above-mentioned people have largely contributed to the fact that the educational process is not limited only to the provision of instructions, and the education process is not limited only to the methods of transferring knowledge. The social pedagogy of the twentieth century was about a human being perceived in a holistic way. Janusz Korczak – a pedagogue, educator, practitioner –  belongs to this historical generation, as well as represents other promoters of social pedagogy of the 20th century in Poland. The aim of this article is to answer the questions about how Korczak’s anthropological and ethical vision influenced his pedagogical ideas and what modern-day philosophy and pedagogy can gain from his vision of a child and an adult, and how to transfer these concepts into contemporary challenges facing social sciences and the humanities.

Author Biography

Michał Stachurski, Fundacja Obserwatorium Społeczne we Wrocławiu

Michał Stachurski – philosopher, doctor of humanities in the field of philosophy, member of the Polish Society of Political Sciences (from 2022). His scientific interests concern: social philosophy, political philosophy, philosophy of law, philosophy of education, ethics.

References

Bartkowiak E. (2013) Wychowanie w rodzinie według Janusza Korczaka, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 7, s. 83–105.
Google Scholar

Braunmühl E. (1978) Zeit für Kinder, Frankfurt am Mein, Wydawnictwo Fischer Taschenbuch.
Google Scholar

Buber M. (1966) Nachlese, Heidelberg, Wydawnictwo Lambert Schneider.
Google Scholar

Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Pax”.
Google Scholar

Chwalba A. (2019) 1919. Pierwszy Rok Wolności, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar

Czarnecki P. (2012) Pedagogika społeczna. Podstawowe definicje, „Społeczeństwo i Edukacja”, nr 1, s. 389–414.
Google Scholar

Friedman M. S. (2002) Martin Buber: The Life of Dialogue, London, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203398197
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203398197

Galarowicz J. (2011) Nowy elementarz etyczny, Kraków, Wydawnictwo Petrus.
Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Korczak J. (1925) Kiedy znów będę mały, Warszawa-Kraków, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Wydawnicze.
Google Scholar

Korczak J. (1930) Prawidła życia. Pedagogika dla młodzieży i dorosłych, Warszawa-Kraków, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Wydawnicze.
Google Scholar

Korczak J. (1948) Prawo dziecka do szacunku, Warszawa–Kraków, Spółdzielnia Wydawnicza „Książka”.
Google Scholar

Korczak J. (1992) Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1992) Jak kochać dziecko, red., posł. i kalendarium W. Theiss, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Korczak J. (1992) W Gettcie. Nowe źródła, wstęp i red. naukowa A. Lewin, oprac. filologiczne tekstów M. Ziółek, przypisy Marta Ciesielska et al., Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1996) Dzieła, t. 6, Warszawa, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (2012) Pamiętnik i inne pisma z Getta, Kraków, Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Google Scholar

Rousseau J. J. (2009) Umowa społeczna, tłum. A. Peretiakowicz, Kęty, Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar

Scruton R. (2020) O naturze ludzkiej, tłum. T. Bieroń, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Szczepska-Pustkowska (2019) Dorośli (i dorosłość) w pismach Janusza Korczaka, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 3, s. 16–25, https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.02
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.02

Ślipko T. (2009) Zarys etyki ogólnej, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Vanier J. (2010) Mężczyzną i kobietą stworzył ich, tłum. S. Filipowicz, Poznań, Wydawnictwo Święty Wojciech.
Google Scholar

Żebrowski J. (2012) Poznawcze i wychowawcze aspekty czasopisma „Mały Przegląd” Janusza Korczaka, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, nr 9, s. 22–36.
Google Scholar

Published

2022-09-30

How to Cite

Stachurski, M. (2022). Janusz Korczak’s Anthropology and Ethics. A Draft of Issues and Open-ended Questions. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 331–341. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.18