Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny

Auteurs

  • Krzysztof Maliszewski Uniwersytet Śląski

Mots-clés :

pedagogika filozoficzna, zmącone gatunki, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, specjalizacja wyższego rzędu

Résumé

Dywergencyjna tendencja w poznaniu i kształceniu jest tak silna, że zamiast obrazu w wysokiej rozdzielczości przestajemy widzieć rzeczywistość jako sensowną całość. Nastąpił więc czas zmąconych gatunków (blurred genres) i badań interdyscyplinarnych. Tymczasem pedagogika słabo sobie radzi z postulatem interdyscyplinarności. Rozbicie na poletka badawcze i specjalizacje blokuje pytanie o wielowymiarowe wychowanie. Problem jest jeszcze poważniejszy. Interdyscyplinarność ma także niekorzystne konsekwencje. Trzeba w tej sytuacji zmienić kulturę akademicką. Transdyscyplinarność stanowi wyższy poziom interdyscyplinarności jako zmiana statusu epistemologicznego poszczególnych nauk. Pedagogika filozoficzna w tym kontekście nie jest częścią pedagogiki, tylko wewnętrznym ruchem transdyscyplinarnym w pedagogice.

Biographie de l'auteur

Krzysztof Maliszewski, Uniwersytet Śląski

Krzysztof Maliszewski – doktor habilitowany, kierownik Zakładu Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania naukowe: pedagogika filozoficzna (głównie aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania), historia myśli pedagogicznej oraz pedagogika kultury.

Références

Bal M. (2012) Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, tłum. M. Bucholc, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Bauman Z. (2010) O związku morganatycznym teorii z literaturą myśli (roztrzepanych) parę, „Teksty Drugie”, nr 1–2 [121–122].
View in Google Scholar

Bauman Z. (2014) Rozmowy o socjologii. Zygmunt Bauman w rozmowie z Michaelem-Hviidem Jacobsenem i Keithem Testerem, tłum. P. Tomanek, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Bauman Z., Kubicki R., Zeidler-Janiszewska A. (2009) Życie w kontekstach. Rozmowy o tym, co za nami i o tym, co przed nami, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Domańska E. (2006) Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
View in Google Scholar

Domańska E. (2012) Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Folkierska A. (2005) Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Geertz C. (2005) Zmącone gatunki. Nowa formuła myśli społecznej w: C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum D. Wolska, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Jaworska-Witkowska M. (2009) Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Jaworska-Witkowska M., Witkowski L. (2010) Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym w: Pedagogika, t. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, B. Śliwerski (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
View in Google Scholar

Koczanowicz L. (2011) Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem w: Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny i praktyczny, R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Kola A. F. (2012) Przygody młodych akademików z interdyscyplinarnością. Perspektywa instytucjonalna w: Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Kołakowski L. (1988) Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład, Londyn, Aneks.
View in Google Scholar

Kowalska M. (2000) Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Warszawa, Aletheia.
View in Google Scholar

Łotman J. (2008) Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, tłum. B. Żyłko, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar

Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
View in Google Scholar

Maliszewski K. (2015a) Grawitacja teorii. Czytając „Niewidzialne środowisko” Lecha Witkowskiego, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 2 (11).
View in Google Scholar

Maliszewski K. (2015b) Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar

Melosik Z. (1996) Tożsamość, ciało, władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Poznań–Toruń, Wydawnictwo Edytor.
View in Google Scholar

Poczobut R. (2012) Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne w: Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Rorty R. (2013) Intelektualista humanistyczny: jedenaście tez w: R. Rorty, Filozofia a nadzieja na lepsze społeczeństwo, tłum. J. Grygieńć, S. Tokariew, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
View in Google Scholar

Sławek T. (2009) Ujmować. Henry David Thoreau i wspólnota świata, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar

Sosnowska P. (2015) Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Szahaj A. (2010) Literaturoznawstwo wyczerpania?, „Teksty Drugie”, nr 1–2 [121–122].
View in Google Scholar

Witkowski L. (2001) Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego, Kraków, Wydawnictwo WIT-GRAF.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2007) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2009) Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywy epistemologii krytycznej) w: L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2016-04-04

Comment citer

Maliszewski, K. (2016). Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 15–28. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11390