Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny
Słowa kluczowe:
pedagogika filozoficzna, zmącone gatunki, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, specjalizacja wyższego rzęduAbstrakt
Dywergencyjna tendencja w poznaniu i kształceniu jest tak silna, że zamiast obrazu w wysokiej rozdzielczości przestajemy widzieć rzeczywistość jako sensowną całość. Nastąpił więc czas zmąconych gatunków (blurred genres) i badań interdyscyplinarnych. Tymczasem pedagogika słabo sobie radzi z postulatem interdyscyplinarności. Rozbicie na poletka badawcze i specjalizacje blokuje pytanie o wielowymiarowe wychowanie. Problem jest jeszcze poważniejszy. Interdyscyplinarność ma także niekorzystne konsekwencje. Trzeba w tej sytuacji zmienić kulturę akademicką. Transdyscyplinarność stanowi wyższy poziom interdyscyplinarności jako zmiana statusu epistemologicznego poszczególnych nauk. Pedagogika filozoficzna w tym kontekście nie jest częścią pedagogiki, tylko wewnętrznym ruchem transdyscyplinarnym w pedagogice.
Bibliografia
Bal M. (2012) Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, tłum. M. Bucholc, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Bauman Z. (2010) O związku morganatycznym teorii z literaturą myśli (roztrzepanych) parę, „Teksty Drugie”, nr 1–2 [121–122].
Google Scholar
Bauman Z. (2014) Rozmowy o socjologii. Zygmunt Bauman w rozmowie z Michaelem-Hviidem Jacobsenem i Keithem Testerem, tłum. P. Tomanek, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Bauman Z., Kubicki R., Zeidler-Janiszewska A. (2009) Życie w kontekstach. Rozmowy o tym, co za nami i o tym, co przed nami, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Domańska E. (2006) Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Domańska E. (2012) Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Folkierska A. (2005) Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Geertz C. (2005) Zmącone gatunki. Nowa formuła myśli społecznej w: C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum D. Wolska, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Jaworska-Witkowska M. (2009) Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Jaworska-Witkowska M., Witkowski L. (2010) Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym w: Pedagogika, t. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, B. Śliwerski (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Google Scholar
Koczanowicz L. (2011) Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem w: Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny i praktyczny, R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kola A. F. (2012) Przygody młodych akademików z interdyscyplinarnością. Perspektywa instytucjonalna w: Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kołakowski L. (1988) Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład, Londyn, Aneks.
Google Scholar
Kowalska M. (2000) Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Warszawa, Aletheia.
Google Scholar
Łotman J. (2008) Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, tłum. B. Żyłko, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Maliszewski K. (2015a) Grawitacja teorii. Czytając „Niewidzialne środowisko” Lecha Witkowskiego, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 2 (11).
Google Scholar
Maliszewski K. (2015b) Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Melosik Z. (1996) Tożsamość, ciało, władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Poznań–Toruń, Wydawnictwo Edytor.
Google Scholar
Poczobut R. (2012) Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne w: Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Rorty R. (2013) Intelektualista humanistyczny: jedenaście tez w: R. Rorty, Filozofia a nadzieja na lepsze społeczeństwo, tłum. J. Grygieńć, S. Tokariew, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Sławek T. (2009) Ujmować. Henry David Thoreau i wspólnota świata, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sosnowska P. (2015) Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii, Kraków, Universitas.
Google Scholar
Szahaj A. (2010) Literaturoznawstwo wyczerpania?, „Teksty Drugie”, nr 1–2 [121–122].
Google Scholar
Witkowski L. (2001) Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego, Kraków, Wydawnictwo WIT-GRAF.
Google Scholar
Witkowski L. (2007) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Witkowski L. (2009) Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywy epistemologii krytycznej) w: L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.